loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از تبار شناسی مواجهه حوزه و دانشگاه تا سازگارسازی علوم انسانی با آموزه های اسلامی

انتشارات مرتبط : موسسه اشراق و عرفان

نویسندگان مرتبط : علی بخشی

«علی بخشی» در کتاب وحدت حوزه و دانشگاه که بر پایه سخنرانی های حجت الاسلام علیرضا اعرافی تدوین شده است، به مباحثی چون «تعریف، ضرورت و اهداف وحدت حوزه و دانشگاه»، «آسیب شناسی وحدت»، «راهبردها و راهکارهای وحدت»، «قلمروهای وحدت حوزه و دانشگاه» و... می پردازد.

شنبه 29 آذر 1393

کتاب «وحدت حوزه و دانشگاه» در سال 1390 توسط موسسه فرهنگی هنری «اشراق و عرفان» انتشار یافت. علی بخشی، تحقیق و نگارش این اثر را بر محور مصاحبه ها و سخنرانی های حجت الاسلام اعرافی با موضوع وحدت این دو نهاد علمی ـ حوزه و دانشگاه ـ بر عهده داشته است.

این کتاب چهار بخشی با مقدمه حجت الاسلام اعرافی آغاز می شود. بخش اول با محور «حوزه» شامل چهار فصل است: «تاریخ تطور حوزه های علمیه»، «ویژگی های تاریخی حوزه های شیعه»، «قوت ها و فرصت های حوزه در دوره معاصر» و «کاستی ها و چالش های حوزه در روزگار معاصر».

در بخش دوم، سیمایی کلی از «دانشگاه» در فصل هایی با عنوان «پیشینه، تعریف و عناصر دانشگاه»، «مزیت نظام آموزشی و پژوهش»، «رسالت و وظایف دانشگاه ها در ایران» و «اسلامی کردن دانشگاه ها» ارائه شده است.

دو بخش نخست این اثر، به مثابه مقدمه می ماند و با آغاز بخش سوم با عنوان «مواجهه حوزه و دانشگاه» به تنه اصلی کتاب وارد می شویم که محقق در آن به «تبار شناسی مواجهه»، «علوم انسانی محور مواجهه»، «امکان سنجی ارتباط بین علوم انسانی و معرفت دینی»، «تعاملات علوم انسانی و دین»، «رویکردها به علوم انسانی دینی یا علم دینی» و «مکانیزم سازگارسازی علوم انسانی با آموزه های اسلامی» می پردازد.

«وحدت یا جدایی» حوزه و دانشگاه در بخش چهارم مورد بررسی قرار گرفته است که فصل های آن عبارتند از: «تعریف، ضرورت و اهداف وحدت حوزه و دانشگاه»، «آسیب شناسی وحدت»، «راهبردها و راهکارهای وحدت»، «قلمروهای وحدت حوزه و دانشگاه»، «رویکردهای وحدت حوزه و دانشگاه»، «کامیابی و ناکامی های وحدت» و «منشور ارتباطی و تعاملی حوزه و دانشگاه».

چاپ اول کتاب « وحدت حوزه و دانشگاه» در 258 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و بهای 40000 ریال توسط موسسه فرهنگی هنری «اشراق و عرفان» چاپ و روانه بازار شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط