loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

توقف «شبکه تلویزیونی کتاب» و تعاملات دو نهادی که به نتیجه نرسید

یک سال پس از آغاز به کار رسمی شبکه ای تلویزیونی و اینترنتی با موضوع کتاب، فعالیت این شبکه تلویزیونی متوقف شده است.

یکشنبه 7 دی 1393

پیشنهاد تاسیس شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب نخستین بار در 29 تیرماه 1390 و بعد از دیدار مسوولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور با مقام معظم رهبری مطرح شد.


در این راستا مذاکراتی بین نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مدیریت منصور واعظی با مسوولان صداو سیما صوت پذیرفت و مقرر شد در شرایط کنونی که امکان تاسیس یک شبکه تلویزیونی مستقل و جدید دیجیتال در حوزه کتاب از طریق صداو سیما وجود ندارد؛ این شبکه تلویزیونی به صورت اینترنتی راه اندازی شود.
 
شبکه کتاب از کجا آغاز شد؟
نخستین بار در 8 اردیبهشت و در جریان برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب، واعظی دبیرکل پیشین نهاد، در یک نشست خبری اعلام کرد: همزمان بانمایشگاه کتاب شبکه رادیویی و تلویزیونی مجازی کتاب افتتاح می شود. اتفاقی که در آن برهه تحقق نیافت تا بار دیگر وی در تاریخ سه شنبه 18 تیر 92 آغاز فعالیت رسمی شبکه تلویزیونی کتاب را پایان ماه رمضان همان سال اعلام کند.

سرانجام شبکه تلویزیونی کتاب از اول مهرماه 1392 از سوی موسسه فرهنگی ایران نمایه (یکی از موسسات زیر مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی) آغاز کرد. تهیه و پخش اینترنتی گزارش های خبری و تصویری شامل برنامه های نقد و بررسی کتاب، رونمایی ها، جشنواره ها، همایش ها و پوشش تمام اتفاقات مهم در حوزه کتاب از جمله فعالیت های این شبکه از همان نخستین روزهای آغاز به کار بود.

همه این اتفاقات در شرایطی صورت پذیرفت که مدیران ارشد نهاد کتابخانه های عمومی به کرات از این مجموعه و روند فعالیت های آن بازدید کرده و همچنان قول رونمایی از آن و آغاز به کار رسمی و پخش تلویزیونی برنامه های رسانه مذکور، در کنار عقد قرارداد رسمی با کارکنان شبکه را می دادند؛ اتفاقی که تا آخرین روزهای مدیریت واعظی بر این نهاد امید به انجام آن می رفت اما هرگز تحقق نیافت. گذشته از این، شبکه از اندک امکانات موجود خود از جمله ابزارهای فنی کار نیز به دلیل نبود حمایت های مالی نهاد کتابخانه ها محروم ماند.
 
تغییر مدیریت ها و تاثیر آن بر شبکه کتاب
در 26 بهمن ماه 1392 نهاد کتابخانه ها با تغییر ناگهانی مدیریت روبه رو شد و منصور واعظی جای خود را به محمدحسین ملک احمدی داد و باز این شبکه کتاب بود که نیاز داشت برای بقای خود بجنگد و سودمندی خود را به مدیران جدید اثبات کند و مجددا بازدیدهای مدیران ارشد و معاونان از سر گرفته شد.

اولین موضع رسمی نهاد تحت مدیریت ملک احمدی در قبال شبکه تلویزیونی کتاب، به مصاحبه وحید شاکری، مدیر روابط عمومی وقت نهاد کتابخانه های عمومی کشور بازمی گردد. وی در 17 دی ماه 1392 در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ضمن اعلام برچیده شدن موسسه ایران نمایه، حمایت صددرصدی این نهاد را از شبکه کتاب اعلام کرد و افزود: «هفته آینده نهاد کتابخانه های عمومی کشور تفاهم نامه ای را با شبکه چهارم سیما منعقد خواهد کرد و مقدمات افتتاح شبکه تلویزیونی کتاب به زودی فراهم می شود. از آن پس مقرر شد فعالیت های شبکه و قرارداد کارکنان مستقیما بر عهده نهاد کتابخانه های عمومی باشد».

با وجود این اعلان ها و مواضع رسمی، باز هم هیچ حمایتی از مجموعه شبکه تلویزیونی کتاب صورت نپذیرفت و این مجموعه با اندک بضاعت خود و البته با پایمردی کارکنان خود به فعالیتش ادامه داد و بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به خوبی پوشش داد. طی 10 روز زمان برگزاری نمایشگاه، گزارشگران این مجموعه با کمترین امکانات کاری بالغ بر 60 گزارش تهیه کردند؛ اما دریغ و درد که این گزارش ها مجال انتشار نیافت.
 
با برکناری ملک احمدی آن هم تنها پس از گذشت سه ماه از آغاز به کار وی و روی کارآمدن «علیرضا مختارپور» وعده حمایت مدیران بی رمق تر از دفعات گذشته شد. این گونه بود که از مهرماه 1393 یعنی تنها یک سال پس از آغاز به کار رسانه ای که بنا بود مسئولیت ترویج فرهنگ کتابخوانی را بر دوش کشد، این رسانه از حرکت باز ایستاد و فعالیت آن متوقف شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط