loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«نقش انگلیس در فتنه 88» به چاپ سوم رسید

انتشارات مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ سوم کتاب «نقش انگلیس در فتنه 88» را منتشر کرد.

یکشنبه 14 دی 1393

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، برای روشن کردن ماهیت فتنه سال 1388 به ویژه عملکرد بیگانگان در آن به چاپ کتاب «نقش انگلیس در فتنه 88» اقدام کرده که اکنون با توجه به استقبال سومین چاپ آن روانه بازار نشر شده است.
در این پژوهش سعی شده تا با استناد به وقایع نگاری موجود و قابل دسترس، دخالت انگلیس را در انتخابات دهم ریاست جمهوری و مسائل پس از آن مورد بررسی قرار داده و با مستند نگاری، مجموعه ای از مواضع مقامات رسمی انگلیس در سطوح مختلف و عملکرد رسانه های گروهی این کشور اعم از مطبوعات، رادیو و تلویزیون بی. بی. سی و وب سایت وزارت امور خارجه و سفارت آن کشور در تهران، به این سؤال اساسی پاسخ داده شود که «شواهد و مدارک دخالت رسمی و غیررسمی انگلیس در انتخابات دهم و مسائل پس از آن کدام اند؟» به نظر می رسد پاسخ به این سؤال اساسی و چرایی مداخله ی دولت انگلیس در امور داخلی ایران را می توان در قالب دیپلماسی کلی بریتانیا در ایران جست وجو کرد.
نگارنده سعی دارد از این حیث روند مداخله ی بریتانیا در ایران به ویژه در انتخابات که جزئی لاینفک از امور داخلی کشور است و مسائل مربوط به آن را به صورت مستند بررسی کند.
در قسمت هایی از مقدمه این کتاب چنین می خوانیم:
بی شک دهمین انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان حماسه ی بزرگی بود که قریب 40 میلیون ایرانی در پای صندوق های رأی حاضر شده و با مشارکت 85 درصدی خود رکورد جدیدی در جهان آفریدند که بی شک برنده ی نهایی آن ملت ایران بود. این حماسه بازتاب گوناگونی در جهان از جمله انگلیس داشت. در این میان دخالت آشکار مقامات رسمی و غیررسمی این کشور در سطوح عالی نظیر نخست وزیر، وزیر امور خارجه، پارلمان، سرویس امنیتی این کشور، سفارت انگلیس در تهران و رسانه های تحت امر دولت انگلیس مانند سرویس جهانی بی. بی. سی در قبال این حماسه ی بزرگ از جوانب مختلف قابل تحلیل و ارزیابی است؛ به نحوی که کارکرد تلویزیون فارسی بی. بی. سی در قبال ایران از یک رسانه ی مستقل و یا نیمه مستقل که ادعا می کند، به عنوان یک رسانه صرفاً معارض و مخالف عمل کرده و می کند؛ لذا دولت ایران از ابتدای حضور تلویزیون فارسی بی. بی. سی هیچ گونه همکاری با آن نداشته و هرگونه همکاری اشخاص و افراد با این رسانه ی معارض را ممنوع کرده است.
بی تردید این انتخابات و مسائل مربوط به آن به امور داخلی ایران مربوط بوده و همچنان که نامزدهای ریاست جمهوری، نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی و آحاد مردم ایران بارها و به صراحت اعلام کرده اند، مخالف هرگونه مداخله ی خارجی هستند.
حجم مداخله ی مقامات ارشد بریتانیا در انتخابات دهم کشورمان بسیار سنگین بود، به نحوی که برای نمونه طی هفده روز اولیه (از تاریخ 23 خرداد تا 9 تیر 1388) مجموعاً سیزده بار گوردون براون نخست وزیر و دیوید میلیبند وزیرامورخارجه ی وقت آن کشور در خصوص این موضوع داخلی ایران اظهارنظر و دخالت کرده اند. این امر بسیار غیرمعمول است که مقامات کشورهای خارجی به ویژه رئیس دولت و وزیر امور خارجه یک کشور این چنین در مسائل داخلی کشور مستقل دیگری تقریباً به طور روزانه اظهارنظر نمایند. در عرف بین الملل این گونه اظهارنظرها مداخله در امور داخلی تلقی می شود. میلیبند وزیر امور خارجه متعصب یهودی بریتانیا و نخست وزیر این کشور در خانه ی شماره ی 10 داونینگ استریت وارد عرصه ی داخلی کشورمان شدند و خصومت خود را با انتخاب مستقل مردم ایران پنهان نکردند و کینه ی در سینه نگه داشته شده ی خود را بارها ابراز می داشتند.
رفتار سیاسی خصمانه دولت انگلیس در قبال این انتخابات و مسائل پس از آن از هر حیث قابل ارزیابی است. یکی از موارد قابل تأمل آن بود که چرا دولت انگلیس این قدر که از دستگیری کارمندان ایرانی سفارتش در تهران به ویژه حسین رسام به تکاپو افتاد، از اخراج دیپلمات هایش از ایران وحشت زده و هراسان نشد؟ پاسخ به این سؤال معنادار خواهد بود، لذا باید از فرصت در دام افتادن جاسوسان ایرانی انگلیس کاملاً استفاده کرد. ضمن آنکه سیاست فرار به جلو توسط انگلیس سیاستی تکراری در قبال ایران بوده است.

علاقه مندان برای تهیه اینترنتی این کتاب می توانند به «سایت پاتوق کتاب فردا» به نشابی http://bookroom.ir/book/10636/نقش انگلیس در فتنه 1388 مراجعه نمایند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط