loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مشفق کاشانی در هجدهمین «شب شاعر» ایستاد

نویسندگان مرتبط : عباس کی منش (مشفق کاشانی)

هجدهمین «شب شاعر» پاسداشت مشفق کاشانی عصر روز سه شنبه ۱۶ دی از ساعت ۱۵ با حضور چهر ه های مختلف ادبی و فرهنگی در نخلستان اوج سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار خواهد شد.

سه‌شنبه 16 دی 1393

هجدهمین مراسم «شب شاعر» سازمان هنری رسانه ای اوج به تجلیل از استاد عباس مشفق کاشانی اختصاص پیدا کرد.

در این مراسم که ساعت 15 سه شنبه 16 دی ماه در محل سازمان اوج برگزار می شود، چهره‎های مختلف فرهنگی و ادبی از جمله محمدرضا سنگری، علیرضا قزوه، جواد محقق، پرویز بیگی حبیب آبادی، محمود دست پیش، یاور همدانی، حسین اسرافیلی و اسماعیل امینی حضور دارند.

عباس کی منش(مشفق کاشانی) مرداد 1304 در کاشان به دنیا آمد. وی در دوره دبیرستان و بعدها نیز در اداره فرهنگ کاشان با برخی شعرای آن زمان از جمله سهراب سپهری دوستی و همکار بود. شعرهای این افراد در روزنامه های آن زمان کاشان به چاپ می رسید و محتوای آنها بیشتر انتقاد از سرمایه دارانی بود که کارگران فرش را استثمار می کردند. مشفق با اتمام تحصیلات به استخدام اداره فرهنگ کاشان درآمد و همزمان به تحصیل نیز پرداخت. مشفق در سال 1333 برای ادامه تحصیل در رشته بودجه و حسابداری راهی تهران شد. حضور در پایتخت در آن سال ها موجب توجه مشفق به مباحث سیاسی و  اجتماعی شد. مشفق کاشانی موفق شد در سال 1340 از دانشکده علوم اداری دانشکده حقوق در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شد و در نهایت در سال 1358 نیز بازنشسته شد.

مشفق به همراهی برخی شعرای دیگر از جمله مرحوم مهرداد اوستا، مرحوم طاهره صفارزاده، علی گرماررودی از جمله چهره های برجسته شعر بودند که با حرکت مردم به رهبری امام خمینی(ره) همراهی و آن را تایید کردند.  به همین جهت از بسیاری از مجامع روشنفکری بایکوت شدند. مشفق کاشانی با شروع جنگ تحمیلی بارها و بارها همراه تعداد دیگری از شاعران در جبهه ها حاضر شده و برای رزمندگان شعرخوانی کرد. وی از آن زمان تاکنون در شورای عالی شعر وزارت ارشاد به فعالیت مشغول است. مشفق همچنین در دومین مراسم همایش چهره های ماندگار در سال 1382 به عنوان چهره ماندگار رشته ادبیات مورد تقدیر قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب در خصوص مشفق و اشعارش عقیده دارند: علاوه بر جنبه شعری محض، دو خصوصیّت دیگر هم در آقای مشفق هست که قابل توجّه است: یکی اینکه شعر ایشان در خدمت هدف های دینی و هدف های انقلابی. از اوّل انقلاب شعر ایشان، چه شعر مذهبی و به اصطلاح شعر آئینی و چه شعرهایی که درباره مسائل انقلاب گفتند، همه مفید و اثرگذار است. وقتی که دشمن و بعضی از دوست های نادان سعی می کنند فضاها را تیره و تار جلوه بدهند، می گوید اگر هوش و گوشی وجود دارد، اینجا پنجره ها باز است. نکته دوّم شخصیّت ایشان است. انسان محترم و آراسته به اخلاق خوب محسوب می شوند. ما در طول این حدود سی وچند سال که با ایشان آشنا هستیم، همیشه این رفتار را از ایشان ملاحظه کردیم. ایشان را، آقای حمید را - این پیش کِسوتهای شعر معاصر را- بایستی ارجمند داشت و عزیز داشت.

از مشفق تاکنون کتاب های زیادی منتشر شده است. «بهار سرخ سرود»، «هفت بند التهاب»، «نقشبندان غزل»، «انوار 15خرداد»، «خلوت انس» و «مجموعه شعر جنگ» از جمله این کتاب ها هستند.

این مراسم ساعت 15 سه شنبه 16 دی ماه در محل نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار می شود و حضور عموم علاقه مندان در آن آزاد است.

علاقه مندان برای شرکت در این مراسم می توانند به نشانی خیابان طالقانی، بین میدان فلسطین و خیابان ولیعصر، خیابان برادران شهید مظفر شمالی، شماره 98، سازمان هنری رسانه ای اوج مراجعه کنند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط