loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه تفصیلی «آیة الکرسی» رهبر انقلاب منتشر شد

انتشارات مرتبط : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی

ششمین گفتار از مجموعه گفتارهای «صهبا» ترجمه تفصیلی «آیة الکرسی» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای از سوی موسسه «صهبا» منتشر شد.

چهارشنبه 17 دی 1393

ششمین گفتار از مجموعه گفتارهای «صهبا» منتشر شد. این گفتار که ترجمه تفصیلی  «آیة الکرسی» با سخنرانی حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای در مشهد مقدس در سال 52 است در 46 صفحه روانه بازار نشر شده است.

در اشاره این کتاب آمده است: « ... حضرت آیت الله خامنه ای، پیش از انقلاب، در یکی از جلسات قرآنی خود، موضوع سخنرانی شان را آیةالکرسی قرار می دهند. گفتار حاضر، خواننده را به آن جلسه می برد. مخاطب ایشان در این جلسه، مردم عادی از هر سن و هر قشر و هر صنفی هستند که در مسجد، پای سخنان معظم له نشسته اند.»

متأسفانه مشخص نیست که این سخنرانی کِی و در کدام مسجد ایراد شده است. با توجه به نکات موجود در صوت، معلوم می شود که جلسه پیش از انقلاب، در یک مسجد و اوایل ماه محرم است. پیش از انقلاب سخنرانی های قرآنی معظم له، عموماً در مشهد بوده که از سال 51 و در مسجد امام حسن مجتبی آغاز می شود. در دی ماه 53، دستگیری ایشان و حبس در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری، این جلسات نورانی را قطع می کند. از اواخر پاییز تا اسفند سال 52، مسجد کرامت میزبان سخنرانی های ایشان است. آن سال ها، محرم الحرام تقریباً با بهمن ماه مصادف می شده، پس این سخنرانی در سال 1351 یا 1352 بوده است. از طرفی چون در آن، معظم له به سخنرانی در مسجد دیگری اشاره می کنند، معلوم می شود سخنرانی آیةالکرسی بعد از مطرح شدن مسجد کرامت انجام شده است. درنتیجه به احتمال قوی، در ایام محرم سال 1352 و در مسجد کرامت بوده است. از آنجایی که جلسات قرآنی ایشان در این مسجد، شب های جمعه بوده، احتمالاً این سخنرانی در اولین شب جمعه محرم 52، یعنی 1352/12/11 انجام شده است.
معظم له بعد از نماز مغرب و عشا، ایستاده و با استفاده از تخته سیاهی در کنارشان، سخنرانی می کرده اند. در این جلسه، آیةالکرسی را ترجمه می کنند. ترجمه ای خاص که در خلال آن، مباحث اعتقادی آیه استخراج و با بیانی ساده و در حد فهم عموم مردم، به تفصیل ارائه می شود. ایشان طبق معمولِ روشی که در تفسیر آیات دارند، آیه را کاملاً در بستر اجتماعی و با جهت گیری هدایتی و تربیتی بررسی می کنند. البته سخنرانی مختصر است و هدف ایشان هم بررسی فنّی تمامی جنبه های آیات نیست؛ لذا نمی توان لفظ تفسیر را به آن اطلاق کرد. اما چون درحد یک ترجمه معمولی و ساده هم نیست، به نظر می رسد «ترجمه تفصیلی» عنوان مناسبی برای آن باشد.
در آن زمان، اعتقادات عموم مردم، سطحی و ضعیف و توأم با به رسمیت شناختن طواغیت و خداوندگاران دروغین بوده؛ و حداقل اینکه مردم از ابراز اعتقاد خود نسبت به «لااله الا الله» و عمل به آن، می ترسیدند. حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به این فضا کاملاً تهاجمی برخورد می کردند.
مبنای اعتقادی حضرت آیت الله خامنه ای همین آیات قرآن و همین آیـةالکرسی است. ایشان براساس همین مبانی، با سخنرانی ها و پیام های استوار و نافذ خود در دوران نهضت اما مقدس الله نفسه و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب و با خطابه های تاریخی خود در مجامع جهانی و بین المللی، در نمازجمعه و در جایگاه رهبری امت، کاخ های سیاهِ خداوندگارانِ دروغینِ زمان را به لرزه درمی آورند و همان گونه که با نزول آیـةالکرسی همه بت های عالم ساقط شدند و ترس، وجود ابلیس را فراگرفت، امروز نیز ایشان، با پیام همان آیه و به عنوان یکی از پیروان راستین مکتب قرآن، بتان را بر زمین می کوبند و لرزه بر اندام ابلیسکان عالم می اندازند.»

مطالب این گفتار، در راستای همان مباحث توحیدی جلسات طرح کلی است. اما نگاه نو و کاربردی ایشان به آیـةالکرسی، ارزش آن را ایجاد کرد که این سخنرانی به صورت مجزا منتشر و برجسته شود و همچون نگینی بر حلقه انگشتری نشیند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط