loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب مشترک ایران و تونس درباره فلسفه اسلامی

انتشارات مرتبط : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

کتاب «مطالعه ای درباره نظرهای فلسفی ابن سینا و ملاصدرای شیرازی» با مشارکت آکادمی علوم تونس و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

دوشنبه 6 بهمن 1393

این نوشتار شامل مقاله هایی از استادان کشورهایی چون ایران، تونس، عراق، مصر، فرانسه و آلمان است که در 520 صفحه منتشر شد.

این کتاب به کوشش مقداد عرفه منسیه منتشر شده، دارای دو بخش عربی و لاتین (انگلیسی و فرانسوی) است که در آن تلاش بر این بوده فلسفه اسلامی به عنوان سنت اندیشه ای پویا در عالم معاصر و در مواجهه با نحله های دیگر فلسفی در سطح جهان اسلام و دنیا مورد بحث قرار گیرد.

نخستین مقاله این کتاب به قلم هشام جیعط متفکر و اندیشمند معاصر عرب نگاشته شده که به بررسی جایگاه فلسفه اسلامی در بستر تفکر انسان می پردازد. در کنار آن مقولاتی از قبیل فلسفه ابن سینا و رابطه آن با سنت فکری معتزله، و وحدانیت واجب الوجود در فلسفه ابن سینا، و همچنین بررسی تطبیقی فلسفه سینوی با تفکر صوفی مورد بحث و بررسی پژوهشگران قرار گرفته است.

همچنین، نویسندگان و پژوهشگران ایرانی در این بخش مباحث ارزنده ای را مطرح کرده اند که از جمله مقاله ای از صادق رمضانی رایزن فرهنگی ایران در تونس نیز با عنوان «سیر تطور فلسفه اسلامی از بوعلی تا ملاصدرا» در این مجموعه منتشر شده است.

علاوه بر این، مهدی دهباشی استاد فلسفه دانشگاه اصفهان به مقایسه نظریه ملاصدرا و انیشتن درباره طبیعت ماده و پیامدهای آنها پرداخته است. همچنین موضوع هایی چون از تاثیر ابن سینا بر فلسفه اسلامی پس از خود و نسبت آن با اندیشه های چون معتزله و صوفی گری تا بحث درباره وجود معاد نزد ابن سینا و ملاصدرا و الهیات، و همین طور بحث درباره نتایج مدنی و اجتماعی اندیشه های این دو نفر نیز در این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر این، در بخش لاتین، در بخش میراث سینوی، مقاله هایی درباره  وحدت وجود از نگاه ابن سینا و همچنین مقاله ای در زمینه آموزه های پزشکی ابن سینا و نسبت آن با فلسفه دیده می شود. بخش دوم، مقایسه ملاصدرا و ابن سیناست که مقاله هایی از پروفسور ژول ژان سن از فرانسه و سیدحسن حسینی و محمد سعیدی مهر از ایران در این بخش وجود دارد.

همچنین، رضا اکبری به بررسی «ملاصدرا و مسئله اذهان دیگر» پرداخته و در پایان حمیدرضا آیت الهی به مقایسه اندیشه های کانت و ملاصدرا پرداخته است.

این کتاب حاصل یکی از فعالیت های بین المللی و اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط