loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تئاتر «شطرنج با ماشین قیامت» در صدر ۱۴ نمایش برتر سال ۲۰۱۴ کانادا

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : حبیب احمد زاده

نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» بر اساس رمانی با همین عنوان، اثر حبیب احمدزاده در صدر چهارده نمایش برتر سال 2014 کانادا قرار گرفت.

چهارشنبه 15 بهمن 1393

نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» (Chess With The Doomsday Machine) بر اساس رمانی با همین عنوان، اثر حبیب احمدزاده در صدر چهارده نمایش برتر سال 2014 کانادا قرار گرفت.

این نمایش با کمک گرفتن از منتقدین کانادایی و به انتخاب «کتی واتسون» از منتقدین معروف تئاتر کانادا در نشریه «The Coast» به این عنوان رسیده است.

 کتی واتسون در نشریه کانادایی «کاست» اینگونه آن را به خوانندگان خود معرفی کرده است:
«واقعاً حیرت کردم ... تا به حال چنین نمایشی ندیده بودم ... عالی بود و البته تأثربرانگیز ... سِحر شدم»

تئاتر «شطرنج با ماشین قیامت» روایتگر ماجراهای رزمنده جوانی در شهر آبادان در زمان جنگ ایران و عراق است که با نوع بیان هنری خود وارد سطوح و لایه های متعدد و متنوعی می شود. موسیقی، نمایش نور، تصویر و استفاده از سه زبان انگلیسی، فارسی و ارتباط غیر کلامی از عناصر جدایی ناپذیر روایت داستان به شمار می آیند که محصولی منحصر به فرد، شگفت انگیز و جذاب را آفریده است.

همچنین نشریه های دیگر کانادا نیز به ستایش این نمایش پرداخته اند.

نشریه کرونیکل هرالد «Chronicle Herald» درباره این نمایش چنین می نویسد:
«یک سفر زیبای شاعرانه ... صمیمی، تکان دهنده و عمیقاً احساس برانگیز»

و نشریه کروپ مدیا «Media Co-Op» نیز این عبارات را بکاربرده است:
«قدرتمند و تأثیرگذار، نمونه دیگری برایش سراغ نداریم»

تمام عوامل این نمایش کانادایی بوده و توسط شرکت هنری «وان لایت تیاتر» (one light theatre) در کانادا اجرا می شود و کارگردان آن شاهین صیادی هنرمند ایرانی الاصل مقیم کانادا است.

نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» بارسوم است  که در طول کمتر از یک سال، برای عموم در کشور کانادا به روی صحنه می رود و هم اکنون اجرای آن در شهر هالیفاکس ادامه دارد.

متن این اثر، از رمان معروف حبیب احمدزاده «شطرنج با ماشین قیامت» اقتباس شده است.

رمانی که تاکنون به زبان های انگلیسی، آلبانیایی، روسی و تاجیک در خارج از کشور ترجمه و به عنوان متن درسی در کنار دیگر کتاب این نویسنده (داستان های شهرجنگی) در دانشگاه های آمریکا تدریس می شود.

متن انگلیسی و فارسی رمان «شطرنج با ماشین قیامت» به همت انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر گردیده که چاپ نوزدهم فارسی و اول انگلیسی آن هم اکنون در کتابفروشی ها موجود است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط