loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابی درباره نظام حقوق بشر اسلامی منتشر شد

انتشارات مرتبط : خرسندی

کتاب «مبنا و منشأ نظام بین المللی حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی» تألیف «خیرالله پروین» و «محمدرضا تجلی» از نشر خرسندی به چاپ رسید.

یکشنبه 26 بهمن 1393

کتاب «مبنا و منشأ نظام بین المللی حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی» دربردارنده چهار فصل با عناوینی همچون «مفاهیم و مبانی نظری»، «فلسفه حقوق بشر»، «عوامل مؤثر بر شکل گیری نظام های حقوق بشر اسلامی و مدرن» و «بنیان های متعارض حقوق بشر اسلامی و مدرن»، است.

از بخش های این کتاب هم می توان به «مفهوم بشر در اندیشه اسلام»، «رابطه اندیشه و تاریخ»، «سطوح تحلیل فلسفه حقوق بشر»، «نظریه ها و مکاتب سنتی حقوق بشر»، «حقوق مبتنی بر عدالت»، «خاستگاه فلسفی حقوق بشر اسلامی»، «منطق درونی قرارداد اجتماعی»، «اوضاع سیاسی _ اجتماعی اروپا در قرن هفدهم» و «امت گرایی در فرهنگ اسلامی»، اشاره کرد.

کتاب «مبنا و منشأ نظام بین المللی حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی» به بررسی و مقایسه اصول و مبانی پذیرفته شده از سوی دو نظام حقوق بشری اسلامی و بین المللی و سایر وجوه بین دو مکتب حقوق بشری اومانیستی _ لیبرالیستی از یکسو و اسلامی از سوی دیگر می پردازد.

در بخشی از کتاب «مبنا و منشأ نظام بین المللی حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی» درباره مبنای نظام حقوق بشر در اسلام»، می خوانیم: دیدگاه اسلام با دیدگاه های فوق متفاوت است، از نظر اسلام مبنای اصلی حقوق همانا اراده خداوند متعال است اراده ای که مبرای از خطا و مبتنی بر حقیقت و در عین حال تأمین کننده عدالت و سعادت جاودانه بشر می باشد و البته در این جهت نگاه قرآن و سایر نظام های بشری به انسان و اراده او از مبانی تأثیرگذار است.

در نگاه قرآن خلقت موجودات برای انسان بوده و او خلیفه خداوند است و به او مسیر حق و باطل نشان داده شده تا با اختیار خود راه سعادت را برگزیند و نجات او در گروی التزام به آموزه های دینی و تعبد محض به خدا است، ولی اراده او در طول اراده خداست، اذا قضی الله و رسوله لم یکن لهم الخیره و این از تمایزات اساسی نظام حقوقی اسلام از غیر آن است.

در بخشی دیگر از این کتاب درباره «امت گرایی در فرهنگ اسلامی»، می خوانیم: یکی از ویژگی های فرهنگی مسلمانان «امت گرایی» و داعیه جهان شمولیت اسلام به عنوان محور اعتقادی و فکری این واحد اجتماعی است. «امت اسلامی» مفهومی نبود که به طور طبیعی در بین مردم سرزمین های اسلامی مطرح باشد بلکه آن را باید به عنوان یکی از آموزه های دین اسلام و در پیوند با «جهان شمولیت اسلام» فهم کرد. البته می توان برخی گرایشات سنتی، عرفی و طبیعی که نوعی «جمع گرایی» مثبت در کانون توجه آن بود در سرزمین های اسلامی شده، شناسایی کرد که زمینه های ذهنی و روانی ساکنین مناطق اسلامی را برای پذیرش مفهوم امت واحده اسلامی آماده می کرد.

بر اساس این گزارش، انتشارات «خرسندی» کتاب «مبنا و منشأ نظام بین المللی حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی» را در 262 صفحه و با قیمت 16000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط