loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدید چاپ کتابی در نقد سبک زندگی دختران غربی و عفاف گرایی دختران

انتشارات مرتبط : دفتر نشر معارف

نویسندگان مرتبط : وندی شلیت | نانسی لی دموس

کتاب «دختران به عفاف روی می آورند» نوشته «وندی شلیت» و «نانسی دموس» با ترجمه و تلخیص سمانه مدنی و پریسا پورعلمداری از سوی دفتر نشر معارف به چاپ هفتم رسید.

یکشنبه 26 بهمن 1393

کتاب «دختران به عفاف روی می آورند» در سه فصل تنظیم شده است که بخش اول آن ترجمه و تلخیص کتاب «دختران به عفاف روی می آورند» (girls Gone mild) نوشته وندی شلیت (Wendy Shalit) است که در سال 2007 میلادی در آمریکا منتشر شده است.

بخش دوم آن هم ترجمه و تلخیص کتاب «زن آگاه شدن در دنیای نفسانی» (Becoming a Woman of Discretion in a Sensual World) نوشته نانسی لی دموس (Nancy Leigh Demoss) و ترجمه پریسا پورعلمداری است که در سال 2003 در آمریکا منتشر شده است.
بخش اول کتاب در صدد است ضمن مرور آنچه در حال حاضر در آمریکا در زمینه دختران و زنان رخ داده است، تصویر روشنی از ترویج بی بند و باری و آزادی جنسی که خواست موج سوم فمینیسم است، ارائه کند و توضیح دهد که چگونه نسل جدیدی در آمریکا در حال شکل گیری است که خواسته هایش با گذشتگان متفاوت است و به دنبال گمشده خود می گردد. نسل جدید دختران امروز آمریکا می خواهند چیزی نباشد که والدینشان بوده اند و در تلاشند با خویشتن داری، زندگی عاقلانه و عفیفانه را در پیش گیرند و رابطه خصوصی را تا شروع زندگی دائمی به تعویق بیاندازند. آن ها می خواهند سبک زندگی و نوع پوشش خود را تغییر دهند.
در بخش دوم که توسط نانسی لی دموس نگاشته شده است، نویسنده صفات زنان ناسالم و نادان را که با بی خردی و هرزگی، خود و خانواده و پی آن جامعه را ویران می کنند، معرفی می کند و با طرح سؤالاتی، ذهن خواننده را برای این پرسش آماده می کند که آیا در این دنیای شهوانی، انسان های با بصیرت هستند یا خیر؟
نویسندگان دو بخش اول، دو اندیشمند یهودی و مسیحی هستند که وضعیت حیا و عفت را در آمریکا به چالش کشیده و تأثیر فمینیسم بر ارزش های اخلاقی را مورد بررسی قرار داده اند. این امر نشان دهنده آن است که ادیان آسمانی در جریانی مشترک از مدافعان سرسخت عفاف هستند و بر همین اساس نیز از جمله منتقدان اصلی فمینیسم و... و رد آن در موضوع انقلاب جنسی، پیروان ادیان هستند.
بخش سوم این کتاب اخلاق جنسی در آموزه های اسلامی پرداخته شده است که توسط زهرا آیت اللهی به رشته تحریر درآمده است. در بخش سوم بیان شده است که معارف ناب اسلامی بر رعایت ارزش های اخلاقی در مسائل جنسی توصیه فراوانی کرده است و اسلام بقای خانواده ها را در گروی رعایت اخلاق جنسی و رفتارهای صحیح و معقول جنسی می داند.
این کتاب ششمین جلد از مجموعه «فمینیسم در ترازوی نقد» است که از سوی گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برای تحقق نقد برون دینی فمینیسم و نقد از طریق آثار و پیامدهای آن به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است.

آشنایی با نویسنده
وندی شلیت یکی از آن انسان های شجاعی است که فارغ از نظم تحمیلی و هژمونی حاکم بر دنیا سعی کرده است به فطریات انسانی اش بازگردد و از «زنان راهی دیگر» باشد. او می خواهد مثل خودش باشد.
وندی شلیت در سال 1977 از دانشکده ویلیامز، مدرک کارشناسی رشته فلسفه را اخذ می کند. نخستین کتاب او با نام «بازگشت به عفاف: کشف فضیلت گمشده» در سال 1999 به چاپ می رسد. کتاب دوم او با نام «دختران به عفاف روی می آورند: این بد نیست که تو خوب باشی» در سال 2007 به چاپ می رسد. او یک فرزند پسر دارد و همراه با همسرش در تورنتوی کانادا زندگی می کند.

درباره کتاب
«دختران به عفاف روی می آورند» که روایتِ دختران و پسران نوجوان و جوان آمریکائی ست که در جامعه ای مملو از تشویق و ترغیب به بی عفتی و روی آوردن به مسائل غیر اخلاقی زندگی می کنند ولی تصمیم دارند برخلافِ تعلیمات مدارس و بزرگ ترهایشان خود را از بی اخلاق ی و هرزه گری ها پاک نگه دارند.
وندی شلیت برای نوشتن این کتاب در طی هفت سال از بیش از صد مصاحبه طولانی با دختران و زنان جوان 12 تا 25 ساله و بیش از 3000 ایمیل رد و بدل شده با جوانان کمک می گیرد. او می گوید به خاطر این که تنها با افراد هم عقیده اش صحبت نکند با افراد مختلف از لیبرال گرفته تا محافظه کار و تا بعضی زنان جوان فمینیست و بعضاً حتی برخی فواحش صحبت و به جاهای مختلف سفر می کند.
بعد از نوشتن این کتاب، مجله ی مشهور پورنوگرافی پلی بوی (Playboy) کتاب او را «وحشتناک ترین کابوس یک مرد» معرفی می کند و مجله نیشن (The Nation) پیش بینی می کند او به زودی از کارش پشیمان خواهد شد و باید بسیار خجالت زده باشد. نیویورک آبزرور (New York Observer) هم با درج کاریکاتوری از او، او را به عنوان یک افسر نازی آلمانی معرفی می کند. وندی شلیت درباره واکنش ها به کتابی که نوشته است می گوید: «... فهمیدم مخالفان من، تعصب خود را خیلی بهتر از من بروز داده اند (من نمی توانستم به این خوبی آن ها را نشان دهم). گرچه ما در عصر به اصطلاح آزادی زندگی می کنیم، اما محاکمه و تعقیب توهم آلود و افراطیِ کسانی که ایده آل های ما را درباره رابطه جنسی زیر سوال می برند، بیانگر مطلب دیگری است و آن این که برخلاف تصور ما، دامنه آزادی های ما خیلی وسیع نیست.»
چاپ هفتم کتاب «دختران به عفاف روی می آورند» در شمارگان 1000 نسخه، 296 صفحه و بهای 10هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است. پیش از این، دفتر نشر معارف در زمینه مسائل خانواده و نقد فمنیسم کتاب های «آن روی فمنیسم»، «تأثیر فمنیسم بر فرزندان»، «تأثیر فمنیسم بر فروپاشی حکومت ها»، «تأثیر فمنیسم بر دختران در غرب»، «عریان کردن فمینیسم»، «چه کسی گهواره را تکان خواهد داد؟»، «دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آنها را آزاد می کند»، «بررسی مبانی فلسفی، کلامی و آثار عملی فمنیسم»، «غریزه مادری»، «جنگ علیه والدین»، «وضعیت اسفبار پسران»، «مطالعات زنان»، «فمنیسم در آمریکا تا سال 2003»، «عفاف گرایی در غرب»، «وای وای اروپا، آمریکا» (2جلد)، «فمنیسم؛ راه یا بی راه»، «فمنیسم» و... منتشر کرده است.

مخاطبان کتاب
وقتی خاطراتِ نویسنده این کتاب از نوجوانانِ آمریکایی و مصاحبه هایش با آنان را می خوانیم، به جوانان و نوجوانانِ وطنمان فکر می کنیم. نوجوان و جوانی که هر روز زیرِ یک نوع تبلیغ و تشویق جدید به از بین بردنِ تابوهای اخلاقی و آموزه های دینی و انسانی اش است و شکستن و از بین بردن آنها را نوعی پیشرفت و امروزی بودن حساب می کند.
در بسیاری از موارد، موج هایی که در جامعه ی ما می آید و می وزد و بعضی رفتارها را عوض می کند، متأثر از موج های چندین سالِ قبلِ کشورهای غربی است. در جوامع غربی و آمریکایی چندین سال قبل فساد اخلاقی در خانواده ها و جوانان شان شکل گرفته و در سال های اخیر بسیاری از جوان ها و نوجوان هایشان از این فساد و بی عفتی ناراضی هستند و سعی دارند عفت و پاکی را در زندگی شان پیش بگیرند ولی در جامعه ایران این موج در حال پیش روی است و بی عفتی و کنار گذاشتنِ توصیه های اخلاقی و رعایت نکردنِ خطِ قرمزهای حیا، نوعی پیشرفت و امروزی بودن محسوب می شود و جوانان به این رفتارها، تشویق می شوند.
تجربه هایی که در جوامع غیرمسلمان به جایی نرسیده است و حالا، شاید با غلظت کمتر، در جامعه مسلمان در حالِ پیش روی است...

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط