loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «علم نافع در قرآن و حدیث» به چاپ دوم رسید

انتشارات مرتبط : سروش

کتاب «علم نافع در قرآن و احادیث» تالیف حسین مطیع که در دومین دوره انتخاب جشنواره ملی کتاب سال شهید حریرچیان به عنوان تنها کتاب برتر حوزه معارف اسلامی برگزیده شده بود، از سوی انتشارات سروش تجدید چاپ شد.

سه‌شنبه 28 بهمن 1393

با توجه به جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم که ضرورت ایران اسلامی است؛ سوالات بشری پاسخ های جدیدی را طلب می کند و کتاب «علم نافع در قرآن و احادیث» تا حدی می تواند پاسخی به این گونه پرسش ها و چراغی برای پویندگان علم باشد.

در فصل اول این کتاب مولف به تعریف علم و دانش از دیدگاه دانشمندان و فیلسوفان مسلمان و غیر مسلمان می پردازد و در فصل دوم به جایگاه والای علم در اندیشه اسلامی اشاره و تمجیدهای بی نظیری را که قرآن و احادیث از علم و عالم کرده است را متذکر می شود.

در فصل سوم به انواع طبقه بندی مختلف علوم نزد دانشمندان مسلمان که نوعی علم شناسی است؛ می پردازد و در فصل چهارم، احادیث ائمه اطهار (ع) را درباره علم نافع مرور می کند و تعاریف و توضیحات و تقسیمات آنان را از علم نافع و غیر نافع بیان می کند و اشاره دارد که علم در نزد اهل بیت فقط علم نافع است و علم غیرنافع خطرناک و مضر است.

در فصل پنجم مراد نویسنده از نافع بودن توضیح داده شده است و در فصل ششم ملاک های نافع بودن مشخص شده است و در فصل هفتم با ذکر مثال و داستان هایی به مواردی از علم نافع اشاره و گفته شد که دروس رسمی و علوم غیررسمی کشور ما و سایر کشورها مملو از مصادیق علم غیرنافع است و محتاج پاکسازی است.

در فصل هشتم نیز نویسنده «علوم ضار» مانند جادوگری را به خواننده معرفی می کند و معتقد است که علومی که شروط علم نافع را نداشته باشد و قیودی مانند غفلت زدایی، تکبر، دنیاطلبی و ویرانگری داشته باشد علم ضار و مضر خواهد بود.

در فصل نهم مولف به معرفی برخی از مصادیق علم نافع می پردازد یعنی علومی که در آیات و روایات به آن تشویق شده است مانند علوم پزشکی، بهداشت، انسان شناسی، کالبد شناسی، کیهان شناسی، اقتصاد و ... در فصل بعدی آثار و نتایج علم نافع بررسی می شود که در دو جنبه فردی و اجتماعی قابل مشاهده است.

فصل یازدهم نیز به راه های کسب علم نافع اختصاص داده شده است و اشاره شد که همه راه ها اعم از تجربی، عقلی، نقلی و شهودی یا وحیانی می تواند انسان را به سوی علم نافع برساند. در فصل دوازدهم نیز رابطه علم نافع با جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم را بیان می کند و نویسنده به این نتیجه می رسد که در جامعه ایده آل اسلامی باید دانش هایی تولید کند که بتواند بین انگیزه، ایمان و عمل ارتباط برقرار کند.

در فصل آخر نیز به طرح و پاسخ چهار شبهه اختصاص دارد که مهمترین آن نافع نبودن علوم غیر دینی است و در پاسخ گفته شد با توجه به ملاک و تعاریف علم نافع و توجه قرآن و سنت به علم، اگر علم منحصر به علوم دینی باشد، مستلزم دعوت نکردن قرآن به علم است، در صورتی که قرآن، بشر را دعوت به علوم دیگر هم می کند.

چاپ دوم این اثر در 148 صفحه و با قمیت 6000 تومان توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط