loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابشناسی نقش دانشجویان در انقلاب اسلامی

سه‌شنبه 22 بهمن 1387

دانشجویان در فاصله سال‌های 1320 تا 1332 واکنش‌های مختلفی نسبت به رویدادهای کشور نشان دادند که از جمله آن‌ها در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران بوده است.

بعد از کودتای ۲۸ مرداد 1332 و در آذر همان سال دانشجویان تظاهرات کردند و مردم را به اعتراض علیه آمریکایی و انگلیسی بودن حکومت ایران فراخواندند. روز 16 آذر و بر اثر حمله ماموران رژیم پهلوی به تظاهرات دانشجویان، سه دانشجو شهید شدند. این روز "دانشجو" نام گرفته است. 

مبارزات دانشجویان به صورت‌های صنفی، اعتصاب و تظاهرات و تکاپوی متناسب با تحولات سیاسی ادامه یافت و با اوج گیری حرکت مردم در سال‌های 1356 و 1357 به عنصر موثری در پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تبدیل شد. 

مهم‌ترین کتاب‌هایی که درباره نقش دانشجویان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده، عبارتند از:
ـ رسالت دانشگاه و دانشجو /آیت‌الله دکتر بهشتی / تشیع.
ـ پاره‌ای از اسناد ساواک/ کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان.
ـ از ظهور تا سقوط / دانشجویان مسلمان پیرو خط امام/ مرکز نشر اسناد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا/ 1366.
ـ گ‍ام‍ی‌ در ج‍ه‍ت‌ ت‍ش‍ک‍ل‌ ب‍س‍ی‍ج‌ دان‍ش‍ج‍و  و  طل‍ب‍ه‌/ دف‍ت‍ر م‍ج‍ام‍ع‌ م‍ق‍دم‍ات‍ی‌ ف‍ره‍ن‍گ‍س‍ت‍ان‌ ع‍ل‍وم‌ اس‍لام‍ی‌( قم) / 1367.
ـ ت‍وص‍ی‍ف‌ه‍ای‌ ۱۳ آب‍ان‌ و ری‍ش‍ه‌ه‍ا و پ‍ی‌آم‍ده‍ای‌ آن‌ در ج‍ام‍ع‍ه‌/ اب‍راه‍ی‍م‌ س‍ج‍ده‌ ی‍وس‍ف‍ی‌ و م‍ح‍م‍د س‍ع‍ادت‌/ انتشارات اب‍راه‍ی‍م‌ س‍ج‍ده‌ ی‍وس‍ف‍ی‌/ 1379.
ـ اس‍ن‍ادی‌ از ج‍ن‍ب‍ش‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ی‌ در ای‍ران‌ (۱۳۲۹ - ۱۳۵۷) / م‍ی‍رح‍س‍ی‍ن‌ م‍وس‍وی‌ و ه‍ادی‌ خ‍ان‍ی‍ک‍ی‌‌ / وزارت‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ و ارش‍اد اس‍لام‍ی‌/ 1380.
ـ ج‍ن‍ب‍ش‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ی‌ ای‍ران‌ (وج‍دان‌ ب‍ی‍دار ح‍ی‍ات‌ س‍ی‍اس‍ی‌)/ م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ زک‍ری‍ای‍ی‌ / آی‍ن‍ه‌ ک‍ت‍اب/ 1380.
ـ ج‍ن‍ب‍ش‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ی‌ در ای‍ران‌ از ت‍أس‍ی‍س‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ا پ‍ی‍روزی‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌/ ع‍ل‍ی‍رض‍ا ک‍ریم‍ی‍ان‌/ م‍رک‍ز اس‍ن‍اد ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌ /1381.
ـ ج‍ن‍ب‍ش‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ی‌ ت‍ب‍ری‍ز (ب‍ه ‌روای‍ت‌ اس‍ن‍اد و خ‍اطرات‌)/ رح‍ی‍م‌ ن‍ی‍ک‍ب‍خ‍ت‌ /دفتر ادبیات و هنر مقاومت / 1381.
ـ از دانشگاه تهران تا شکنجه‌گاه ساواک (روایت مبارزات دانشجویی و حکایت کمیته مشترک ضدخرابکاری)/ ج‍لال‌ رف‍ی‍ع / م‍وزه‌ ع‍ب‍رت‌ ای‍ران‌/ 1384.
ـ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا / بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی/ نشر بقعه / 1386.
ـ جریان‌شناسی جنبش دانشجویی/ مهدی رحیمی / مهراوه عصر / 1386. 
ـ اسناد لانه جاسوسی آمریکا (10 مجلد) /دانشجویان مسلمان پیرو خط امام / موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی /1386.
ـ امام خمینی (ره) و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا / جواد اژه‌ای/ سمپاد /1386.
ـ جنبش دانشجویی در آیینه خاطرات (نگاهی تاریخی به فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور) / داود قاسم‌پور/ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/  1387.
ـ جنبش دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی / یعقوب توکلی / پیام هاجر (قم) / 1387.
ـ جنبش دانشجویی در آیینه خاطرات (نگاهی تاریخی به فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور) / داود قاسم‌پور/ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/ 1387.‬

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط