loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صدای ذهن زنان در روایت آن ها از دفاع مقدس شنیده می شود

نویسندگان مرتبط : معصومه رامهرمزی

پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس، درباره نقش زنان در جنگ تحمیلی و پرداختن به آن در آثار ادبی گفت: خاطرات زنان از جنگ تحمیلی سرشار از احساسات و عواطف درونی آن هاست که مخاطب را همراهی می کند.

دوشنبه 24 فروردین 1394

معصومه رامهرمزی که خودش در زمان دفاع مقدس به عنوان امدادگر عازم جبهه های نبرد شده بود گفت: به طور کلی هر موضوعی که بتواند یکی از زوایای کمتر شناخته شده جنگ را نشان دهد، مورد نیاز است و با استقبال مواجه می شود که نقش زنان در جنگ نیز یکی از این موارد است.

این نویسنده و پژوهشگر درباره روایت های زنانه از جنگ ادامه داد: آنچه روایت زنان از جنگ را متمایز می کند این است که نگاه آن ها تنها معطوف به واقعه مبارزه و مبتنی بر جنگ نیست بلکه در نگاه زنان زندگی بیش از جنگ مورد توجه قرار می گیرد. زندگی برای زنان اولویت بیشتری دارد و حتی در تاریکی ها و سیاهی ها سعی می کنند نقاط نورانی که وجود دارد را ببینند که این نگاه در مبارزه با دشمن اهمیت خاصی دارد.

نویسنده کتاب «یکشنبه آخر» همچنین افزود: این نگاه امیدوارانه سبب می شود فرد در موضع انفعال قرار نداشته باشد بلکه در موقعیت فعالانه و مثبتی قرار بگیرد که بتواند در شرایط سخت و دشوار با امید و انگیزه هرچه تمام تر با سختی ها مبارزه کند و آینده درخشانی را به تصویر بکشد.

رامهرمزی با اشاره به آثاری که مادران و همسران شهدا و رزمنده ها را به تصویر کشیده اند، گفت: این آثار مملو از احساس و عاطفه است و از همراهی و مقبولیت اجتماعی با خودشان برخوردارند؛ همان طور که در آثاری مانند «دا» یا «شیار 143» می بینیم که این اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: این همانی با خاطرات زنان بسیار زیاد است؛ چرا که آن ها به راحتی از احساسات و عواطف درونی شان سخن  گفته اند. در حالی که در بسیاری از آثاری که خاطرات مردان را روایت می کند کمتر حس های درونی مانند دلتنگی، نیاز به حمایت، اشک و ... دیده می شود و درباره این مسائل پنهان کاری صورت می گیرد. در مونولوگ های درونی و ذهنی مردان کمتر افکار واقعی و احساسی آن ها را می شنویم اما صدای ذهن زنان در آثارشان شنیده می شود و نوشته های آن ها را تاثیرگذارتر می کند.

معصومه رامهرمزی با اشاره به کتاب هایی که نقش خود زنان به عنوان زنان رزمنده، امدادگر و ... را در جنگ تحمیلی نشان می دهند نیز گفت: در این دسته آثار، زنان به عنوان مادران و همسران رزمندگان و شهدا روایت نمی شوند بلکه نقش خود آن ها و فعالیت هایشان در دوران جنگ تحمیلی دیده شده و مطرح می شود. در این آثار زن بما هو زن در جنگ موضوع روایت است؛ هرچند این زن ها نقش های دیگری نیز داشته باشند. زنان این کتاب ها، به دلیل عبور از موانع بسیار برای حضور و خدمت در جبهه افرادی قوی، محکم و انتخابگر هستند؛ بنابراین بار اندوه و غم در این آثار کمتر است و با وجود همه سختی هایی که در جنگ وجود دارد، رد پای شادی، حرکت و انرژی در این آثار به شکلی برجسته دیده می شود.

وی ادامه داد: این دسته از کتاب ها، آثاری هستند که مورد توجه مخاطبین جوان، دختران دانش آموز و دانشجو واقع می شوند، شخصیت های این آثار می توانند برای آن ها به نوعی الگو محسوب شوند، آن ها را به سمت آرمان هایشان رهنمود کنند و به آن ها برای فعالیت های اجتماعی شان سبک و سیاق ارائه بدهند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط