loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر: معرفی اثر برگزیده کتاب سال حوزه

انتشارات مرتبط : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

کتاب «تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر» در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی حقوق و علوم سیاسی به عنوان اثر تحسین شده انتخاب شد.

چهارشنبه 26 فروردین 1394

کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر به قلم یوسف خان محمدی در گروه علمی حقوق و علوم سیاسی در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر تحسین شده انتخاب شد.

نویسنده این کتاب پس از مقدمه مطالب و مباحث خود را در 6 فصل چارچوب نظری، زمینه های فکری و سیاسی و اجتماعی ظهور تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر، مختصات تفسیر سیاسی قرآن در اندیشه سیداسدالله خرقانی، مختصات تفسیر سیاسی قرآن در اندیشه رضاقلی شریعت سنگلجی، مختصات تفسیر سیاسی قرآن در اندیشه آیت الله سیدمحمود طالقانی و نتایج و پیامدهای قرآن گرائی سیاسی در ایران معاصر ارائه کرده و با بخشی که به نتیجه گیری اختصاص داده، کتاب را خاتمه داده است.

تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر اندیشه ای نص محور و درون گراست که با اعتقاد به جامعیت و خودکفایی قرآن راه حل سیاست امروزین را در بازگشت بازفهمانه به قرآن می داند و از همین دیدگاه به نقد دوگانه سنت (تحجرگرایی دینی) و تجدد (ایدئولوژی های سکولار) می پردازد. و آن دو را در میان اندیشه های سیاسی موجود به چالش و نقد می کشاند.

این تفسیر، معطوف به سیاست و اصلاح اجتماعی بوده و به دنبال توجه محض به نظامی آزاد و عدالت محور در جامعه است.
مهم ترین شاخصه این رویکرد تفسیری آن است که شیوه ای جدید را در حکومت داری، تعاملات اجتماعی، روابط بین المللی و روابط فرد، جامعه و خداوند فرا روی بشر می نهد.

گسست از سنت های تفسیری گذشته، توجه به واقعیت های سیاسی - اجتماعی، محوریت توحید، پرهیز از اسرائیلیات و احادیث ضعیف، تأکید بر تاریخ و عقل گرایی، از دیگر شاخص های مهم تفسیر سیاسی قرآن به شمار می آید.

 کتاب «تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر» از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط