loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیشنهاد حدادعادل برای تأسیس رشته «دایرة المعارف نویسی» به وزارت علوم

نویسندگان مرتبط : غلامعلی حداد عادل

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: پیشنهادی برای تأسیس رشته دانشگاه «دایرة المعارف نویسی» در مقطع کارشناسی ارشد برای وزارت علوم خواهم داشت تا از این طریق متخصصان بیشتری در امر دانشنامه تربیت کنیم.

شنبه 5 اردیبهشت 1394

مراسم رونمایی از مجلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام و پایگاه اینترنتی جدید بنیاد دائرة المعارف اسلامی عصر چهارشنبه 2 اردیبهشت ماه با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت الاسلام حسن طارمی راد، معاون علمی، محسن معینی، مدیر گروه قرآن و حدیث و معینی، مدیر گروه قرآن و حدیث، قدسی زاده مدیر گروه اسلام و معاصر بنیاد دایرة المعارف جهان اسلام در سالن اجتماعات بنیاد دائرة المعارف جهان اسلام برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حدادعادل با تبریک انتشار این مجلد به همه کسانی که در تألیف آن سهیم بودند، گفت: کاری که در این مجلد شده کمتر به لحاظ علمی و زمانی در جایی سراغ داریم. بعضی از مقالاتش از ده سال بیشتر وقت گرفته است به طور مثال مقالات رادیو و تلویزیون و رجال که گزارش آنها داده شد.

وی در ادامه افزود: بنابراین اگر بخواهم بگویم که در این اثر صدها دانش آموخته معارف و علوم انسانی داخل و خارج از کشور سهیم بودند، گزاف نگفتم، این کار به طرح بزرگ عمرانی نیز شبیه است باید همه به خود و جامعه مان تبریک بگوییم. ما در ایران تنها کشوری هستیم که شایستگی خود را برای تأْیف یک دایرة المعارف مستقل به اثبات رساندیم و در این سخن تردیدی نیست.

حدادعادل با تأکید بر اینکه به گواهی منابع علمی سهم ترجمه این دانشنامه تنها هشت درصد از کل کار است، توضیح داد: عشق و عقل دانشنامه را به این سرعت و صحت رسانده است امروز دیگر سالی دو جلد آرزو نیست بلکه عملی با «ع» است نه با «الف»! امیدوارم یک روز دعای یکی از اساتید درباره من که عصازنان برای رونمایی آخرین جلد بیایم، مستجاب شود.

وی با اشاره به وجود حداقل 100 نرم افزار مدون و نامدون دراین دانشنامه و راه اندازی مناسب زیرساخت ها در این سال ها گفت: امکانات بنیاد از جمله کتابخانه ارزشمند، نیروی انسانی مناسب و روابط مدیریتی و حق الزحمه ها پیشرفت قابل توجهی داشته است. بنده چند سال پیش از آقای طارمی خواستم مجموعه تجربیاتشان را در یک کتاب منتشر کنند امیدواریم رونمایی مجلد بیستم همراه با انتشار تجربیات علمی شما باشد.

حدادعادل درباره این پیشنهاد به وزارت علوم که رشته ای در کارشناسی ارشد با عنوان دانشنامه نویسی نیاز داریم گفت: تصمیم دارم این پیشنهاد را به وزارت علوم بدهم که حدود 10 نفر دانشجوی ارشد هرسال دراین رشته تربیت کنیم بنده در فرهنگستان بعد از بیست سال چنین پیشنهادی را دادم و اکنون رشته «واژه گزینی» برای سال تحصیلی جدید در دفتر کنکور ارشاد قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: بنده از سال 45 معلم دانشگاه بودم تا به امروز وضع علمی کشور را به هیچ وجه قابل مقایسه با آن سال ها نمی بینم با وجود این که راه درازی در پیش داریم ولی همه اینها باعث شده تا سرعت بگیریم و با تلاش بیشتر حرکت کنیم. بنده توصیه ام به مدیران گروه ها این است که در همه خبرهای علمی دقت کنند و هر جا به موضوعی و همایشی برخوردید در آن شرکت کنید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ارائه گلایه ای درباره اینکه دانشنامه آنگونه که باید در جامعه شناخته نشده است، گفت: بعضی گویی خجالت می کشند مقاله ای را به دانشامه ارجاع دهند.

*251 مدخل در مجلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام

همچنین در این مراسم حجت الاسلام طارمی با اشاره به اینکه در این مجلد دست کم شش مقاله ویژه ارائه کرده اند که به استثنای یک مجلد، بقیه کمتر از هزار صفحه است، توضیح داد: انشاءالله مجلد بیستم نیز با نام «الرشید» به معنای شهری در مصر آغاز خواهد شد و در چند ماه آینده نیز منتشر می شود.

وی در ادامه یادآور شد: در این مجلد 251 مدخل نوشته شده که سهم ترجمه در آن 8 درصد است ، 53 همکار نیز در این مقالات زحمت کشیدند و بیش از دو، سوم اعضای مقالات علمی از مؤلفان خارج از کشور بودند همچنین از مؤلفان جهان اسلام نیز زیاد استفاده شده است. ما سال گذشته گفتیم که تلاش داریم این دانشنامه را در مجامع علمی دنیا مطرح کنیم ولی متأسفانه خیلی موفق نبودیم ولی امسال تلاش داریم این شعار را محقق کنیم.

همچنین در ادامه این نشست نیز خانم قدسی زاده درباره مقالات رادیو و تلویزیون و معینی درباره رجال توضیحاتی ارائه داد.

در پایان مراسم از مجلد نوزدهم با حضور حدادعادل و سایر حاضرین و همینطور سایت جدید دانشنامه رونمایی شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط