loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«رازوارگی سلامت» در کتاب تازه ای از گادامر منتشر شد

انتشارات مرتبط : موسسه فرهنگی هنری پگاه روزگار نو

نویسندگان مرتبط : هانس گئورگ گادامر

کتاب «رازوارگی سلامت؛ مجموعه مقالات گئورگ گادامر در باب پزشکی» ترجمه نرگس تاجیک منتشر شد.

یکشنبه 6 اردیبهشت 1394

این نوشتار شامل مجموعه مقالات و سخنرانی های هانس گئورگ گادامر درباره پزشکی است که ابتدا توسط انتشارات شورکامپ در سال 1993 و سپس توسط انتشارات دانشگاه استفورد در سال 1996 به چاپ رسیده و انتشارات روزگار نو به تازگی ترجمه فارسی آن را منتشر کرده است.

این نوشتار با ارائه مثال ها و داستان های فراوان سعی در بیان نظرات خود در این مجموعه، به زبان ساده دارد و می گوید: «داستان گفتن کاری است که ما فلاسفه، وقتی می ترسیم روش بسیار انتزاعی و فنی سخن گفتنمان حوصله ی شنوندگان را سر ببرد، به آن متوسل می شویم».

در این عصر علمی تکنیکی که همه چیز به سمت تخصصی و تکنولوژیک شدن پیش می رود، پزشکی هنوز ویژگی هایی از خود بروز می دهد که نشان از برنتافتن این هژمونی دارد. گادامر در این کتاب، دوقطبی هنر ـ علم در پزشکی را منحل می کند و نشان می دهد که پزشکی نوعی پراکتیس است که بیشتر به قلمرو هرمنوتیکی می ماند.

به اذعان شارحان برجسته اندیشه گادامر، مانند گونتر فیگال و رابرت دوستال و ژان گروندن، «رازوارگی سلامت» نمونه عملی کاربست هرمنوتیک فلسفی گادامری است. گادامر پزشکی را برگزیده چرا که رسوباتی از خرد کهن را در آن ردیابی کرده است. گادامر در این کتاب، گفتگویی بودن طب را مهم ترین عنصر آن برمی شمرد و بر این نکته تأکید می ورزد که ملاقات پزشک و بیمار، بیشتر، گفتگویی است برای رسیدن به توافق و این توافق میسر نمی شود، مگر آنکه افق های پزشک و بیمار با هم ممزوج شوند. گادامر مفهوم سلامت را نیز دیگرگون می کند و آن را از انحصار پزشکی خارج می سازد.

به باور او سلامت، «محصول» پزشکی نیست؛ بلکه پزشکی همواره همیار طبیعت است و مداخلات پزشکی همیشه چیزی بیش از نوعی مداخله نیست. به این ترتیب، از نظر گادامر، مراقبت از سلامت بیانگر چیزی است که هرکسی مستقیماً دل مشغول آن است. پزشکی، از آن جهت که محدودیت های ما را در مواجهه با بیماری و مرگ به ما می آموزد، تجربه ی هرمنوتیکی اصیلی است و از همین رو «مراقبت از سلامتمان، تجلی اصیل وجود انسانی است».

پروفسور فرد دالمایر، از شاگردان و شارحان گادامر، در مقدمه ای که برای ترجمه فارسی این اثر نگاشته است، می گوید: «عنوان اصلی کتاب در زبان آلمانی، از «پنهان بودن سلامت» سخن می گوید. به قولی، زندگی فرمول نیست؛ بلکه معمایی است معلق بر فراز رازوارگی. در این عصر که لگام تولید و ساخت به گردنش زده اند، گاهی مجبوریم بازآموزی کنیم و گادامر آموزگاری خوب و شاید بهترین آموزگار باشد.»

با آنکه کتاب «رازوارگی سلامت» هنوز در مباحث فلسفه پزشکی محل عنایت جدی قرار نگرفته، راه های بسیاری پیش ِروی تأملات فلسفی در باب پزشکی می گشاید. این کتاب می تواند مقدمه ای باشد برای فهم وضع پزشکی و بیمار و پزشک و همچنین نسبت آن ها در ایران کنونی.

برخی از فصول کتاب به قرار زیر است: «نظریه، تکنولوژی، پراکسیس»، «دفاعیه ای از هنر درمان»، «تجربه مرگ»، «تجربه تنانه و محدودیت های عینیت بخشی»، «فلسفه و پزشکی عملی»، «ویژگی معماوار سلامت»، «درمان و گفتگو»، «اضطراب و اضطراب ها» و «هرمنوتیک و روان پزشکی».

کتاب «رازوارگی سلامت» با ترجمه نرگس تاجیک نشاطیه، در قطع رقعی، 270 صفحه و با قیمت 23500 تومان از سوی انتشارات روزگار نو وارد بازار کتاب شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط