loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرهنگی: آینده ادبیات ایران، ادبیات انقلاب اسلامی است

نویسندگان مرتبط : مرتضی سرهنگی

مرتضی سرهنگی در آیین رونمایی «عصرهای کریسکان» گفت: معتقدم که آینده ادبیات ایران ادبیات انقلاب و جنگ است. یقین دارم که روزی ادبیات انقلاب اسلامی، میدان نقش جهان ادبیات ایران می شود.

پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394

آیین رونمایی کتاب «عصر های کریسکان» عصر روز هشتم اردیبهشت 1394 با حضور مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری، سردار حسن رستگار پناه، جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار ستاد کل نیرو های مسلح، محمد جواد سبحانی فر استاد دانشگاه امام حسین(ع)، امیر سعید زاده، راوی این کتاب و کیانوش گلزار راغب، نگارنده خاطرات در تالار مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
 
در ابتدای این آیین، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، ضمن تبریک این اثر به جامعه ادبیات و هنر مقاومت، گفت: چند سال قبل وقتی کتاب «شُنام» نوشته گلزار راغب که شامل خاطرات او بود، به دستم رسید، همان روز مشغول خواندنش شدم و آن قدر مجذوب آن شده بودم که خودم را در ساعت 11 شب همان روز در دفتر کارم در حوزه هنری یافتم. خوشحال بودم که یک سرباز خودش خاطراتش را نوشته است و گمان نمی کردم او کتاب دیگری بنویسد زیرا به عنوان یک سرباز وظیفه اش را انجام داده بود. اما گلزار در این عرصه ماند و به خاطرات سعید زاده به عنوان شخصی مرموز در خاطراتش پرداخت. چهره ای که حدس می زدیم پر حرف و پرخاطره باشد.

ادبیات انقلاب، نقش جهان ادبیات ایران
چهره سال هنر انقلاب اسلامی درباره نوع خاطرات آمده در کتاب «عصر های کریسکان» اظهار کرد: وجود دو روایت موازی در این کتاب از محاسن آن است. دو روایت در این کتاب وجود دارد؛ نخست روایت خودش از گروه های ضد انقلاب و دیگر، روایتی که همسرش از جنگ در زندگی بیان می کند. مخاطب شاهد روایت از دو جنگ در کتاب است. جنگ سعید زاده که در آن سه سال اسارت در دست کوموله و چهار سال اسارت در دست دموکرات ها را تجربه کرد و روایت همسرش از جنگ خودش در زندگی. همسر او به نظر من قهرمان کتاب است. زیرا اگر این همسر و مادر سعید زاده در پشت این خانواده نمی ایستادند، زندگی آن ها فرو می ریخت. این نوع ایستادگی برای مردمان امروز که از همه چیز گله مندند درس آموز است.
 
سرهنگی کتاب خاطرات را مانند انسانی دانست که با مخاطب سخن می گوید و افزود: کتاب خاطرات مانند یک هم صحبت کاغذی است. معتقدم که آینده ادبیات ایران ادبیات انقلاب و جنگ است. امیدوارم آثار دیگری هم از گلزار منتشر شوند. یقین دارم که روزی ادبیات انقلاب اسلامی، میدان نقش جهان ادبیات ایران می شود.
 
تالیف 6 کتاب درباره رنج های مردم کردستان
سردارحسن رستگار پناه، جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار ستاد کل نیرو های مسلح، دیگر سخنران این آیین بود. وی درباره «عصرهای کریسکان» گفت: هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، با آن که امام خمینی(ره) در پیغامی از مردم خواستند که اسلحه ها را زمین بگذارند، سهم خواهان انقلاب با اسلحه در پی سهم خود بودند.
 
وی با بیان این که در کردستان خاطرات جذاب متعددی از روز های دفاع مقدس وجود دارد که باید ثبت شوند، افزود: در این زمینه، ستاد کل نیرو های مسلح 6 عنوان کتاب تالیف کرده ایم که به ماجراهای شهر های مهاباد، مریوان، کردستان، بانه و سقز پس از وقوع انقلاب اسلامی می پردازد.
 
محمد جواد سبحانی فر استاد دانشگاه امام حسین نیز در این برنامه گفت: «عصر های کریسکان» بسیار مرا تحت تاثیر قرار داد و تا پیش از این اثری من را این چنین متاثر نکرده بود. خاطرات این کتاب در شهر سردشت می گذرد؛ نخستین شهری که در جهان تحت بمباران شیمیایی قرار گرفت. امیدوارم این کتاب در سطح وسیع منتشر شود و مطمئنم «عصر های کریسکان» بسیار اثر گذار خواهد بود.
 
در ادامه این مراسم، امیر سعیدزاده راوی خاطرات کتاب «عصرهای کریسکان» اظهار کرد: هر چه داریم از مکتبی است که امام شهیدان ترسیم کرد. درست است که من، کُرد و سنی مذهب هستم اما افتخارم این است که متعلق به ایرانم. من بعد از حادثه کربلا، هرگز نخواندم که کسی مانند امام خمینی (ره) پرچم آزاداندیشی بلند کند و به جهانیان نشان دهد. امنیت امروز کشورمان به خاطر قطره قطره خون شهیدانست. هر چند از نبودن آ ن ها برای آن که ثمره خون خود را ببینند، متاسفم.

نمی خواستم کینه مردم از ضد انقلاب پاک شود
امیر سعیدزاده سپس در توضیحی درباره «عصر های کریسکان»  گفت: «کریسک» در زبان کردی به معنای سنگ گل آلودی است که در رودخانه مانده و با گذر آب صیقل خورده است. «کریسکان» هم نام منطقه ای در کردستان است و نام این کتاب را به یاد شهدای گمنامی که به دست ضد انقلاب در این منطقه شهید شدند «عصرهای کریسکان» گذاشتم.
 
سپس کیانوش گلزار راغب، نویسنده این خاطرات گفت: دوست نداشتم در این کتاب اشک مخاطب را سرازیر کنم زیرا این بغض از ضد انقلاب است و دوست داشتم این کینه در دل مخاطب نسبت به این گروهک ها باقی بماند. امیدوارم توانسته باشم سوءاستفاده هایی که ضد انقلاب قصد داشت از انقلاب اسلامی کند را در این کتاب نشان دهم.
 
گلزار راغب با گلایه از این که راوی همکاری زیادی با او نداشته است، افزود: این کتاب شامل همه خاطرات سعید زاده نیست و او بخشی از خاطراتش که مربوط به سال های پس از جنگ تحمیلی و اسارت چهار ساله اش به دست نیروهای دموکرات و نیز ماجرای حضورش در حمله به پادگان اشرف می شود را محرمانه می داند و امیدوارم بتوانم روزی خاطرات نگفته او را هم بنویسم. این کتاب دو ویژگی ومهم دارد. نخست بیان خاطرات خانوادی و دیگر، دو روایی بودن.

در پایان این مراسم، کتاب «عصر های کریسکان» با حضور مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری، سردار حسن رستگار پناه، جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار ستاد کل نیرو های مسلح، محمد جواد سبحانی فر استاد دانشگاه امام حسین، امیر سعید زاده، راوی این کتاب و کیانوش گلزار راغب، نگارنده خاطرات رونمایی شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط