loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تفاوت مدیریت سازمانی در غرب و مکتب اسلام در دست چاپ است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از نگارش مجموعه کتاب های مدیریت رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی خبر داد و گفت: جلد دوم این مجموعه نیز برای انتشار سپرده شده است.

دوشنبه 4 خرداد 1394

عباس شفیعی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت وگویی درباره مجموعه نگارش مدیریت سازمانی با رویکرد اسلامی گفت: این مجموعه در سه بخش فردی، گروهی و سازمانی انجام شده است. بخش گروهی توسط مرحوم میرزایی استاد دانشگاه تهران انجام و چاپ شده و بخش فردی نیز اکنون زیر چاپ رفته است.

وی در ادامه توضیح داد: مخاطب اصلی این مجموعه دانشجویان و محققان مدیریت در شاخه رفتار سازمانی از مجموعه مدیریت دولتی هستند.

شفیعی درباره تفاوت دیدگاه مدیریتی در غرب و مکتب اسلام گفت: مفهوم شخصیت در ادبیات غرب به چه معناست؟ چه نگاه مدیریتی از آن برداشت می شود؟ یکی از مهمترین تئوری های شخصیتی در غرب تئوری «بیگ فایو» است که در سازمان ها معتقدند هر کسی ویژگی های این تئوری را داشته باشد برای کدام بخش از سازمان کاربرد دارد، اینها در مدیریت غرب مطرح است.

وی همچین افزود: سؤال اصلی در بحث مدیریتی ما این است که آیا اصلاً مفهوم شخصیت در اسلام را می توان از تئوری های غربی اقتباس و به دین و گزاره های دینی عرضه کرد؟ پاسخ منفی است، به طور مثال مفهوم شخصیت در قرآن کریم با واژه شاکله تعبیر شده است و مؤلفه های آن با مؤلفه های شخصیت در غرب متفاوت است، بنابراین باید بررسی کنیم که چطور با بهره گیری در سازمان ها و بحث های اجتماعی خودمان کنیم. بنابراین عملکرد من و شما براساس شخصیت ما رقم می خورد و ما به عنوان مدیر در سازمان باید بحث های انگیزشی و نیت و شخصیت و ... را مدنظر قرار دهیم.

وی در ادامه توضیح داد: آیا در نظام اسلامی ارزیابی کار افراد براساس نیت آنها باید باشد یا عملکرد آنها؟ درحالیکه در غرب کار را براساس نیت افراد ارزیابی نمی کنند، در اسلام مهمترین کار اگر نیت سالم نداشته باشد به درد نمی خورد!

شفیعی با اشاره به اینکه این مجموعه سه جلدی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می شود، گفت: یک اثر دیگر نیز در زمینه مدیریت استراتژیک با رویکرد اسلامی در دست دارم که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد و اکنون در مرحله ارزیابی قرار داد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط