loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داوری: دوران بینش به سرآمده و دوران شنیدن فرا رسیده است

نویسندگان مرتبط : رضا داوری اردکانی | علی اصغر مصلح | پرویز ضیاءشهابی | حمید طالب زاده

رضا داوری اردکانی در مراسم اهدای نخستین جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» گفت: تنها حکیمان بودند که پرسشی برای طرح کردن نداشتند. زیرا آنها دارای بینش بودند. به اعتقاد من دوره بینش به سرآمده است و دوران شنیدن فرا رسیده است.

دوشنبه 25 خرداد 1394

مراسم اهدای نخستین جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» عصر دیروز (یکشنبه 24 خردادماه 1394) با حضور رضا داوری اردکانی، پرویز ضیاءشهابی، سید محمدرضا بهشتی، حمید طالب زاده، علی اصغر مصلح و جمعی از علاقه مندان و پژوهشگران فلسفه در مرکز فرهنگی موسسه شهر کتاب برگزار شد.

دکتر داوری اردکانی در این مراسم با بیان این که فلسفه دارای قدمت 2500 ساله است اما قدمت تاریخ حکمت به تاریخ بشر برمی گردد چرا که انسان بدون حکمت نمی تواند زندگی کند، گفت: شصت سال است از فلسفه دفاع می کنم و باید از فلسفه دفاع کنم.

وی توضیح داد: فلسفه جزو مظلو م ترین علوم است و همواره در موضع دفاع قرار دارد، در صورتی که هیچ علمی نیاز به دفاع ندارد. من همیشه به سقراط فکر می کنم و این که این فیلسوف هم همیشه در حال دفاع از خود بوده و فلسفه نیز در این موضع قرار دارد.

این متفکر با اشاره به این که، فلسفه، مانند تمام علوم نیست، اظهار کرد: فلسفه را باید آموخت. این آموختن با درد و رنج همراه است. فلسفه آرامش می آورد اما فیلسوف به هیچ عنوان آرامش ندارد.

استاد فلسفه دانشگاه تهران با ابراز خرسندی و قدردانی از برگزاری جایزه ای به نام خود گفت: وقتی در جریان برگزاری این جایزه از سوی مؤسسه شهر کتاب قرار گرفتم، در ابتدا به متولیان پیشنهاد دادم که این جایزه را به نام یکی از استادان من ــ مانند دکتر یحیی مهدوی ــ برگزار کنند.

داوری ادامه داد: اهدا و نامگذاری این جایزه به نام من به نوعی احسان مؤسسه شهر کتاب است که باید از آن تشکر کنم.

فعالیت جوانان علاقه مند؛ پاسخ به چرایی وجود فلسفه
این فیلسوف فرهنگ افزود: تنها حکیمان بودند که پرسشی برای طرح کردن نداشتند زیرا آنها دارای بینش بودند. به اعتقاد من دوره بینش به سرآمده است و دوران شنیدن فرا رسیده است. حکیمان با «مرگ» انس داشتند و فیلسوفان با مساله «عدم» مواجه بودند.

وی اظهار کرد: فلسفه با طرح مساله «عدم» آغاز می شود و در برابر «چه» قرار دارد. درست است که به شعر و ادبیات هم توجه درخوری نمی شود اما «چرایی» وجود آن را هم مطرح نمی کنیم، اما برای وجود فلسفه چرایی مطرح می شود. باید دقت داشته باشیم که فلسفه به درد «تفنن» نمی خورد. من نمی دانم چرا فلسفه وجود دارد اما 2500 سال است که وجود دارد. فعالیت جوانان علاقه مند و پیگیر در این رشته پاسخی به چرایی وجود فلسفه است.

دکتر فلسفه؛ فیلسوف یا متخصص متون؟
در ادامه این مراسم، پرویز ضیاءشهابی، متفکر و یکی از اعضای هیات داوران نخستین دوره جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» در سخنانی به اقبال دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای فلسفه اشاره کرد و گفت: این اقبال ادامه تحصیل برای من حیرت آور است. تمام دانشگاه هایی که در تهران در حال فعالیت هستند همه دارای مقطع دکترای فلسفه هستند.

ضیاءشهابی ادامه داد: داوران حاضر در نخستین دوره جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» همه دارای علم و انصاف بودند و البته رساله های ارسالی به دبیرخانه این جایزه نیز نشان داد که می توان به سنت پژوهش در رشته فلسفه امیدوار بود.

وی با بیان این که پژوهشگران به تاریخ فلسفه اهمیت می دهند و نسبت به آن بی اعتنا نیستند، افزود: نمی توان به این امر امیدوار بود که در دوره دکترا می توانیم فیلسوف تربیت کنیم، چرا که این امر امکان ندارد بلکه دانشجویان می توانند در متون فیلسوفان بزرگ دقت و در آنها تحقیق کنند.

خدمات داوری و گروه فلسفه دانشگاه تهران
مراسم اهدای نخستین جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» با سخنرانی دکتر علی اصغر مصلح ــ یکی از داوران این جایزه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ــ ادامه یافت. وی اظهار کرد: قصد دارم در این زمان کوتاه به سنت 80 ساله فلسفه در دانشگاه تهران بپردازم که به واقع مکتبی در فلسفه ایران به شمار می آید و بر گردن تمام فلسفه پژوهان حق زیادی دارد.

مصلح ادامه داد: 80 سال از تأسیس گروه فلسفه در دانشگاه تهران می گذرد. این دانشکده باب آشنایی ایرانیان با فلسفه غرب را فراهم آورد. اگر این دانشکده نبود وضعیت آشنایی ایرانیان با فلسفه طور دیگری می بود.

وی با تأکید بر این که باید این سنت فکری را پاس داشت، گفت: اگر منتقد و یا دلبسته متفکران اروپایی هستیم باید وجود گروه فلسفه دانشگاه تهران را پاس بداریم. برای کسانی که دانایی برایشان اهمیت دارد، فلسفه نیز دارای نقش به سزایی است، زیرا عقلانیت و فلسفه نقش پررنگی در زندگی مردم دارد.

مصلح، «فلسفه خوانی» را امری دشوار خواند و افزود: یکی از پارادوکس های عجیب در مملکت ما این است که ما ایرانیان کارهای سخت دوست داریم که فلسفه خوانی یکی از آنهاست.

وی گفت: جوایزی از این دست نشان از سنت فکری و آموزشی در بین اهالی علم و فرهنگ در ایران دارد. استاد داوری، در گروه فلسفه دانشگاه تهران دارای سابقه ای دیرین است و حق استادی بر گردن بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه دارد.

مصلح یکی از آموزه های اصلی دکتر داوری را اهمیت «تاریخ» در نزد او دانست و افزود: وی یکی از متفکران برجسته ای است که بیش از 50 سال در رشته فلسفه دست به قلم برده و یکی از نمایندگان سنت تفکر فلسفه ایران معاصر به شمار می رود و تمامی آثارش دارای صبغه فرهنگ ایرانی است.

«هستی و زمان» مهمترین اثر هایدگر
دکتر سید محمدرضا بهشتی، متفکر و استاد راهنمای پایان نامه برگزیده نخستین دوره جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» درباره این پایان نامه توضیح داد: رساله انتخاب شده از سوی هیات داوران جزو نمونه های مناسب از پزوهش های انجام گرفته در دانشگاه هاست و من از نزدیک در جریان تألیف این پایان نامه از سوی مؤلف آن بودم.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران در سخنانی به ویژگی های این اثر پژوهشی پرداخت و گفت: نویسنده این پایان نامه که موضوع «هایدگر» را برای رساله خود انتخاب کرده است از دوره کارشناسی ارشد به مساله «هایدگر» پرداخت و آن را در دوره دکتری نیز ادامه داد.

وی افزود: این پژوهشگر در تلاش بود تا بحث بنیاد و زمان را در متون هایدگر بررسی کند. «هستی و زمان» از مهمترین کتاب های هایدگر است که هایدگر آن را در ایام جوانی خود نوشت. این کتاب تأثیر زیادی بر اندیشه مغرب زمین داشت. وی در این کتاب بحث «پرسش چیست؟» را مطرح می کند و آن را در سه سطح ادامه می دهد. در سطح نخست، مساله «دازاین» را مطرح می کند و در سطح بعدی به سراغ تحلیل «دازاین» می رود. در سطح سوم نیز «دازاین» را از منظر زمان بررسی می کند.

بهشتی با اشاره به «اصل بنیان و جهت» به عنوان یکی از اندیشه های مهم هایدگر گفت: هایدگر از جمله متفکرانی است که به لایبنیتس توجه وافری داشته است. این پژوهشگر در پایان نامه خود تنها به دنبال اخذ مدرک دانشگاهی نبود بلکه تلاش فراوانی داشت تا به سؤالات خود درباره هایدگر و آرای او پاسخ بدهد.

برگزاری جایزه دکترداوری خردادماه هر سال
در بخش دیگری از مراسم اهدایی نخسین جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی»، علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی مؤسسه شهر کتاب گزارشی از چگونگی برگزاری این جایزه ارائه کرد.

محمدخانی گفت: این جایزه بدون بودجه دولتی برگزار می شود. قصد داریم این سنت را هرساله در خردادماه و با اهدای جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» به پایان نامه های برتر مقطع دکترا ادامه بدهیم. یکی از اهداف برگزاری این جایزه بررسی وضعیت پژوهش در آثار فلسفی، تشویق دانشجویان فلسفه و دیده شدن کارهای پژوهشی آنها است. اهدای این جایزه برای فضای فکری و فلسفی شرایطی را فراهم می کند که بتوان از وضعیت گروه های فلسفه دانشگاه ها مطلع شد.

وی ادامه داد: دی ماه سال گذشته فراخوان نخستین دوره جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» منتشر شد و بیست پایان نامه به دبیرخانه رسید که از آن میان چهار پایان نامه از دانشگاه های اصفهان، علامه طباطبایی، تهران و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به دور نهایی راه یافتند و از میان آن یک پایان نامه برگزیده شد.

محمدخانی، دکتر داوری را یکی از استادانی دانست که در تربیت دانشجویان نقش بسزایی داشته و سعی کرده است تا در رسانه های جمعی و در ساحت دانشگاه نیز به تبیین جایگاه فلسفه بپردازد.

معاون فرهنگی مؤسسه شهر کتاب به تأثیر اندیشه دکتر داوری بر فضای فرهنگی و اندیشه ایران اشاره کرد و گفت: شهر کتاب در برگزاری همایش ها و نشست های فلسفی فعالیت های مختلفی داشته است و قصد دارد آنها را ادامه بدهد. این برنامه ها با مشارکت معنوی و فکری استادان و اصحاب فرهنگ برگزار می شود.

بنا به گفته محمدخانی، پایان نامه برگزیده نخستین دوره جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» از سوی انتشارات هرمس در قالب کتاب، منتشر خواهد شد.

آمار کتاب های فلسفه در یک نگاه
محمدخانی در ادامه سخنان خود به تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در حوزه فلسفه پرداخت و اظهار کرد: بنا به آمار مؤسسه خانه کتاب، 230 عنوان کتاب در سال گذشته در رشته فلسفه به چاپ نخست رسیده اند که از این میان 106 عنوان در رشته فلسفه غرب و 124 عنوان در رشته فلسفه اسلامی بوده است. در رشته فلسفه غرب نیز بیشترین اقبال به فلسفه آلمانی بوده است که 18 عنوان کتاب با موضوع اندیشه های نیچه، هگل، هایدگر و کانت منتشر شده است.

وی افزود: در میان آثار فلسفی منتشرشده، تنها یک کتاب با موضوع فلسفه تطبیقی منتشر شده و در حوزه فلسفه مضاف نیز توجه به فلسفه ذهن و آگاهی بیش از سایر موضوع های فلسفه مضاف است.

مراسم نخستین جایزه «دکتر رضا داوری اردکانی» با اهدای این جایزه به پایان نامه برتر با عنوان «رابطه زمان و بنیاد و جهت در نظر هایدگر» اثر پژوهشی نیرةالسادات میرموسی از دانشگاه تهران پایان یافت.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط