loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایت زرشناس از غرب مدرن در آغاز قرن ۲۰ تا مراحل انحطاط آن

انتشارات مرتبط : خبرگزاری تسنیم

نویسندگان مرتبط : شهریار زرشناس

«آغاز یک پایان» به قلم شهریار زرشناس، غرب مدرن را از آغاز قرن بیستم تا مراحل انحطاط آن روایت می کند.

یکشنبه 31 خرداد 1394

غرب مدرن از آغاز قرن بیستم وارد دوران بحران انحطاطی خود شده است و این یعنی ورود به مرحله آغاز پایان!

کتاب «آغاز یک پایان» به قلم شهریار زرشناس، پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی منتشر شده است، نویسنده در این کتاب معتقد است که آغاز کور بحران انحطاطی (آغاز پایان حیات) یک عالم به معنای انقراض فوری و سریع آن نیست. بلکه آغاز پایان یک عالم تاریخی به معنای شروع انحطاط و حرکت عالم به سوی انقراض و نابودی است.

زمانی که یک عالم به کور بحران انحطاطی قدم می گذارد یعنی سیر انحطاطی به سوی انقراض و نابودی پیدا می کند که این سیر، دیر یا زود به انقراض آن عالم خواهد انجامید. ممکن است هر بحران انحطاطی چند سده طول بکشد (و معمولا هم چند سده طول می کشد) اما به هر حال و نهایتاً و حتماً به زوال و انقراض محتوم منجر خواهد شد.

«چرا آغاز پایان»، «درباره پسا مدرنیته»، «روند بحران انحطاطی غرب مدرن در دهه های پایانی قرن بیستم و پس از آن»، «من نفسانی مدرن در بحران» و «درباره ادبیات پسامدرن» از مهمترین سرفصل های این اثر است.

در گفتار سوم این اثر آمده است: فردریش نیچه در واپسین دهه های قرن نوزدهم از بحران انحطاطی تاریخ غرب و ظهور علائم و نشانه هایی سخن گفته بود که بعدها از آن تحت عناوینی همچون: اندیشه پست مدرن و وضعیت پسامدرن نام برده شد. در قرن بیستم به ویژه از مقطع جنگ جهانی ول به بعد دیگر به تدریج علائم بحران انحطاطی آن قدر وضوح و صراحت پیدا کردند که بسیاری از کوته فکران نزدیک بین و شیفتگان مسحور مدرنیته نیز آهسته آهسته ناگزیر شدند که آن را ببینند.

عالم غرب مدرن از آغاز قرن بیستم وارد کورِ پسامدرن شد و هر چه که از آغاز قرن بیستم به سمت نیمه این قرن و دهه های 1960 و 1970 جلو می رویم، واقعیت ظهور و غلبه کورِ پسامدرن بیش از پیش خودنمائی می کند. به جرأت می توان گفت که عالم غرب مدرن در قرن بیستم در کورپسامدرنیته قرار گرفته است. اما به نظر می رسد که کورپست مدرن، خود دارای فازها و مراحلی است که سیر ظهور و فعلیت این فازها موجب تحقق بیش از پیش خصایص کورپست مدرن شده و می شود.

کتاب «آغاز یک پایان» در شمارگان 3000 نسخه و بهای 65000 ریال از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شده است.
برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه فرمایید

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط