loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کارنامه 26 سال تلاش نویسندگان دفاع مقدس در قالب یک کتاب

کتابشناسی دفاع مقدس اثری است که به تازگی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

جمعه 5 تیر 1394

خزاعی با همکاری دو پژوهشگر دیگر این نوشتار را با هدف معرفی کتاب های منتشر شده دفاع مقدس از سال 1359 تا 1385 به مولفان و محققان، به نگارش درآورده است.
این کتابشناسی بر پایه بررسی و تدوین فهرست در کتاب های دفاع مقدس طرح ریزی و انجام شده است و گرداورندگان آن در هنگام گردآوری و تنظیم فهرست کتاب ها،سنجش موضوعی آن ها داستان، خاطره، شعر، تحقیق، زندگینامه، هنر و... در نظر گرفته شده است.

هدف از تالیف «کتابشناسی دفاع مقدس» معرفی شناسه های کتاب های منتشر شده دفاع مقدس برای محققان، مدرسان، دانشجویان، مؤلفان وعلاقه مندان در حوزه دفاع مقدس عنوان شده، و البته این نوشتار را با همکاری سعید مهدی پور و پرویزشیشه گران تالیف شده است.
مولفان در گزینش آثار از یک نوشته کامل تا ادعای نویسنده را ملاک قرار داده اند . گرچه در پاره ای از موارد ادعای نویسنده روشن و دقیق نبود اما این کتابشناسی تمامی این موارد را در نظر گرفته است. «کتابشناسی دفاع مقدس» از نظر موضوعی انواع دیگر ادبی مانند یادداشت، وصیت نامه، روایت و... را نیز در بر دارد.
این اثر را می توان شامل تمامی کتاب های دفاع مقدس از سال 1359 تا سال 1385 معرفی کرد و درباره نحوه گزینش آثار ، در این گزینش از نظر موضوعی باید عنوان شود که، تا 50 درصد محتوای آثار متعلق به دفاع مقدس است. البته در برخی موارد خاص، به خاطر اهمیت کتاب، موضوع کتاب، ارگان، حزب یا سایر موارد خاص، این درصد در نظر گرفته نشده است.
مولفان معتقدند: با توجه به پراکندگی فهرست ها و کاستی ها در این زمینه، گردآوری، دشوار و کم بازده بود. کم و کاست این کتابشناسی اندک نیست اما تلاش شده که آن چه در دسترس بوده، از قلم نیفتد.
برای انجام پژوهش به فهرست های موسسه خانه کتاب، کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید، کتابخانه حوزه هنری و برخی کتابخانه های شخصی و نرم افزارهای کتابشناسی مراجعه کردم و از حدود چهار هزار عنوان کتاب دفاع مقدس برای تدوین این کتابشناسی استفاده کردم.

این «کتابشناسی دفاع مقدس» دارای دو بخش اصلی است: در بخش نخست این اثر مشخصات کتابشناسی هر عنوان کتاب را زیر نام نویسنده آن به ترتیب الفباست. دومین بخش «کتابشناسی دفاع مقدس» مربوط به فهرست ها و بخش های فرعی از جمله «فهرست عنوان کتاب ها»، «فهرست ناشران (الفبایی)»، «فهرست موضوعی (داستان، خاطره، شعر، تحقیق، زندگینامه و...)» و «فهرست سال نشر» است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط