loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«مشق نقش» در بازار هرات

کتاب مشق نقش آموزش قدم به قدم هنر تذهیب در شهر هرات منتشر شد.

دوشنبه 8 تیر 1394

کتاب «مشق نقش» آموزش قدم به قدم هنر تذهیب در شهر هرات منتشر شد.

«مشق نقش» آموزش قدم به قدم هنر تذهیب، اثر «عبدالغفار حبیبی»، مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه هرات به تازگی توسط «موسسه انتشارات احراری» در افغانستان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

هنر تذهیب از هنرهای اسلامی است که از صدر اسلام تا به حال در کشورهای اسلامی مورد توجه بوده است. آنچه که هنر تذهیب را در کنار خوشنویسی در جهان اسلام ارجمند ساخته است، استفاده از این هنرها در صفحه آرایی و کتابت قرآن و احادیث نبوی است.

در افغانستان به خصوص شهر هرات، هنر تذهیب از روزگاران قدیم مورد توجه بوده است که در دوران تیموریان تذهیب «مکتب هرات» ویژگی های متبارز و خاص خود را داشته، و هنرمندان نامداری از این دیار سر بلند کرده اند.

مشق نقش، اثری است در حوزه هنر آموزش تذهیب برای نوآموزان این هنر و آنگونه که پدیدآورنده این اثر هم در مقدمه کتابش آورده افتخارات گذشته هنری هرات بخصوص تذهیب باعث آن شده که کتاب حاضر طراحی و در دسترس مشتقان و علاقمندان هنر تذهیب قرار بگیرد.

در طراحی این کتاب، کوشش شده است که عناصر و نقوش آن با اتکا به کارهای گذشته مکتب هرات با اندکی تغیر طراحی شود که شامل بخش های مفردات یا عناصر تذهیب، نقش های ترنج، گوشه، سرلوحه، کتیبه، حاشیه، شمسه و نقش های ترکیبی می باشد.

در قسمت پایین هر صفحه نیز توضیحات مختصری داده شده است که می تواند برای هنرجویان این رشته مفید باشد.

خوشنویسی این اثر را «بسم الله فرامرز سروری» برعهده داشته است، و امور فنی و گرافیکی را «احمد سعید احراری» و «فرزاد احراری» انجام داده اند.

در صفحات آخر کتاب هم چند حدیث و ایباتی از بزرگان ادب فارسی به خط فرامرز سروری و تذهیب حبیبی به چشم می خورد.

مشق نقش، در 104 صفحه رحلی، در اردیبهشت سال 1394 به شمارگان 500 نسخه نسخه در شهر هرات افغانستان منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر تذهیب قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط