loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«مهندسی فرهنگی کشور» به کتابفروشی ها رسید

انتشارات مرتبط : ساقی

کتاب «مهندسی فرهنگی کشور»، تلاشی است در پاسخگویی به نیاز مدیران و کارشناسان به وظیفه و ماموریت و عمق و پیچیدگی بالای مدیریت در عرصه های فرهنگی که انتشارات ساقی آن را روانه بازار کتاب کرده است.

سه‌شنبه 16 تیر 1394

کتاب «مهندسی فرهنگی کشور» که توسط مهدی ناظمی اردکانی نگاشته شده است توسط نشر ساقی به چاپ رسید.
مطالب تهیه شده در این مجموعه که در 9 فصل تدوین شده است، درآمدی بر مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی کشور است. تلاش های علمی قابل بهره برداری که در این زمینه به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شده است، مورداشاره یا جمع بندی و تجزیه وتحلیل و نتیجه گیری قرار گرفته اند.
در کتاب «مهندسی فرهنگی کشور»، در قدم اول سعی شده است مفهوم مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی کشور به نوعی بازشناخته شود تا بتوان به چگونگی انجام آن راه یافت. مسلماً حاصل این تلاش در قیاس با آنچه باید انجام شود، گامی کاملاً ابتدایی محسوب شده و به تکمیل و پرداختن به ابعاد گوناگون موضوع نیازمند است. شناخته شدن ابعاد گسترده موضوع، می تواند حوزه وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خوبی ارتقاء دهد و فصلی نو در تحقق آرمان و اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی با انجام مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی کشور آغاز شود.
مخاطبین هدف این کتاب را عموم مدیران و کارشناسان و به خصوص دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت فرهنگی تشکیل می دهند که آشنایی با این مباحث از ضرورت و اهمیت بالایی برای این گروه برخوردار است.
در بخشی از مقدمه این کتاب، مهدی ناظمی اردکانی، نویسنده کتاب و عضو هیئت علمی دنشگاه امام حسین (ع) تصریح می کند:
«شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز مهندسی فرهنگی کشور محسوب می شود. مهندسی فرهنگی کشور، نیازمند داشتن نگاه بلندمدت و بصیرتی راهگشا به آینده فرهنگی است، تا این مجموعه کارشناسی زبده و ناب فرهنگی، بتواند مجمع تشخیص مصلحت نظام را در سیاست گذاری های کلان کشور هدایت کند.

علاوه بر مهندسی فرهنگی کشور، وظیفه مهم و اصلی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهندسی فرهنگ کشور است. فرهنگ کشور به نظم، جهت گیری، جهت یابی و انسجام بخش های گوناگون دولتی و غیردولتی در باب فرهنگ نیازمند است. این شورا مسئولیت شناخت فرهنگ موجود کشور را بر عهده دارد و اگر در آن ضعف هایی دید آن را اصلاح و اگر در آن نفوذی هست، راه نفوذ را ببندد.
مهندسی فرهنگ بدین مفهوم است که با بصیرت و فکری کلان و نگاهی برتر و بالاتر، همه جریان های فرهنگی داخل و خارج کشور دیده شده و مشخص شود که عناصر فرهنگی، با چه کیفیتی باید باشند و حقیقت فرهنگ باید به کدام سمت برود. از سوی دیگر باید حرکت فرهنگی به سمت مطلوب، هدایت و مراقبت شود. هدایت و مراقبت حرکت فرهنگ به سمت مطلوب با مهندسی فرهنگی کشور انجام می پذیرد.
مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی کشور، وظیفه و مأموریتی است که از عمق و پیچیدگی بالایی در حوزه مدیریت راهبردی کشور برخوردار است. لازمه انجام چنین وظیفه ای بهره گیری از نتایج تلاش های علمی، پژوهشی و مطالعاتی در موضوع فرهنگ و توسعه فرهنگی و در اختیار داشتن اطلاعات استراتژیک فرهنگی با رصد مستمر فرهنگی کشور و جهان است.
امکان تجزیه وتحلیل و بهره گیری از نتایج پژوهش های فرهنگی انجام شده و اطلاعات استراتژیک فرهنگی، برای انجام تصمیم گیری های استراتژیک و مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی کشور، زمانی فراهم خواهد بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای عقبه علمی و فکری مناسب و اتاق های فکر برای تأمین دانش و بصیرت مدیریت راهبردی فرهنگی کشور باشد.»
کتاب«مهندسی فرهنگی کشور» در چاپ اول خود به شمارگان 1100 نسخه و به قیمت 17500 تومان توسط نشر ساقی عرضه شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط