loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بازیابی کهن ترین نگاشته ها در باب خطب امیرمومنان علی (ع) در کتاب «زید بن وهب جُهَنی»

انتشارات مرتبط : دلیل ما

نویسندگان مرتبط : مهدی مردانی

کتاب «زید بن وهب جُهَنی» که مهدی مردانی کار تحقیق آن را انجام داده بازیابی نخستین نگاشته ها درباره خطبه های امیرمومنان علی (ع) است که انتشارات دلیل ما آن را منتشر کرده است.

یکشنبه 21 تیر 1394

استناد و انتساب نهج البلاغه به امیرالمومنین (علیه السلام) یکی از مهم ترین مباحثی است که از دیرباز درباره این کتاب مطرح بوده و پیرامون آن اظهار نظرهای فراوانی صورت گرفته است. برخی با اتکاء به فصاحت و بلاغت و نیز علوم و معارف بی بدیل آن، در دفاع از این مجموعه سخنان گرانبها سخنانی گفته اند. اما یکی از مهم ترین و متقن ترین دلایلی که می توان برای نهج البلاغه اقامه کرد احتجاج به مصادر اولیه آن است.

احیا و بازیابی این مصادر که حلقات واسطه میان کاتبان سخنان امام علی (علیه السلام) و منابع متاخر به شمار می روند، امری بایسته است و کتاب «زید بن وهب» یکی از مهم ترین آنهاست. زید بن وهب یکی از اصحاب علی(ع) و از راویان معتمد بوده است؛ او نخستین نگارنده سخنان امام (ع) بوده و کتابش از کهن ترین مصادر نهج البلاغه به شمار می رود که تا قرن پنجم در اختیار اشخاصی چون شیخ طوسی بوده است. کتاب زید در گذر زمان از بین رفته و مجموعه حاضر بازیابی و بازسازی آن از بین 80 منبع روایی- تاریخی است که با چهارچوب های تحقیقی و حساسیت های علمی و پژوهشی تهیه و تنظیم شده است.

مطالب کتاب بصورت زیر تنظیم شده است: بررسی مقدمات روش تحقیقی و بازیابی و تدوین کتاب؛ بخش اول که شناخت نامه زید و کتاب اوست و بخش دوم به مبانی و روش های بازیابی کتاب زید پرداخته شده است؛ بخش سوم متن بازیابی شده کتاب است که به دو فصل کتاب زید شامل خطبه نماز جمعه، سخنان امام علی(ع) در پیکار صفین و نهروان و متون زید بن وهب تقسیم می شود که جمع آوری برخی سخنان آن حضرت با دیگران است. ضمیمه این مجموعه، کتاب زید در آینه آمار و ترسیم جداول و شکل ها در خصوص شیوه بازیابی و بازسازی، شبکه اسناد روایات است.

این کتاب به همت مهدی مردانی تحقیق شده و به رشته تحریر در آمده و انتشارات دلیل ما با چاپ و نشر این اثر ارزشمند در 196 صفحه گامی موثر در احیاء معارف علوی برداشته است.

برای تهیه این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه نمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط