loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

وصیت نامه حمیدرضا شکارسری

نویسندگان مرتبط : حمیدرضا شکارسری | مجید سعدآبادی

«ضریح ساده» گزیده شعرهای مذهبی سروده شده از بهار 69 تا بهمن 86 است و با اینکه تجربه شعرهای موزون همچون غزل، دوبیتی و رباعی بسیار به چشم می خورد اما سبک غالب، شعرهای آزاد و سپید است.

جمعه 2 مرداد 1394

مجید سعدآبادی از شعرای کشور یادداشتی بر مجموعه شعر «ضریح ساده» نوشته که در ادامه از نظر می گذرانید:

آن خون آن فریاد پاشیده در هوا بازنگشت
و در پنهان ترین کنج آسمان ماند
می دانم اما
در دوردست جهان
بر خاک خواهد بارید
و بی شماری زخم های تو را شهادت خواهد داد ...(صفحه 58)

ضریح ساده مجموعه شعر حمیدرضا شکارسری است که چاپ اول آن حدودا هفت سال پیش توسط نشر علم در تیراژ 1650عدد و 128 صفحه به چاپ رسید . همانطور که از نام آن پیداست گزیده ای از شعر های مذهبی است و با مروری ساده می توان فهمید تجربه نوشتاری شاعری شیعه را بر دوش می کشد.

باید توجه داشت به علت عدم حضور موضوعی واحد، سخت است نام کتاب را بر آن گذاشت و به همان نام مجموعه بسنده می کنیم. شاعر در مقدمه مجموعه با چند جمله درشت و ادبی می خواهد راه کاری ارائه دهد تا مخاطب با توجه به آن متن را خوانش کند. هرچند با زیرکی شاعرانه ای بیان می کند: «قضاوت در این مورد که اشعار این مجموعه، آیا به تعادل رسیده اند یا چقدر به آن نزدیک شده اند به عهده منتقدان و مخاطبان گرامی است.» و در پایان مقدمه این مجموعه وصیت می کند جلدی از آن را در کنارش به خاک بسپارند. این وصیت نامه نشان از اعتقادات عمیق شکارسری به اهل بیت و معاد است. گرفتن پاداش معنوی نوشته های خویش را تنها از مخاطبان این دنیا نمی داند و سهمی برای آخرت کنار می گذارد.

«ضریح ساده» گزیده شعرهای مذهبی سروده شده از بهار 69 تا بهمن 86 است و با اینکه تجربه شعرهای موزون همچون غزل، دوبیتی و رباعی بسیار به چشم می خورد اما سبک غالب، شعرهای آزاد و سپید است. شکارسری صدای خود را در مقدمه مجموعه، با حنجره اکتاویوپاز بلند می کند و می گوید: «شاعر آن نیست که اشیاء را می نامد، شاعر اوست که نام اشیاء را حذف می کند.»

آن مشت آب
اگر به لب می رسید
تاریخ چه می کرد ؟
آن دست های بریده اگر نبود
تاریخ چه می کرد
بی تکیه گاه ؟
باغ تاریخ چه می شد
بی یاس؟
شب تاریخ چه می شد بی عباس؟ (صفحه 37)

آیا دست بردن به پازل تاریخ و جابه جا کردن تکه های آن، شعر را عاقبت بخیر کرده است؟ چهار سوال که روزنه ای را برای یادآوری واقعه کربلا باز می کنند. سوال هایی که روایتی را به هم پیوند زده اند. هر چند اگر شاعر امروز دست به بازنویسی آن ببرد در محور عمودی شعر شکل دیگری خواهد داد و محورهای افقی را با لولاهای دیگری خواهد ساخت.

تا ابد
بزرگترین معمای تاریخ خواهد بود
اینکه تو باشی
و سلسله جبال نور
فقط
چهارده قله داشته باشد (صفحه 21)

در این شعر، درست برعکس شعر قبل تاریخ همچنان ادامه پیدا می کند اما به شکلی دیگر و کلی تر لباس شعر می پوشد. لباسی که به قد و قامت خود می آید و عنصر زمان، نه اینکه فرسوده اش نمی کند بلکه روز به روز به ارزش آن می افزاید.

باید پذیرفت زمان برای همه شاعران یکسان می گذرد و کمتر شاعری در این دوران کوتاه خمس و ذکات شاعری خویش را با نوشتن شعرهای آیینی می پردازد و خاک را نمک گیر خود می کند. وی با وصیت خود در مجموعه ضریح ساده نشان می دهد که شاعران باید در آنچه خلق می کنند دقت بیشتری داشته باشند. پس از مرگ شعرها به واسطه صاحبانشان میانجی گری می کنند و عاقبتی دیگر را رقم می زنند. این نوع نگاه در ادبیات شیعه بسیار به چشم می خورد و دل بزرگان را برای خلق هنر می طلبد. حال هر چقدر میزان آثار بیشتر باشد بهتر است. زیرا کافیست تنها یکی که هیچ کسی نمی داند کدام است مورد قبول واقع شود و عاقبتی را بخیر کند.

نیزه اشاره می کرد
جواب را می رساند
کمتر مردی اما پاسخ صحیح داد
آمار مردودین غوغا می کرد
اما
هیچ آفتابگردانی گیج نشد
اشتباه نکرد
تمام آقتابگردان ها
به اشاره نیزه
ارادت داشتند...(صفحه 99)

هر چند سال ها از شاعری شکارسری گذشته است، اما اگر زمان برمی گشت و فرصت دوباره ای برای چاپ اول این مجموعه پیش می آمد، آیا باز شاعر ضریح ساده، همین گزینش را برای چاپ مجموعه انجام می داد؟

در پایان شعری از شکارسری که همچنان از بهترین سروده های اوست می آورم . شعری برای حضرت فاطمه(س) که هم چون بسیاری دیگر از سطر ها با علامت سوال پایان میابد و بهانه ای به دستمان می دهد تا از این کتاب به راحتی عبور نکنیم.

بانو
نمی یابمت
اما کنار تو
گریه مرسوم است
مگر می توان پهلوی تو بود
و شکسته نبود؟

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط