loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرفان پور: بسیاری از آسیب ها به خاطر ضعف مطالعاتی و مطالعات غلط شاعران است

میلاد عرفانپور گفت: آسیب ها به خاطر ضعف مطالعاتی و مطالعات غلط شاعران ما است؛ چرا که شعر فارغ از خواندن آثار پیشینیان و بزرگان امروز و همچنین جدا از خواندن آثار فکری و فلسفی قطعا به بیراهه می رود.

سه‌شنبه 10 شهریور 1394

//
میلاد عرفانپور در کلاس آموزشی سومین روز از چهارمین اردوی آموزشی شعر آفتابگردان ها ویژه بانوان که در مجتمع آدینه برگزار شد، با اشاره به آسیب های رویکردی و رفتاری در شاعران گفت: این آسیب ها به خاطر ضعف مطالعاتی و مطالعات غلط شاعران ما است؛ چرا که شعر فارغ از خواندن آثار پیشینیان و بزرگان امروز و همچنین جدا از خواندن آثار فکری و فلسفی قطعا به بیراهه می رود.

وی ادامه داد: اگر ما دو نوع برخورد برای شعر و تحلیل آن را در نظر بگیریم یعنی تحلیل آکادمیک که در دانشگاه ها ارائه می شود و تحلیلی که در جلسات و با حضور اساتید و بزرگان شعر ارائه می شود، تجربه نشان داده که در جلساتی که شاعران با زبان شاعرانه خود صحبت می کند و شور و درستی را در آن جلسات مطرح می کند، بسیار مفیدتر از تحلیل های آکادمیک است.

این شاعر کشورمان اظهار داشت: شعر صرفا عشق، کینه، نفرت و .... نیست، بلکه شعر یعنی عواطف در خدمت اندیشه است؛ از این رو شاعران باید مطالعات زیادی داشته باشند.

در ادامه مودب با بیان اینکه آگاهی و دانش در شعر مسئله بسیار مهمی است، گفت: سعدی مهمترین شاگرد نظامی است و اگر سعدی، سعدی مانده است تنها به خاطر دانشش است؛ چرا که امروز بیش از 400 ضرب المثل از این شاعر در ادبیات ما به ثبت رسیده که همگی آنها ماحصل آگاهی سعدی است. در حقیقت آگاهی باعث رشد شخصیت ما می شود و زمانی که احساس ناخودآگاه ما را در دست می گیرد؛ این آگاهی و دانش است که باعث رشد ما می شود.

وی افزود: بخشی از آگاهی از دانش و مطالعات ما و بخش دیگر نیز از عمل مان به دست می آید. به عبارت دیگر می توانیم ما می توانیم با عمل، مطالعه، سلوک عبادی و ... آگاهی را در درون مان تقویت کنیم تا زمانی که در معرض احساسات قرار می گیریم آنچه از ما بروز می کند با آنچه از یک فردی که دانش زیادی ندارد، بروز می کند، متفاوت باشد.

رئیس موسسه شهرستان ادب با بیان اینکه شاعر اگر مبانی علم اقتصاد، روانشناسی، علوم انسانی و ... را نشناسد، در حقیقت شاعر نیست، اظهار داشت: البته هسته اصلی مطالعات ما باید قرآن، احادیث ائمه و سخن بزرگان باشد؛ همچنین خواندن آثار بزرگانی چون سعدی، حافظ، نظامی و ... نیز مفید است ولی شاعر باید سرفصل های علوم مختلف را در حد یک واحد دانشگاهی بخواند.

در ادامه میلاد عرفانپور گفت: بسیاری از شاعران مطالعه می کنند ولی این مطالعات در مسیر درست قرار ندارد، در حقیقت شاعر نمی داند وقت خود را باید برای مطالعه چه کتابی صرف کند و با توجه به فضاهای مجازی باید عنوان کرد که بیشتر زمان شاعران صرف خواندن اشعار در این فضاها می شود ؛ در حالی که اکثر شعرهایی که در این فضا منتشر می شود، اشعار بزرگان نیست.

وی افزود: شعر بزرگان ما ثابت کرده است که فارغ از جذابیت های شعری در تاریخ ماندگار است؛ چرا که این ماندگاری با رعایت اخلاق و اصول در شعر انجام شده و این نکته بسیار مهم است و شعری که این قابلیت را داشته باشد، قابل خواندن است.

در ادامه مودب با اشاره به اتفاقات روزمره تصریح کرد: برخی از شاعران سوار بر جریان های می شوند؛ به طور مثال سعید معروف در یک بازی یک حرکتی را انجام می دهد که باعث پیروزی می شود، بعد صدها شعر سروده می شود که به نوعی این حرکت در آن وجود دارد، که در یک روز شاید صدها لایک در شبکه های مجازی داشته باشد، ولی در حقیقت آن شعر نیست.

عرفانپور درا دامه مراسم با بیان اینکه شعر باید آیینه زیست شاعر باشد، گفت: وظیفه شعر سلوک شاعر است، چرا که شعر باید شاعر را در زمان غم، شادی، نگرانی و .... بالا ببرد. به عبارت دیگر شاعر مطلوب شاعری است که اگر برای اهل بیت (ع) شعر می گوید، صددرصد زندگی اش برای اهل بیت (ع) باشد و شاعری که تمام فضای شعری اش را موضوعی پر می کند که اصلا در زندگی اش جاری نیست، شاعر استاندارد و مطلوبی نخواهد بود.

وی گفت: فن شعر لازم است، ولی کافی نیست؛ چرا که مسئله اصلی در شعر جان شعر است؛ به عبارت دیگر به میزانی که شاعر با اهل بیت (ع) انس دارد، شعری که درباره آنها می سرود، شعری خوبی از آب در خواهد آمد.

وی با اشاره به فضای مجازی تصریح کرد: بیشتر وقت شاعران در این فضاها سپری می شود و از سوی دیگر برخی از جریان های ادبی که در دنیای واقعی فرصت ظهور و برذوز ندارند در فضاهای مجازی با عناوین و را های مختلف خود را به عنوان جریان های اصلی شعری کشور معرفی می کنند؛ در حالی که این جریان ها تنها به خاطر جذابیت های مبتذل و فرم شکنی های نادرست خود را مطرح کرده اند و اگر شاعری مطالعات درست نداشته باشد، تصور می کند که این جریان های شعری درست بوده و طبیعتا راه را اشتباه خواهد رفت.

در ادامه مودب با بیان اینکه زمانی که من و امثال من شعر می گفتند فضاهای مجازی ای برای انتشار اشعار وجود نداشت، گفت: اما به مرور فضاهای مجازی شاعران را تهدید کرد؛ در حالی که رشد شاعران در فیس بوک و سایر شبکه های مجازی انجام نمی شود؛ بلکه شاعر در خلوت خود، سلوک و مطالعه می تواند رشد کند. به عبارت دیگر شاعر در مطالعه با خویشتن و جهان و اشیاء و .... رشد می کند.

وی گفت: شاعران باید نفوذ عاطفی و اندیشه را در محیط زیست اطراف خود به دست آورد، در حالی که متاسفانه امروزه میل شدید به جلوه از سوی شاعران زیاد شده است.

مودب با بیان اینکه سنایی یکی از معلمان اخلاق شاعری به شمار می رود، گفت: شاعر باید آثار بزرگان شعر را بخوانند؛ چرا که این آثار، ما را ادب می کند.

میلاد عرفانپور در ادامه گفت: متاسفانه برخی از شاعران تنها یک یا دو سال در این حوزه فعالیت کرده اند و در یک جشنواره نیز برگزیده شدند و به همین دلیل احساس می کنند که دیگر آنها به اصطلاح خدای شاعری در استان و شهرشان هستند؛ در حالی که اینگونه نیست. به خاطر دارم یکی از شاعرانی که در این دوره ها شرکت می کند بعد از مدتی گفت که برای خود مانیفست دارد ودیگر نیازی به حضور در این دوره های آموزشی ندارد؛ در حالی که بزرگانی چون قیصر امین پور، علیرضا قزوه و ... نیز نمی گویند که برای خود مانیفستی دارند.

وی تصریح کرد: شاعر هیچگاه نباید احساس کند که به جایی که مدنظرش بوده، رسیده است؛ چرا که اگر این احساس را داشته باشد، آن روز، روز مرگ شاعر خواهد بود.

عرفانپور با بیان اینکه منبع مطالعاتی و منبع زیستی در حقیقت دو منبع مورد نیاز شاعر است، افزود: شاعر هر چه از تجربه و سلوک در شعرش بهره بگیرد، شعر بهتری خواهد سرود؛ البته مطالعات نیز مفید است چرا که مطالعه به فن شعری کمک خواهد کرد.

این شاعر کشورمان به جایگاه شاعر در قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن در آیاتی مولفه های شاعر رحمانی و مورد قبول الهی و شاعری که مورد قبول خدا نیست را بیان کرده است و گفتن ذکر کثیر یکی از مولفه هایی است که شاعر رحمانی باید داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: جدی نگرفتن زبان از دیگر مشکلات ما در حوزه شعر است؛ چرا که شعر خود ساختمانی است که از کلمات و واژه ها ایجاد شده؛ بنابراین اگر برای کلمات ارزش قائل نشویم نمی توانیم شعر خوبی داشته باشیم. از سوی دیگر شرط اول ما برای شعر گفتن شیوایی است تا مخاطب بتواند بخشی از پیام را از شعر دریافت کند و بخشی دیگر نیز نیاز به فکر داشته باشد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط