loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری

انتشارات مرتبط : صدرا

نویسندگان مرتبط : مرتضی مطهری | سعید معمار منتظرین

سالروز شهادت استوانه دین و دانش، استاد مطهری روز معلم نام گرفته است. وی با تکیه بر قدرت علمی، عقیدتی و فلسفی، هرگونه شبهه و سؤال در حوزه دین را پاسخ می داد و با شمشیر قلم و بیان و با منطق و استدلال، با التقاط و انحرافات شجاعانه مبارزه کرد.

شنبه 12 اردیبهشت 1388

چرا آثار شهید مطهری را بخوانیم؟

الف) نظر اسلام در مورد زن چیست؟ بالأخره روش تربیت اسلامی بر چه اصولی تکیه دارد؟ عقیده ما در مورد جهان آخرت چگونه باید باشد؟ این‏ها و صدها سؤال دیگر ذهن بسیاری از ما را مشغول کرده است و برای یافتن جواب، یا مرجعی برای پاسخگویی پیدا نمی‏کنیم یا با جوابهای متفاوت و متضادّ روبرو می‏شویم و یا اگر کمر همّت می‏بندیم تا با مراجعه به منابع اصیل معارف اسلامی جواب خود را بیابیم، در پیمودن راه دشواری که برای جداکردن حقّ از باطل و سخن مستند از دروغ و کتاب صحیح از تحریف شده و کلام واقعی از تقیّه و نقل صادقانه از مغرضانه و... وجود دارد درمانده می‏شویم. بهتر آن است که پاسخ تمام پرسشهای خود را در میان آثار شخصیتی جستجو کنیم که مراحل دشوار تاریخ، ادبیات، منطق، فلسفه، فقه، اصول، رجال، کلام، تفسیر و عرفان را با موفقیّت کم نظیری پیمود و روح مطهّرش که معطّر به ولایت واقعی معصومین بود، ذهن جوّال و استعداد خارق العاده‏اش را یاری نمود تا عصاره آن معارف را در قالب کلمات ساده‏ای بریزد و معجزه‏آسا تصویر جامع‏الاطرافی از آموزه‏های اسلام را آماده استفاده مشتاقان نماید.
این است که رهبر معظم انقلاب می‏فرمایند: امروز جوانان ما، دانشجویان ما، معلّمان ما، کارگران ما اگر می‏خواهند در زمینه افکار اسلامی عمق پیدا کنند و پاسخ سؤالات خود را پیدا نمایند باید به کتابهای شهید مطهری مراجعه کنند.
ب) همه ما می‏دانیم که برای ساختن یک بنای محکم و پایدار، قبل از آن که مصالح خوب و با کیفیّتی را به کار گیریم نیازمند یک نقشه دقیق و معقول هستیم تا بر اساس آن، پایه و شالوده محکمی ایجاد و نصب ستونها و بالابردن دیوارها آغاز شود. کسانی که در وادی تفکّر قدمی برداشته‏اند این حقیقت مهمّ را دریافته‏اند که اگر انسان پایه‏های تفکّر خویش را بر اساس اصول قطعی و خدشه‏ناپذیری استوار نکرده باشد دیر یا زود در برابر امواج سهمگین سؤال و شبهه، نه تنها توان مقاومت و پاسخگویی ندارد بلکه در دانسته‏های قبلی خویش نیز تردید می‏کند و سرانجام خسته و ناامید، با حسرت فرصتهای از دست رفته در انتظار آینده مبهم و بی ثمر خویش می‏نشیند. درست مانند کسی که بهترین مصالح ساختمانی را در زمینی سست و شنی به کار می‏برد و با کوچکترین لرزه جز تلّی از خاک و سنگ بی‏مصرف در برابر خود نمی‏بیند.
برای فرار از این عاقبت شومِ فکری، باید ابتدا اصول قطعی و محکمی را بپذیریم و آنگاه قدم به قدم در مسیر علم و دانش گام برداشته، با استدلال مناسب به استقبال مسائل مختلف برویم. البته این توهّم پیش نیاید که قرار است مقلّد بی چون و چرای افکار و نظرات شهید مطهری باشیم، زیرا به جز کلامی که متّصل به سرچشمه وحی است، هرچه باشد در تضارب افکار عرصه‏های علمی دستخوش تحوّل و تکامل می‏گردد. بلکه غرض آن است که نردبان اندیشه خود را در جای محکمی قرار دهیم و بهترین زیر بنای فکری آن است که رهبر معظم انقلاب در مورد آن فرموده‏اند: آن چیزی که ما می‏توانیم بگوییم این است که: «مبنای فکری انقلاب» تفکّرات شهید مطهری است و لا غیر.
ج) هر یک از ما معمولاً جای خالی مطالب سودمند، جذّاب، روان و متنوّع را در مطالعات خود احساس می‏کنیم. نیازی که بسیاری از ما داریم معرّفی منابع مناسبی برای گسترش مطالعه و کسب اطّلاعات عمومی و اسلامی بیشتر و کارآمد است. (البتّه این درخواست و احساس نیاز معمولاً در هیاهوی زندگی امروزی و یکنواختی کشنده آن گم می‏شود ولی در خلوت تنهایی خود متوجّه این نقص بزرگ می‏شویم.)
مجموعه کتابهای شهید مطهری ‏قدس سره به عنوان کتابخانه نسبتاً جامعی از علوم اسلامی منبع مناسبی برای بالا بردن سطح آگاهی‏ها و پرکردن اوقات فراغت همه ماست. امام خمینی‏ در سومین سالگرد شهادت استاد فرمودند: «آثاری که از او هست بی‏استثنا همه خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی‏استثنا آثارش خوب است، ایشان بی‏استثنا آثارش خوب است.»
د) یکی از مشکلاتی که هنگام بررسی افکار بروز می‏کند رعایت نکردن نظم منطق پاسخ گویی است. به عنوان مثال گفتگوی یک کارمند با ارباب رجوع را در نظر بگیرید که هیچ‏کدام متوجّه تقاضای طرف مقابل نمی‏شود و بدون توجّه به سخنان او با حرارت و عصبانیّت بر گفته خود پافشاری می‏کند؛ یا جوانی که با قصد شرکت فعّال در جمع دوستانش، مطالب و شواهد مختلفی را با هیجان تعریف می‏کند ولی متأسّفانه به علّت ناآشنایی با «منطق گفتار» هم خود ناراحت و سرخورده می‏شود و هم دوستانش او را به پراکنده‏گویی و عدم جذابیّت متّهم می‏کنند.
همه ما در ارتباط با دیگران نیازمند شیوه‏ای علمی و کارآمد برای رعایت نظم و منطق پاسخ گویی هستیم و کسانی که اندک آشنایی با ادبیّات شهید مطهری‏ قدس سره دارند می‏دانند که کتابهای ایشان روشی بدیع و مفید را در فهم مسائل و چگونگی پاسخگویی، آموزش می‏دهد. امام خمینی ‏در دومین سالگرد شهادت ایشان فرمودند: «او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بی قلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بی استثنا آموزنده و روانبخش است.»
خلاصه این که مجموعه کتابهای شهید مطهری ‏قدس سره از هر زاویه‏ای که مورد بررسی قرار گیرد بی نظیر و مطالعه آنها بسیار مفید و ضروری است.

اما سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری از آسان به مشکل به پیشنهاد حجت الاسلام معمار منتظرین

الف ) سرگذشت های ویژه از زندگی استاد مطهری
ب) سیمای استاد از نگاه بزرگان
ج)آثار استاد شهید
1- داستان و راستان
2- حکمت ها و اندرزها
3- حماسه حسینی
4- ازادی معنوی
5- ده گفتار
6- پانزده گفتار
7- بیست گفتار
8- سیری درسیره نبودی
9- سیری در سیره ائمه اطهار ( علیهم السلام )
10 – جاذبه و دافعه علی علیه اسلام
11- ولائها و ولایتها
12- خاتمیت
13- ختم نبوت
14- پیامبر امی
15- اسلام و مقتضیات زمان (2جلد )
16 – امدادهای غیبی در زندگی بشر
17- توکل و رضا
18- گریز از ایما و گریز از عمل
19- تکامل اجتماعی انسان
20- انسان کامل
21- انسان شناسی
22- تعلیم و تربیت در اسلام
23- عرفان حافظ
24- حق و باطل
25- مساله حجاب
26- پاسخ های استاد
27- نظام حقوق زن در اسلام
28- اخلاق جنسی در ایران و غرب
29- نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر
30- پیرامون جمهوری اسلامی
31- پیرامون انقلاب اسلامی
32- خدمات متقابل اسلام و ایران
33- سیری در نهج البلاغه
34- جهاد
35- آشنایی با قرآن ( 15 جلد )
36- مساله شناخت
37- شناخت در قرآن
38- فطرت
39- فلسفه اخلاق
40- انسان و سرنوشت
41- عدل الهی
42- علل گرایش به مادیگری
43- علوم اسلامی ( 3 جلد )
44- توحید
45- نبوت
46- معاد
47- آشنایی با جهان بینی اسلامی ( 6 جلد )
48- امامت و رهبری
49- قیام و انقلاب مهدی (عج)
50- تاریخ عقاید اقتصادی
51- نظام اقتصادی اسلام
52- مساله ربا
53- نقدی بر مارکسیسم
54- فلسفه تاریخ ( 4 جلد )
55- مقالات فلسفی
56- تعارضات منطقی
57- اصول فلسفه و روش رئالیسم ( 5 جلد )
58- شرح منظومه
59- شرح مبسوط منظومه ( 4 جلد )
60- حرکت و زمان ( 4 جلد )
61- الهیات شفا ( 2جلد )

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط