loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آباد: توان بازخوانی «من زنده ام» را نداشتم

مراسم رونمایی از «کابوس یک رؤیا» به نویسندگی لیلا علوی صبح امروز همزمان با روز همبستگی و همدلی با کودکان و نوجوانان فلسطینی در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

جمعه 10 مهر 1394

مراسم رونمایی از «کابوس یک رؤیا» به نویسندگی لیلا علوی صبح امروز همزمان با روز همبستگی و همدلی با کودکان و نوجوانان فلسطینی در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین با حضور حسین رویوران معاون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از مردم فلسطین، معصومه آباد عضو شورای شهر و سلطان شاهی به عنوان منتقد برگزار شد.

* علوی: متأسفانه ادبیات پایداری برون مرزی بسیار مظلوم است

براساس این گزارش علوی نویسنده این کتاب اظهار داشت: در فاجعه منا اتفاق بدی افتاد، ولی باید حواسمان باشد پس از این فاجعه، فاجعه بزرگتری رخ ندهد. قطعاً یکی از اهداف این کشتار، تفرقه میان اعراب و فارسی زبانان است و آنها موجبات شکاف بین این دو قوم را درنظر دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه قضیه فلسطین همیشه برای ما حائز اهمیت است و بنا به فرموده امام راحل، فلسطین پاره تن اسلام است، گفت: رهبر انقلاب نیز در منویات خود مسئله فلسطین را مسئله اصلی جهان اسلام می داند. ما نیز باید بدانیم غفلت از این امر، کنار گذاشتن آرمانهای اسلام است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید به امپریالیسم فرهنگی و مبارزه با آن توجه داشت، تصریح کرد: لزوم مبارزه با امپریالیسم فرهنگی که در رسانه های دنیا امثال هالیوود آغاز شده است، باید از نظرها دور نشود،ما هم باید برای مقابله با آن حرکت هایی انجام دهیم.

علوی ادبیات پایداری در وجهه برون مرزی را مظلوم دانست و تأکید کرد: متأسفانه ادبیات پایداری برون مرزی بسیار مظلوم است،اما باید حرکتی را شروع کرد و با این حرکت ها مقابله انجام داد.

* رویوران: صهیونیست ها اکنون در فکر تصرف و تخریب قدس هستند

در ادامه، حسین رویوران معاون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین اظهار داشت: فکر می کنم کاری که نویسنده این کتاب انجام داده بسیار ارزشمند است، چرا که متأسفانه جای خالی این نوع کتابها در کتابخانه های ما خالی است؛ فلسطین اولویت نظام است و بخشی از بافت فرهنگی نظام و انقلاب را تشکیل می دهد، بنابراین باید برای آن فکر عمیق تری کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن بیان اینکه همانطور که انقلاب به عنوان هدف دنبال می شد، مبارزه با ظالم هم بخشی از اهداف بوده است، گفت: متأسفانه در این زمینه قصور دیده می شود، ولی باید به تناسب این اولویت، کار صورت گیرد، اما آیا به تناسب آن کاری صورت گرفته؟ متأسفانه اینگونه نیست، نوآوری باید رخ دهد، ولی چنین اتفاقی به تناسب اولویت ها حتی کمی و کیفی نمی افتد. برای اینکه این اولویت پیگیری شود باید اجماع ملی صورت گیرد. این اجماع با کار سیاسی و فرهنگی محقق خواهد شد.

رویوران گفت: ما الان یک اثر که مخاطبش کودکان و نوجوانان هستند را رونمایی می کنیم، اما چقدر ما با مخاطب این مقطع سنی ارتباط داشته و تولید داریم. باید گفت تقریباً تولید نزدیک به صفر است، از این رو کار عمیق باید همانند کار خانم علوی ارج نهاده شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در استفاده از هنر و ادبیات و سینما به تناسب اولویت ها در کشور کار صورت نمی گیرد، انتخاب راشل کوری از سوی خانم علوی به عنوان یک سوژه برای نوشتن یک قصه بسیار موفق بوده است. او یک آمریکایی است و رژیم صهیونیستی از سوی غرب و دقیقاً انگلیسی ها ایجاد شده و با حمایت همین غرب، استمرار دارد و اینجا تمرکز روی آمریکاست.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه کاری که راشل کوری انجام داد و سفرهای چندین باره او به غزه و کرانه باختری و شهادتش در رفح در نوع خود بی نظیر است، توضیح داد: او هر چه بود از بین می ّرد و شرایط جدیدی در آن سرزمین به نام و برای خود ایجاد می کند، اما واقعاً در تاریخ نوشته خواهد شد که نسل ما برای قدس چه کرده است؟ یکبار در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی جنگهای صلیبی 20 ساله رخ داد و ما همواره این دوره را یک دوره سیاه می نامیم چرا که بخش هایی از جهان اسلام تحت سلطه مسیحی ها قرار گرفت، اما افرادی که این سرزمین را آزاد کردند، به عنوان قهرمان یاد می شوند و خدا نکند که ما جزو کسانی باشیم که در تاریخ نوشته شود در زمانی که یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان بود، قدس تخریب شد.

وی تأکید کرد: صهیونیست ها اکنون در فکر تصرف، تخریب معبد سوم سلیمان به جای آن هستند، اما کوری چون یک حس خدادادی داشت، می دانست تخریب آغاز یک پروژه است، برای همین مقابل آن ایستاد، که این ایستادگی به قیمت از دست دادن جانش تمام شد.

وی با بیان اینکه کتاب را خوانده ام و تصویرپردازی در کتاب بسیار عالی و زیبا است، گفت: تصویر نوجوانی که در سال های نوجوانی به شهادت رسیده او یک کار ستودنی انجام داد، اما چه فضایی موجب شد که کوری آرمانگرا شود، او در اوج رفاه در آمریکا همه آرامش و اسایش را رها می کند و به غزه می آید و مقابل خرابه ها می ایستد. نیاز برای معرفی این فرد به کودکان و نوجوانان ما بسیار حس می شد و باید ماهرانه رخ می داد. تصورم بر این است علوی کار شایسته ای انجام داده.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در جمعیت دفاع از ملت فلسطین یک ان جی او هستیم، اما متأسفانه ان جی اوها در ایران بسیار مظلوم هستند، متذکر شد: غربی ها در این راستا پیشرفت های بسیاری داشتند، ولی ما در اول راه هستیم، چرا که ان جی اوها می توانند یک نظام سیاسی را به چالش کشیده و آن را تحت فشار بگذارند.

رویوران نامه های راشل کوری به غزه را خواندنی توصیف کرد و گفت: این نامه ها نشان می دهد در این کودک حس انسانی چگونه موج می زند. او سعی می کند با آنها همرنگ شود و حس امید را به آنها منتقل سازد، از این رو کار کردن روی آرمانگرایی بسیار کار خوبی است.

* سلطان شاهی: عنوان کتاب نامفهوم است/فوران احساس در کتاب موج می زند

در ادامه، سلطان شاهی به چند نکته در مورد کتاب در مورد شکل و ساختار و... اشاره کرد و گفت: نویسنده در مورد موضوعی قلم زده که در جامعه ادبی ما مغفول بوده است، ما فعالیت چشمگیری در حوزه تولیدات ادبی و در حوزه فلسطین خصوصاً بر مبنای آرمان های امام(ره) نداریم که این مهم قابل تحسین است.

این منتقد در ادامه با بیان اینکه به لحاظ شکلی هم باید مواردی را مطرح کنم، گفت: بحث طرح روی جلد و تصویرگری و صفحه آرایی مواردی دارند که نظر من در مورد همه اینها منفی است، چون بهتر بود تصویرگری کتاب را به خاطر نوع مخاطب به گونه ای دیگر طراحی می کرد. کتاب باید این گویایی را داشته باشد که برای چه گروه مخاطبی نوشته شده است، آیا کودک و نوجوان می توانند مخاطب این اثر باشند یا خیر؟

سلطان شاهی به موضوع عنوان کتاب هم اشاره کرد و گفت: این عنوان نامفهوم است، کابوس و رؤیا هر دو نوعی از خواب دیدن هستند، اما در مورد صفحه آرایی باید بگویم، صفحه آرایی این اثر بسیار مورد نقد است، برخی صفحات حروفشان در دو ستون چیده شده که مخاطب در خوانش آنها دچار مشکل می شود، حتی برخی صفحات هم درشت هستند، ولی با توجه به حجم کتاب می شد صفحه آرایی را به نوعی تنظیم کرد که مخاطب از آن لذت ببرد. صفحه آرایی این اثر مطابق متن نیست.

وی با بیان اینکه نوع کاغذ هم ضرورتی نبود اینگونه انتخاب شود، افزود: تصور می کنم وضع ناشر خوب بوده که توانسته چنین کتابی منتشر کند و امروز متأسفانه ناشرینی که اینگونه اثر منتشر کنند کم داریم.

این منتقد پیارمون محتوا ابراز داشت: باید توجه کنیم اساساً نوع رویکرد ما در جمهوری اسلامی ایران به فلسطین چیست؟ یک عده از موضوع فلسطین پشتیبانی و ورود می کنند و به این دلیل که می گویند ارتباط مستقیم با منافع ملی دارند، آن را مورد حمایت قرار می دهند و می گویند اگر اینگونه نباشد، اسرائیل پشت مرزهای ماست. ولی در مقابل، عده ای وجهه حقوق بشری و انسانی را وارد می دانند که ما وارد این حوزه شده ایم و عده ای هم آن را ایدئولوژیک و دینی می پندارند . با توجه به جایگاه قدس و منزلتی که به عنوان قبله اول مسلمین دارد از این رو حمایت می کنند.

سلطان شاهی با بیان اینکه راشل کوری شخصیتی است که در حوزه انسانی و حقوق بشری ورود کرد، گفت: نمی توان گفت بنا به اعتقادات این کار را انجام داده است، چرا که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، بسیاری از افراد بی دین حتی به لحاظ مسئله حقوق بشری به مسئله فلسطین ورود می کنند که بسیار مؤثر هستند و بسیاری از ان جی اوها بر این اساس شکل گرفته است.

این منتقد در ادامه با بیان اینکه ما بک نحو نباید چیزی را خودمان دوست داریم برداشت کنیم و و منتقل کنیم، گفت: در کتاب راشل کوری با حجاب ترسیم شده است، اما چه اشکال دارد ما در استفاده از ظرفیت هایی که در دنیا وجود دارد، حتی پیرامون پوشش او نیز صحبت کنیم و از سوی دیگر راشل کوری با تمام ویژگی های مثبتی که دارد و با نیت خیر می تواند برای ما قابل استفاده باشد.

وی در مورد شخصیت پردازی افزود: باید توجه داشته باشیم اگر یک فردی مسیری را طی کرد و به نقطه عالی رسید، در پردازش این شخصیت یک تصویری را برای مخاطب ایجاد کنیم مثل اینکه هیچ نقطه ضعفی نبوده است. اینکه از ابتدا تصور کنیم راشل کوری از بدو تولد تا پایان زندگی این بوده، مثل این است که هاله ای از نور دور آن بپیچیم تا کسی نتواند به او نزدیک شود، از سوی دیگر، اتفاقاً اشاره به نقاط ضعف، باورپذیری را بیشتر می کند.

وی افزود: در این اثر عمدتاً فوران احساس را بیشتر می بینیم تا اطلاعاتی را در مورد موضوع فلسطین و راشل کوری، در واقع روحیه احساسی بیشتر از اطلاعاتی است که باید در مورد راشل کوری و فلسطین به مخاطب داده شود.

وی در پایان با بیان اینکه در یک اثر 33 صفحه ای نباید فکر کنیم کل رسالت در مورد فلسطین را باید به اتمام برسانیم، توضیح داد: فلسطین ابعاد مختلفی دارد که می تواند هنرمندانه موضوع اثر دیگری باشد.

* آباد: توان بازخوانی «من زنده ام» را نداشتم

در ادامه معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده ام» در جملاتی کوتاه گفت: کتاب یک برگ زرینی از یک تاریخ است که نگاشته می شود و هر خواننده ای به اندازه درک و احساسش برداشت هایی دارد. کتاب خانم علوی نیز از دیدگاه من بسیار ارزشمند نوشته شده است. اینکه دختری از این نسل با این سن و سال قلم به دست گرفته و اثری را نوشته بود، با تمام وجود و ظرفیت اندکم دلم می خواست کمکش کنم تا اثر را چاپ کند و به فرمایش امام خمینی اگر هر کدام از مسلمان ها یک سطل آب دست بگیریم، اسرائیل را آب خواهد برد، از این رو گفتم من هم سطل آبی به دست بگیرم و حرکت جهادی و فرهنگی ارزشمند را پاس بدارم.

آباد در مورد کتاب گفت: کتاب باید نوشته، خوانده و نقد شود، کتابی که نقد نشود کتاب نیست. وقتی من زنده ام را نوشتم مکرر می گفتم من نویسنده نیستم، چرا که خاطره و احساس خودم را نوشتم. این کتاب قطعاً در سراسر کلمات و جملات انبوهی از احساس داشت که خودم حتی توان تکرار و بازخوانی آن را نداشتم و فکر می کردم آیا توانسته ام این احساس را به مخاطب منتقل کنم.

وی افزود: معجزه کلمه و کتاب زیاد است، کتاب باید حس داشته باشد. یک کتاب می تواند حماسی، احساسی، علمی و ... باشد. هر چه شاخ و برگ کتاب زیاد باشد، در بحث های مختلف می تواند موارد متعددی را بیان کند. مسئله فلسطین درخت تنومندی است که باید از جنبه های متفاوت به آن بپردازیم و از سوی دیگر، در حوزه کودک و نوجوان جای این کتاب خالی بود. اگر به جنبه های مختلف همچون آوارگی، تحریم و مظلومیت ها می پردازد، فکر می کنم این از حسن کتاب باشد.

در پایان این نشست، علوی با تشکر از معصومه آباد حمایت های او در انتشار کتاب به برخی نقدها پاسخ داد و عنوان کرد که کتاب به سه زبان ترجمه شده، حتی تمامی داستان ها مستند بودند و سلیقه ای رفتار نشده است.

وی با بیان اینکه چندین کشور همانند بلژیک و آمریکا تقاضای کتاب را داشته اند، گفت: رنگ قهوه ای برای کتاب انتخاب شده که نشان دهنده استعمار است و بیان لفظ شهادت در این کتاب برای این است که بسیاری از علما و بزرگان تأکید کرده اند؛ هر کس در راستای آرمانهای فلسطین بمیرد، چه مسلمان باشد چه نباشد، شهید از دنیا خواهد رفت. و این کتاب اولین داستانی بود که در مورد راشل کوری نوشته شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط