loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فراز و فرود یک امپراطوری استکباری

انتشارات مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی | کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران | ساقی | امیرکبیر | موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) | افق | دانشگاه امام صادق (ع) | انقلاب اسلامی

پایگاه پژوهشی تحلیلی راهبردی در آستانه فرارسیدن سیزده آبان، اقدام به بازنشر سیر مطالعاتی آمریکاپژوهی نموده است. این سیر به همت موسسه مسیر و به پیشنهاد دکتر فواد ایزدی معرفی شده است.

چهارشنبه 13 آبان 1394

«شناخت دنیای جدید و وضعیت کنونی و آینده ای که در پیش دارد یکی از ضروری ترین موضوعاتی است که باید مورد کندوکاو و شناسایی نسل جدید قرار گیرد. آمریکا شاید بیش از هر کشور دیگر، امروز نماد و نشانه تمدن غرب و نظام جدید سرمایه داری است. از طرفی، برای بیشتر مردم دنیا، ایالات متحده آمریکا تصویری ذهنی و نه واقعی و حقیقی است.» در تاریخ معاصر ایران، آمریکا بیش از هر کشور دیگری دست به مداخلات سودجویانه در جریان سیاسی و اجتماعی ایران زده است. ردپای این مداخلات را در جریان جنگ جهانی دوم می توان ردیابی کرد و با وقوع انقلاب اسلامی به نقطه اوج خود رسید.


1 - کتاب آمریکا از دیدگاه امام خمینی(ره)

ناشر: مرکز تحقیقات سپاه



2 - کتاب آمریکا در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

تدوین: منوچهر محمدی

ناشر: موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی

توضیح: کتاب آمریکا در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر گرفته از نوشته ها، پیام ها و سخنرانی های مقام معظم رهبری و مواضع ایشان در قبال سیاست ها، توطئه ها و عملکرد دولت مردان آمریکاست. عناوین اصلی این کتاب در هشت فصل «جامعه امریکا»، «امریکا و استکبار»، «امریکا و حقوق بشر»، «امریکا و تروریسم»، «امریکا و سایر ملتها»، «امریکا و جهان استکبار»، «امریکا و ایران» و «آینده امریکا» تدوین شده است.

3 - کتاب آمریکا شناسی

نویسنده: حمید مولانا

ناشر: امیرکبیر


توضیح: این کتاب در ۳ بخش کلی «شناخت جامعه»، «شناخت نظام» و «شناخت فرهنگ» به معرفی جامعه آمریکا می پردازد.

4 - کتاب جنبش وال استریت

مجموعه نویسندگان/ ثمانه اکوان

ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی


توضیح: کتاب تسخیر وال استریت اولین کتابی است که معترضان امریکایی درباره جنبش خود تدوین کردند و در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به بازار کتاب امریکا ارائه شد. در این کتاب که در واقع گزارش اقدامات و اتفاقات سه ماه اول فعالیت معترضان در امریکاست، درباره نحوه فعالیت، شکل گیری و گسترش یافتن اعتراضات به سراسر امریکا و اعمال وحشیانه پلیس در برابر معترضان اشاره شده است.

5 - کتاب آمریکاستیزی چرا؟

نویسنده: روژه گارودی

ناشر: کانون اندیشه جوان

توضیح: هدف اصلی این کتاب، نگاهی به چگونگی پیدایش و پایایی این نظام سلطه گر است. در پایان ذکر دو نکته ضروری است: اول آنکه آمریکاستیزی و بیگانه ستیزی دو مفهوم جدا از یکدیگرند چرا که اولی یک مکتب جهانی و دومی نوعی احساس ملی گرایانه است.

6- کتاب چرا مردم از آمریکا متنفرند؟

نویسنده: ضیاءالدین سردار و مریل وین دیویس/ عظیم فضلی پور

ناشر: اطلاعات

توضیح: کتاب حاضر، پیرامون پیش زمینه ‏ها و علل اصلى حادثه ۱۱سپتامبر به نگارش درآمده است و به آثار سیاستهاى آمریکا و نتایج دخالتهاى این کشور در امور داخلى ملل دیگر، چه در گذشته و چه درحال حاضر، در سراسر جهان می ‏پردازد . نویسنده تلاش دارد  تا زوایاى مختلف این حادثه هولناک را کشف نماید .

7 - کتاب برچیدن امپراطوری

نویسنده: چالمرز جانسون/ خسرو کلانتری

ناشر: مهر ویستا

توضیح: موضوع این کتاب، بررسی سیاست دولت امریکا در زمینه داخلی و مناسبات خارجی است. کتاب حاضر، مشتمل بر پانزده فصل است و طی آن نویسنده به نقد و تحلیل سیاست های دولت آمریکا در زمینه داخلی، روابط خارجی، و سیاست نظامی پرداخته است. از جمله عناوین مباحث مندرج در کتاب، می توان به این موارد اشاره کرد: دنیای واکنش؛ نابودی تمدن ها؛ کمدی امپریالیستی؛ امپراتوری پایگاه های امریکا؛ انسان نظامی ـ صنعتی؛ گرداب مرگ اقتصادی در پنتاگن و برچیدن امپراتوری.

8 - کتاب دولت های فرومانده

نویسنده: نوام چامسکی/ اکرم پدرام نیا

ناشر: افق

توضیح: چامسکی این کتاب را در ۷ فصل با نام های: «بی پرده، وحشت ناک، گریز ناپذیر»، «دولت های یاغی»، «غیرقانونی اما موجه»، «ترویج دموکراسی در خارج از کشور»، «خاورمیانه: دلیل آشکار»، «پیشبرد دموکراسی در داخل وطن» و «سخن پایانی» تالیف کرده است. نویسنده در این کتاب به مضامینی چون: «تهدید ویرانگر قدرت حاکم امریکا» و بررسی «نهادهای دموکراتیک» می پردازد.

9 - کتاب قدرت پنهان در آمریکا

نویسنده: مایکل کالینز پایپر/ علیرضا عبادتی

ناشر: ساقی

توضیح: این کتاب به قدرت و ثروت چشمگیر یهودیان نمی پردازد، بلکه چگونگی استفاده ی جامعه ی یهود ـ به اتفاق هسته ی مرکزی بنیادگرایی مسیحی ـ از ثروت، قدرت و نفوذ خود در سیاست های آمریکا در قبال اسرائیل و اعراب را بررسی می کند. حمله ی آمریکا به افغانستان و عراق، پس از حادثه ی تروریستی یازده سپتامبر، پی آمد مستقیم سیاست و خط مشی آمریکا در خاورمیانه است؛ سیاستی که “لابی یهودیان” در واشینگتن دیکته اش می کند و رسانه های انحصاری آمریکایی ـ یهودی به آن دامن می زنند.

10 - کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران

نویسنده: فواد ایزدی

ناشر: دانشگاه امام صادق(ع)

توضیح: این کتاب می کوشد تا سیاست های دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران پس از حادثه یازده سپتامبر و ویژه سال های پایانی دولت بوش و نیز حلقه های سیاست ساز مرتبط با آن به گونه ای عمیق بررسی کند.



11 - کتاب تاریخ آمریکا

نویسنده: هاوارد زین

ناشر: آمه

توضیح: هاوارد زین در کتاب تاریخ آمریکا به روایت تاریخ از زبان آن کسانی پرداخته که تا به حال سخنگویی نداشته اند و البته او به جای قضاوت اخلاقی و سوگواری برای گذشته، تلاش دارد تا تاریخ از چشم دیگری هم دیده شود و راه برای اندیشه بهتر گشوده شود و آینده ما به تعبیر زین بر آن لحظات زودگذر مهر و شفقت گذشته پایه گذاری شود، نه بر آن قرون سراسر جنگ و خونریزی

12 - کتاب اقتصاد سیاسی نظامی گری آمریکا

نویسنده: حسین اسماعیل زاده/ پرویز امیدوار

ناشر: نشر نی


توضیح: کتاب اقتصاد سیاسی نظامی گری امریکا در جست و جوی علت تشدید تازشهای نظامی امریکا در سالهای اخیر نیروی تعیین کننده ای را معرفی می کند که سوق دهنده مبارزه برای پیشبرد جنگ و نظامی گری است: یعنی به رهبرداران پرنفوذ از توسعه نظامی و منافع جنگ، یا همان مجتمع نظامی صنعتی. نویسنده ضمن استنتاج از نظریه ها و گزارشهای تجربی ممتاز درباره امپریالیسم و نظامی گری، تمایز روشنی بین امپریالیسم کلاسیک و امپریالیسم ارتش سالارانه قایل می شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط