loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تفسیر قرآن برای همه»، تفسیری تربیتی است: مفسری که همسایگانش هم او را نشناختند

«تفسیر قرآن برای همه» اثر مرحوم علامه سید علی کمالی دزفولی(ره) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

چهارشنبه 13 آبان 1394

جلد اول «تفسیر قرآن برای همه»، نوشته قرآن پژوه فقید معاصر، علامه سید علی کمالی دزفولی (ره) به همت سید مجتبی مجاهدیان و سید مهدی میرمسیب از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

«تفسیر قرآن برای همه» شامل مقدمه سید مجتبی مجاهدیان، مقدمه مفصل مفسر و تفسیر سوره های حمد و بقره است. این تفسیر فارسی موجز، اثری ساده و البته گویا و رسا است که می تواند برای هر صنف و سنی مفید و سودمند باشد. علامه کمالی با نظر به این مهم، در مقدمه کتاب، وجه تسمیه این تفسیر را چنین برمی شمارد: «به تفسیر قرآن برای همه نام گذاری کردن؛ زیرا قرآن و تفسیر آن برای همه مردم است.»

مقدمه مفسر در 34 صفحه با عنوان «علوم قرآن»، دربرگیرنده شرح و تبیین مهم ترین مقدمات فهم قرآن و مدخل ورود به مباحث تفسیری است که یکی از برجستگی های این تفسیر است.

این اثر جدا از ساده نگاری و اختصارنویسی، سرشار از عصاره های علمی، نکته ها، تازه ها و آراء مفسر و عاری از هرگونه اصطلاحات غیرضرور و پیچیدگی های معمول و حاشیه روی های مشهور تفاسیر است.

این تفسیر نتیجه سال ها مطالعه و تجربه متراکم مفسر فقید در امر پاسخگویی به نیازها و پرسش های جامعه، به ویژه نسل جوان است که بی پیرایه عرضه شده است.

سید مجتبی مجاهدیان درباره این تفسیر می گوید: تفسیر آیت الله کمالی دزفولی از قرآن، تفسیری تربیتی است که از اولین تا آخرین سوره مصحف شریف را در برمی گیرد و شامل بخش های «آیات»، «ترجمه» دقیق و تحت الفظی، «واژگان» یا مفردات، «روایات»، «تفسیر» و «تدبرات» است که تقدم بخش روایات بر بخش تفسیر (برخلاف رویه معمول مفسران) و نیز اهتمام بر قرار دادن بخشی مستقل به نام «تدبرات» در پایان تفسیر هر فراز از آیات، از اختصاصات و ابتکارات این تفسیر و نشانگر دیدگاه خاص مفسر آن است که شایسته تأمل ارباب تحقیق است.

وی بیان کرد: در زمان حیات آیت الله کمالی دزفولی، در خدمت ایشان کار مقابله و نیز ویرایش اولیه این تفسیر انجام شد. پس از رحلت علامه، کار چاپ و نشر این اثر و دیگر آثار مخطوط ایشان بر اساس وصیت آن مرحوم به بنده سپرده شد. الحمدلله کارهای مربوط به تحقیق، مصدریابی، ویراستاری و آماده سازی به منظور چاپ و نشر این دوره تفسیری در دست انجام است که این پروژه سنگین علمی و پژوهشی البته مجالی چند ساله می طلبد.

مجاهدیان گفت: آیت الله کمالی دزفولی اگر چه میان بزرگان قرآن پژوه کشور از شأن و جایگاه ارزشمندی برخوردار بود و برخی او را «پدر جریان نوین قرآن پژوهی معاصر ایران» معرفی می کردند، اما متأسفانه در شهر و استان خود در گمنامی محض، روزگار کهنسالی خود را به سر برد؛ چنانکه حتی همسایگان مدرسه علمیه سید اسماعیل دزفول که علامه دو دهه آخر حیات خود را در کنج کتابخانه نمور و کوچک آن زندگی می کرد، اصلاً اطلاعی از فرزانگی و سرنوشت آن پیرمرد نداشتند!

وی افزود: آیت الله کمالی دزفولی علاوه بر علوم قرآنی و تفسیر و عمومی سازی فرهنگ قرآنی که دغدغه و اولویت اول کارهای ایشان بود، عالمی ذوفنون و ذوالابعاد بود. از جمله اینکه علاوه بر تحقیق در عرصه قرآن و تفسیر، یک فقیه، اصولی و ادیب برجسته (عربی و فارسی) و صاحب نظر بود که طبع بسیار لطیف و موزونی نیز داشت. مجموعه ای از اشعار ایشان شامل غزلیات ناب و خواندنی، قصاید، قطعات، مستزاد، مثنوی، رباعی، بحرطویل و… از ایشان بر جای مانده است. سیطره و تسلط او بر مثنوی به جرأت از خیل مدعیان مثنوی پژوه، بیشتر بود. «حافظ پژوهی» از دیگر حوزه های علاقه مندی آن فرزانه بود؛ از یاد نمی برم که این بیت مولوی را بارها بر بستر کهنسالی با خود زمزمه می کرد و هربار بیشتر گریه می کرد به طوری که اشک پهنای صورتش را می گرفت: پشه کی داند که این باغ از کی است/ در بهاران زاد و مرگش در دی است.

کتاب «تفسیر قرآن برای همه» همراه با زیست نامه قرآن پژوهی مفسر فقید به تحقیق و تصحیح سید مجتبی مجاهدیان(تقوی) و سید مهدی میرمسیب، در 544 صفحه، قطع وزیری، تیراژ 1000 نسخه، قیمت 28 هزار تومان به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است. آیت الله سید على کمالى دزفولى‏ از قرآن شناسان معاصر خوزستانی است که ششم آذر 1290 در دزفول متولد شد و در اسفند 1383 وفات یافت. پیش از این دفتر نشر معارف کتاب «گزیده علوم قرآنی» را از این قرآن پژوه منتشر کرده بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط