loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

احتجاج حدیث غدیر در منابع شیعه

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی درباره کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر» گفت: علمای بزرگوار شیعه برای اثبات حقانیت ماجرای غدیر، فقط استناد به منابع مورد قبول اهل سنت کرده اند، ولی در این کتاب از منابع شیعی نیز بهره گرفته ایم.

دوشنبه 18 آبان 1394

رضا رفیعی، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی در گفتگویی درباره انگیزه نگارش کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر» خاطرنشان کرد: در این کتاب از منابع شیعه و اهل سنت استفاده شده، زیرا علمای بزرگ شیعه برای اثبات حقانیت سخن شیعه، فقط از منابع مورد قبول اهل سنت استفاده کرده اند.

وی با توجه به ویژگی‎های این کتاب اظهار داشت: از جمله ویژگی‎های این کتاب پاسخ به چند سؤال اساسی درباره غدیر است که در مقدّمة کتاب، مرتبط با منظرهایی است که برای نخستین بار درباره ماجرای غدیر و مفهوم امامت مطرح شده است.

رفیعی به اصلی ترین سؤالات مطرح شده در مقدمه کتاب اشاره و تصریح کرد: اول اینکه منظور از تجدید عهد و میثاق الهی و یادآوری آن در خطبه غدیریه، تجدید و یادآوری کدام عهد و میثاق است؟ دیگر اینکه اگر به سخن پیامبر (ص) در غدیر خم درباره ولایت امیرالمؤمنین (ع) عمل می‎شد، چه اتفاقی می‎افتاد؟

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی احصای ‎احادیثِ معرفتی موجود در کتاب الغدیر را از دیگر ویژگی‎های این کتاب بر شمرد و اظهار داشت: قسمتهایی از احادیث موجود در کتاب الغدیر که باعث معرفت بیشتر نسبت به بحث امامت و ولایت و اثبات حقانیّت امیرالمؤمنین (ع) می شود و علامه امینی برای پرهیز از اطاله، آن‏ها را در کتاب خویش نیاورده، در کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر» ذکر شده است.

رفیعی افزود: وجود متن عربی در کنار متن فارسی، برای رجوع محقّقین و اتقان کتاب؛ وجود اِعراب در متن عربی که باعث تلفّظ صحیح کلمات خواهد شد؛ وجود متن روان فارسی جهت استفاده فارسی زبانان، از دیگر ویژگی‎های این کتاب است که با توفیق خداوند چاپ اول این کتاب، توسط «ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‏های فرهنگی هنری مساجد کشور» انتشار یافته است.

وی در ذکر خاطره تقریظ آیت‎الله خزعلی بر این کتاب خاطرنشان کرد: زمانی که کتاب ترجمه کفایةالاثر را انجام دادم، توسط «بنیاد بین المللی غدیر» به چاپ رسید و از آنجا که آیت الله خزعلی دبیر کل وقت «بنیاد بین‏ المللی غدیر» بودند، پس از رؤیت کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر»، این اثر را مزین به تقریظ خود کردند. قبلاً نیز ترجمه بنده بر کتاب «کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمّة الاثنی عشر» به تقریظ ایشان آراسته شده بود.

حجت الاسلام رضا رفیعی در بیان ترجمه «کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمّة الاثنی عشر»، ابتدا به معرفی این کتاب پرداخت و یادآور شد: تاریخ نگارش این کتاب به حدود 1050 سال قبل باز می گردد که توسط «علی بن محمّد خزّاز رازی» از شاگردان شیخ صدوق و معاصر شیخ مفید است، انجام شد.

وی افزود: او که در اوائل غیبت کبری می زیسته، بخاطر شکایت شیعیان از کثرت شبهات وارده از سوی مخالفان در عدم وجود نصّ صریح از جانب رسول خدا (ص) درباره امامان دوازده گانه، تصمیم به جمع آوری احادیث در این باره کرده و حدود 200 روایت را در این باره گردآوری می کند. رازی کتاب را به 39 باب تقسیم کرده و ابتدا در 28 باب، توسط 28 نفر از صحابه رسول خدا(ص)، حدود 130 روایت را از پیامبر در این باره ذکر می کند.

رفیعی ادامه داد: سپس در 11 باب پایانی کتاب، از 11 نفر از امامان شیعه (از امام اول تا امام یازدهم) حدود 70 روایت را در موافقت احادیث رسول خدا (ص) در نصّ بر امامان دوازده گانه و نیز معرفی امام بعد از خودشان جمع کرده، و تواتر و غیر قابل انکار بودن این قضیّه را اثبات نموده است.

این پژوهشگر و محقق حوزه علوم اسلامی افزود: در ضمن، مؤلّف ـ رازی ـ با زیرکی خاصّی سعی کرده تا احادیثی را جمع آوری کند که روایان و محدّثین بزرگ اهل سنت نیز در سند آن روایات حضور داشته باشند تا از این جهت نیز اتمام حجت کرده باشد و در پایان کتاب می ‏گوید: «من می‏ توانستم چند برابر این روایات را جمع آوری کنم، ولی همین مقدار برای اشخاص منصف که خواهان شناخت حق از باطل باشند، کافی است.»

رفیعی گفت: در عظمت این کتاب همین بس که علامه مجلسی با احاطه ای که بر تمام کتب حدیث داشته، درباره آن می گوید: کتاب «کفایةالأثر، کتابی شریف است که مانند آن در امامت تألیف نشده است.»

وی تصریح کرد: این کتاب برای اولین بار توسط بنده ترجمه شد و با تقریظی از جانب مرحوم آیت‏ الله خزعلی، توسط «بنیاد بین المللی غدیر» و با همکاری «موسسه فرهنگی هنری صبح صادق» به چاپ رسیده است که می تواند از قوی ترین منابع در ردّ شبهات وارده بر امامتِ ائمّه دوازده گانه، وجود امام زمان (عج) و حقانیّت شیعه اثنا عشری باشد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط