loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

احمدزاده در نشست دفاع‌مقدس از پشت عینک جوانی

نویسندگان مرتبط : حبیب احمد زاده

حبیب احمدزاده، در نشست "دفاع‌مقدس از پشت عینک جوانی" گفت: با اتمام جنگ تحمیلی، داستان‌نویسان و فیلم‌سازان ایرانی به پیروی از آثار کشورهای خارجی، به عوارض جنگ پرداختند و در کتاب‌ها و فیلم‌ها، به ایجاد شکاف بین نسل قبل و بعد از جنگ تحمیلی اشاره کردند. در حالی‌که نوع برخورد شهروندان آمریکایی با سربازان متجاوز جنگ ویتنام، با شیوه برخورد مردم ایران با رزمندگان، کاملا" متفاوت بود.
دوازدهمین جلسه از حلقه گفت‌وگوی جوانان استان تهران با عنوان "دفاع‌مقدس از پشت عینک جوانی"، عصر چهارشنبه، سی‌ام اردیبهشت ماه، به همت سازمان ملی جوانان و با حضور حبیب احمدزاده، نویسنده دفاع‌مقدس برگزار شد.

وی در آغاز این نشست، از موفقیت کتاب "دا" در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یاد کرد و گفت: بسیاری از نویسندگان و هنرمندان بر این باورند که این کتاب به دلیل داشتن صراحت در بیان وقایع دفاع‌مقدس، قابل لمس و باور است.

نویسنده رمان "شطرنج با ماشین قیامت"، شیوه تبلیغی ارزش‌های دفاع‌مقدس را ناموفق دانست و تصریح کرد: داستان‌نویسان و فیلم‌سازان، جنگ تحمیلی را متعلق به گذشته جلوه می‌دهند و رزمندگان پویا،‌ فعال و موثر در جامعه کنونی را معرفی نمی‌کنند.

احمدزاده ادامه داد: ساخت فیلم‌های تبلیغی و تهییجی در زمان جنگ لازم بود، اما پس از آن باید وارد مرحله تعقل درباره جنگ تحمیلی می‌شدیم که این امر، متاسفانه بسیار دیر اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: با اتمام جنگ تحمیلی، داستان‌نویسان و فیلم‌سازان ایرانی به پیروی از آثار کشورهای خارجی به عوارض جنگ پرداختند و در کتاب‌ها و فیلم‌ها، به ایجاد شکاف بین نسل قبل و بعد از جنگ تحمیلی اشاره کردند.‌ در حالی‌که نوع برخورد شهروندان آمریکایی با سربازان متجاوز جنگ ویتنام، با شیوه برخورد مردم ایران با رزمندگان، کاملا" متفاوت بود.

این نویسنده دفاع‌مقدس یادآور شد: گاهی اوقات به اشتباه، به جای حمایت از دفاع‌مقدس از جنگ دفاع می‌کنیم و این در حالی است که رزمندگان با جنگ طلبی مبارزه می‌کردند و اهدافی مانند کسب مدال و ثروت نداشتند.

حبیب احمدزاده، برجسته‌سازی بیش از حد نقاط مثبت سرداران شهید در کتاب‌ها و فیلم‌ها را خطای استراتژیک دانست و گفت: این شخصیت‌ها در عمل به رشد و تعالی رسیدند و قطعا" در کودکی یا نوجوانی، ‌مانند هر انسان دیگری دچار اشتباه می‌شدند. ‌بزرگ‌نمایی بیش از حد، شهیدان را برای نسل جوان غیر قابل دسترس می‌کند.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: توجه به نیاز مخاطب و داشتن تعریف مناسب از چگونگی معرفی ارزش‌ها، باعث ایجاد فرصت انتخاب در مخاطب شده و جامعه را به سوی موضوع دفاع‌مقدس جلب خواهد کرد.

متن سخنرانی حبیب احمدزاده، در آینده‌ای نزدیک در قالب کتاب به چاپ خواهد رسید.

از این نویسنده و منتقد ادبیات کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
داستان های شهر جنگی
شطرنج با ماشین قیامت
شطرنج با ماشین قیامت- Chess with the doomsday machine

پنجشنبه 31 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط