loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جلد هفتم تفسیر کاشف علامه مغنیه

تفسیر آیه‌های 34 سوره‌ از قرآن کریم در هفتمین جلد از کتاب «تفسیر کاشف» اثر علامه محمدجواد مغنیه با ترجمه موسی دانش، از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.
این کتاب حلقه هفتم از حلقه‌های زرین تفسیر کاشف و عهده‌دار تفسیر 34 سوره از سوره‌های قرآن کریم است که از سوره «دخان» شروع و با سوره «مرسلات» به پایان می‌رسد.

قرآن کریم، منشور جاودانه آسمانی است که پاسخگوی نیازهای علمی، معنوی، فرهنگی و اخلاقی انسان‌ها در همه عصرها و نسل‌هاست. بهره‌وری از معارف بلند قرآن از راه آشنایی با روش، ساز و کار فهم و درک آن است که در اصطلاح، «تفسیر» گفته می‌شود.

علامه نو اندیش شیعه، مرحوم شیخ محمدجواد مغنیه، از جمله کسانی بود که با آگاهی از زمان خویش و نیازهای آن، رویکردی هدایت‌جویانه و پرسشگرانه به قرآن کریم داشت و بدین‌سان تفسیر وی افزون بر آنچه در تفاسیر کهن از شرح واژه‌ها و ترکیب‌ها و ... آمده، در پی بهره‌جویی از پیام‌های قرآن برای حل مشکلات اجتماعی و سیاسی مسلمانان به‌ویژه نسل جوان است.

بر اساس سخن ناشر، علامه مغنیه، قرآن را کتاب دین، هدایت، اصلاح و قانون می‌داند و معتقد است نخستین هدف قرآن، در صلح و امنیت زیستن بشر است تا در پرتو آن راه کرامت و سعادت را بپیماید.

شیوه استاد، علامه مغنیه در تفسیر حاضر این گونه است که ابتدا، آیات مورد نظر را آورده، «واژگان» و «اعراب» بعضی از کلمات را بیان و سپس به تفسیر آیات پرداخته است.

چاپ اول هفتمین جلد از کتاب «تفسیر کاشف» در شمارگان 1500 نسخه، 828 صفحه و بهای 150000 ریال راهی بازار نشر شده است.

علامه محمدجواد مغنیه از نویسندگان متعهد و متفکر شیعى معاصر است که افزون بر کتابهاى مختلف اجتماعى، سیاسى، کلامى و فقهى، دو تفسیر قرآن نیز نگاشته است: یکى، تفسیر کوتاه در حاشیه قرآن به نام مبین و دیگرى، تفسیر کاشف. وى در لبنان به عنوان قاضى شرع تعیین شد و سپس به سمت مستشار دادگاه عالى و بعد از آن به عنوان نایب رئیس آن دادگاه انتخاب گردید. پس از مدتى ریاست آن دادگاه به وى پیشنهاد شد; ولى او نپذیرفت و از کار کناره گیرى نمود و به تألیف و تدوین کتاب پرداخت و تألیفات فراوان و ارزشمند و معتبرى به رشته تحریر درآورد.
تألیفات:
تفسیر الکاشف، تفسیر المبین، شبهات الملحدین و الاجابه عنها، الشیعه فى المیزان، عقلیات السلامیه، علم اصول الفقه فى ثوبه الجدید، فقه امام جعفر صادق، الفقه على مذاهب الخمسه، فلسفه الاخلاق فى الاسلام، فى ضلال نهج البلاغه، معالم الفلسفه الاسلامیه، هذى هى الوهابیه.
معرفى اجمالى کتاب:
وى درباره انگیزه تألیف این کتاب مى گوید: «تفسیر نویسى هنرى است که در شرایط زمانى و مکانى خاص شکل مى گیرد. بدین روى، تفسیر قرآن، با اختلاف زمانها و دگرگونى شرایط دگرگون خواهد شد».
مغنیه هدف اصلى خود را از ارائه تفسیر کاشف، پاسخ گویى به نیازهاى جهان معاصر و اقناع نسل جدید مى داند که از آن تعبیر به «لون اقناعى» مى کند. منظور وى از این اصطلاح قانع کردن خواننده و پاسخ دادن به شبهات و اشکالات عصر است. مغنیه در آغاز تفسیر، مقدمه اى روشنگر در زمینه عظمت و والایى قرآن، توقعات و نیازهاى نسل جدید، اهداف تفسیر، روش و انگیزه نگارش تفسیر مى نویسد و به نکات سودمند و آموزنده اى اشاره مى کند.
روش مفسر این گونه است که در آغاز، واژه هاى مشکل را معنا مى کند، سپس اعراب و نکات ادبى را توضیح مى دهد و آن گاه به معناى آیه و پیام آن مى پردازد. وى اهتمام تمام به کمک گرفتن از آیات دیگر و احادیث متقن اهل بیت عصمت - علیهم السلام - دارد و بحثهاى موضوعى پیرامون آیه را طرح مى کند.

پنجشنبه 31 اردیبهشت 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط