loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزارشی از کتاب «الهیات الهی و الهیات بشری» استاد حکیمی

نویسندگان مرتبط : محمدرضا حکیمی

انتشارات دلیل ما دو اثر قرآنی استاد محمدرضا حکیمی را در سال 88 به چاپ رسانده است که عبارتند از: «قرآن» (برگرفته از آثار علامه محمدرضا حکیمی) و «الهیات الهی و الهیات بشری» (نظرها).

بخش آغازین کتاب «قرآن» با مقایسه قرآن و دین اسلام با دیگر ادیان الهی، با توجه به نقل قول دانشمندان مختلف، و به دور از غرض‌ورزی بدین نتیجه می‌رسد که اسلام محمدی(ص) به لحاظ یکتاپرستی و... دینی ساده و سلیس است که اگر پیروان دیگر ادیان بدان گرایش یابند نه تنها بدان راضی‌اند بلکه برای آن‌ها گرایش به دیگر مذاهب باقی نمی‌ماند.

نویسنده مقدمه یکی از دلایل ماندگاری و استحکام مسلمانان را قرآن می‌داند که تا هست، اسلام هست، و استیلای علمی و مذهبی بر اسلام ممکن نیست و سپس برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد قرآن را از خود قرآن نقل می‌کند. در بخش دوم نیز آموزه‌هایی از قرآن برای آگاهی نسل جوان ذکر شده است تا نمونه‌هایی از برتری‌های قرآن را در آموزه‌های آنان مشاهده کنند.

کتاب «الهیات الهی و الهیات بشری» (نظرها) مجلد دوم «الهیات الهی، الهیات بشری» (مدخل) است که در دو بخش نظرها (اعتراف‌ها) و عرصات داوری تقسیم شده است. بخش اول کتاب حاوی نظرات 42 نفر از دانشمندان مقدم و متأخر از اهالی دین و فلسفه الهیات در طول 12 قرن است. قالب‌بندی حول محور دانشمندان است که در هر عنوان، ابتدا نظر آنان طرح شده و سپس صاحب‌نظر معرفی می‌شود و در ادامه نتیجه حاصل شده از نظر آن دانشمند دسته‌بندی و اظهار می‌شود.

این مطلب با توضیحات تکمیلی نویسنده به غنای مطالب افزوده است و خوانندگان را از مراجعه به کتب دیگر در این مبحث بی‌نیاز می‌کند. نکته، فایده، تنبیهات، توضیحات، یادآوری‌ها، نقدها، اشاره‌ها و... توضیحات ارزشمندی است که غالبا در پایان نتیجه به دست آمده از نظر هر دانشمند، از سوی نویسنده کتاب نقل شده است.

بخش دوم کتاب که بسیار خلاصه بیان شده، داوری بین شناسنامه مکتب تفکیک (قرآن و معصومین(ع) و برخی از بزرگان) و شناسنامه اهالی فلسفه و عرفان است. در شناسنامه «قرآن و معصومین(ع) و پیروان آن‌ها» بارها و بارها تأکیده شده است که حکمت واقعی برگرفته از قرآن و حدیث است، و در شناسنامه «فلسفه و عرفان» نظرات دانشمندان در رد قاطعانه بر فلسفه و عرفان تأکید شده است.

نتیجه حاصل از این کتاب این است که نظر این بزرگان همه و همه بر این است که باید بین معارف قرآن و حدیث، و معارف فلسفی و عرفانی تفکیک شود؛ زیرا فلسفه و عرفان ما را به سرچشمه زلال اسلام محمدی(ص) راهنمایی نمی‌کند. نویسنده در مطلبی تحت عنوان «آفاق تأمل» می‌نویسد: بنگرید و دریابید که آیا اصحاب «مکتب تفکیک» جز این را می‌گویند که این بزرگان گفته‌اند؟

پایان‌بخش کتاب نیز فهرست‌های مختلف مورد استفاده محققان و پژوهشگران است.

از این نویسنده و اندیشمند کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
ادبیات و تعهد در اسلام
امام در عینیت جامعه
بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 1
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 2
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 3
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 4
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 5
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 6
جامعه سازی قرآنی
حماسه غدیر
خورشید مغرب
خورشید مغرب (خلاصه)
دانش مسلمین
سرود جهشها
عاشورا، مظلومیتی مضاعف
قیام جاودانه
مرام جاودانه
نان و کتاب
پیام جاودانه
کلام جاودانه
گزارش

شنبه 2 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط