loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی کتاب جستاری نظری در باب تمدن

علی­رغم سخنان فراوانی که در باب تمدن اسلامی و تمدن غربی زده می­ شود، اما مطالعات تمدن شناسی هم­چنان از حوزه ­های ناشناخته­ ی پژوهشی در کشور ما به شمار می آید. کتابی که در این فرصت معرفی خواهد شد، مدخلی برای آشنایی با تمدن و تمدن شناسی و مرهمی بر رویکردهای پراکنده و جزء گرا و گسل­ های معرفتی ـ اجتماعی در جامعه ما و جهان اسلام ـ در این حوزه می­ باشد.

کتاب «جستاری نظری در باب تمدن» حاصل کار جمعی آقایان رضا خراسانی، احمد رهدار، محمدتقی کرمی و حبیب الله بابایی می­ باشد. کتاب در شش فصل با عناوین زیر تنظیم شده است: «مفهوم تمدن»، «سازه­ های تمدن»، «سیستم تمدنی»، «ماهیت مطالعات تمدن شناسی»، «روش­ ها و رویکردها در شناخت تمدن» و «قلمرو تمدن شناسی».

در فصل اول مؤلفان، مفاهیم و معانی تمدن و فرهنگ و رابطه­ ی این دو با هم را از نظر اندیشمندان مختلف بررسی و تحلیل کرده و با اشاره به اهمیت نظام­ های اجتماعی در شکل­ گیری تمدن­ ها، چهار ویژگی «این جهانی بودن و داشتن کارکردهای دنیوی»، «هماهنگی و همسویی میان عناصر تمدنی»، «هویت داشتن» و «پویا بودن» را لازمه­ ی ایجاد نظامی تمدنی می­ دانند.

فصل دوم به تبیین سازه­ ها یا مؤلفه­ های تمدن اختصاص دارد. شش فاکتور نظام اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی، دینی ( نظام باورهای جمعی) و اخلاقی از ارکان شکل­ گیری هر تمدنی بر شمرده می­ شوند. مؤلفان پس از بررسی این مؤلفه­ ها از منظرهای گوناگون به بررسی میزان اهمیت هر کدام از آنها در تمدن و رابطه­ شان با یکدیگر نیز می­ پردازند.

در فصل سوم مؤلفان با اشاره به نارسایی و آفت­ های نگاه بسیط و تک عاملی به تمدن و بی­ توجهی به پیچیدگی­ های فراوان آن، دارا بودن نگرش سیستمی را لازمه­ ی فهم صحیح تمدن و رابطه اجزا و عناصر آن با یکدیگر می­ دانند. (در نگرش سیستمی هر نظام، یک کلی غیر قابل تجزیه و کاهش به اجزا، دارای عناصر کنترل کننده، دارای هدف و غایت مشخص و دارای اجزایی با ارتباط نظام­ مند و معین با یکدیگر می­ باشد)

فصل چهارم در پاسخ به این سؤال که «تمدن شناسی ذیل چه حوزه­ ای از حوزه­ های علمی می­ گنجد و در این حوزه چه علومی در شناخت از تمدن­ ها مؤثر و لازم است»، مطالعات تمدن شناسی را «مطالعات اجتماعی میان رشته­ ای» می­ داند که با استفاده از روش­ ها و نتایج علوم اجتماعی، تمدن شناسی را قادر می­ سازد به تفسیر و تحلیل کلانی از تمدن و نسبت­ های میان اجزای آن دست یابد .

مؤلفان در فصل پنجم با تعریف روش به «هرگونه طرز عملی که ما را به هدف مورد نظر برساند» و رویکرد به «طریقی برای نزدیک شدن به مسئله و راهی برای طراحی نظریه و فرضیه»، ضمن اذعان به نزدیک بودن این دو مفهوم به یکدیگر، به بیان بعضی تفاوت­ های آن­ها پرداخته و سپس به اجمال، توضیحاتی درباره پنج رویکرد (نگرش) جامعه شناختی، فلسفی، معرفت شناختی، روش شناسانه و درون دینی یا تلفیقی، ارائه می­ دهند. رویکرد برگزیده­ ی مؤلفان در این کتاب، جامعه شناختی (اجتماعی) است که در ادامه فصل به تفصیل به ابعاد مختلف آن پراخته شده است.

در فصل آخر بیان می­ شود که بسته به شیوه برگزیده برای تمدن شناسی، قلمرو آن یا شامل شناخت «هر آنچه مناسبتی با تمدن دارد (به عنوان یک جزء تمدنی) » می­ شود و یا فقط «برخی جنبه­ های (مهم یا حتی غیر مهم) تمدن» مورد توجه تمدن شناسی قرار می­ گیرد.

تمام تلاش این کتاب برای آن است که تمدن شناسی را به مثابه یک رویکرد، پژوهشی علمی و دارای گفتمان علمی جلوه دهد تا بدینوسیله بتوان مبنا و روشی صحیح و علمی برای غرب شناسی و «مطالعات اسلام و غرب» فراهم آورد.

چاپ اول این کتاب در 136 صفحه توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز 86 و به قیمت 1200 تومان عرضه شده است که در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 5 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط