loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار پانزدهمین جلد تفسیر تسنیم

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی

پانزدهمین جلد از کتاب «تسنیم، تفسیر قرآن کریم» اثر آیت‌الله جوادی آملی از سوی مرکز نشر اسراء منتشر شد._
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، پانزدهمین جلد از مجموعه تفسیری «تسنیم» است که به تفسیر و تبیین آیه‌های 86 تا 150 سوره مبارکه آل‌عمران اختصاص دارد.

بر اساس مطالب این کتاب، قرآن دریای بی‌کرانه‌ای است که هر مفسر غواصی در زاویه کوچکی از آن به فحض و گوهریابی پرداخته، ولی هیچکس را توانایی استحصال همه گوهرهای ناب آن نیست.

علم تفسیر که پرده‌نشین عالم غیب را شاهد بازاری جهان شهود می‌کند، از گرامی‌ترین علوم دینی است و اگر جمال دل‌آرای وحی که در آیینه قرآن متجلی گشته است، به چشم جهانیان آید، نسخه شفایی است که دردها را به درمان، جهل را به علم، فقر را به غنا و غم را به لذت و سرور بدل کرده، راه خطا را بسته، مسیر سعادت دنیا و آخرت را خواهد گشود.

تفسیر «دهاق تسنیم» با خصیصه‌ای تازه و روشی نو که از ابداعات مولف مفسر است، به خیل تفاسیر قرآن پیوست، لیکن بررسی بلندای شاهق و دامنه وسیع آن در گرو پرواز در ملکوت معنا و غوص در معارف و غور در ارزش‌های آن است.

آیت‌الله جوادی آملی در سال 1312‌ (هجری شمسی) در خانواده‌ای روحانی در شهرستان آمل متولد شد. پدر وی از علما و وعاظ زهاد مشهور آمل بود. پس از گذران تحصیلات دوران ابتدایی در سال 1324 (هجری شمسی) شوق پدر و فرزند به دروس دینی موجب شد وی در حوزه علمیه آمل مشغول تحصیل شود. او در مدت پنج سال نزد استادان مبرز و متقی که برخی شاگرد مرحوم آخوند خراسانی بودند، تا حدی سطوح عالیه مقدمات، فقه، اصول و حدیث را فرا گرفت.

آیت‌الله جوادی آملی در سال 1330 (هجری شمسی) از آمل به تهران هجرت کرد و با راهنمایی پدر بزرگوارشان به حضور آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی(ره) که از اعاظم عصر بود، رسید و از آن طریق به مدرسه مروی راهنمایی شد و سطوح عالیه و معقول را در محضر آن شریف فرا گرفت. این سیر علمی تا سال 1335 (هجری شمسی) ادامه یافت و در آن دوره، کتاب‌های منظومه، اشارات و بخشی از اسفار را نزد استادان مبرزی نظیر آیت‌الله شعرانی(ره) و آیت‌الله الهی قمشه‌ای(ره) فرا گرفت و نیز مقداری از خارج فقه و اصول را نزد استاد والامقام، آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی(ره) تلمذ کرد و در سال 1335 (هجری شمسی) به دلیل جامعیت حوزه علمیه قم، وارد قم، شهر کریمه اهل‌بیت، حضرت معصومه(س) شد و در آنجا از محضر آیت‌الله‌العظمی سید محمدحسین بروجردی بهره برد و نیز از درس فقه فقیه نامدار، آیت‌الله محقق داماد(ره) به مدت سیزده سال و از محضر استاد، امام خمینی(ره) یک دوره اصول به مدت هفت سال را درک کرد.

همچنین ایشان به حضور استاد مسلم، علامه طباطبایی(ره) رسید و مباحث تکمیلی اسفار، خارج، حکمت متعالیه، عرفان اسلامی و مباحث عالیه تفسیر، حدیث و قرآن را در جلسات خصوصی از محضر آن استاد گرانقدر فرا گرفت. ایشان از اوان حضور در تهران و نیز پس از هجرت به قم و تاکنون که حدود چهل سال می‌گذرد، انواع دروس معقول و منقول را تدریس کرده‌ است؛ به گونه‌ای که اکنون از بزرگترین رهبران فکری جهان اسلام، در ابعاد مختلف اسلامی به شمار می‌آیند و شاگردان فراوانی در علوم مختلف اسلامی برای عالم اسلام تربیت نموده‌اند.

از توفیقات الهی ایشان، مداومت با معارف الهی، به‌ویژه قرآن مجید است که انواع حقایق دینی را از طریق تفسیر قرآن در جهان اسلام منتشر کرده‌اند.

شناخت خدا به استدلال‌های پیچیده و مشکل نیازی ندارد. از این‌رو قرآن نیز توجه انسان را به ساده‌ترین و روشن‌ترین دریافت‌های فطری‌اش برمی‌انگیزاند و از او می‌خواهد که به نتایج ضروری و انکارناپذیر این دریافت‌ها اعتنا کند.

چشمه پویای تسنیم در پانزدهمین منبع فکری خود به تفسیر آیات 86 تا 150 سوره مبارکه آل‌عمران نشسته است. مباحثی چون هدایت ویژه الهی پس از هدایت عام تشریعی، راز لعن همه عالم به کافر، حکم توبه مرتد، جبران‌ناپذیری کفر، مقام ابرار، افراط در انفاق، نشانی از اعجاز پیامبر(ص)، لزوم پیروی از دین حنیف، کعبه برکت جهانی، آمیختگی موعظه و استدلال، هماهنگی تبشیر و انذار و ... در پس پرده تفسیر این آیات رخ نمایان می‌سازد.

شیوه استاد علامه در تفسیر حاضر چنین است که ابتدا آیه مورد نظر را آورده و گزیده تفسیر آن را بیان، سپس مفردات آیه را اشاره و شرح می‌کند و بعد از آن تناسب آیات را برمی‌شمارد و در انتها، بحث روایی و شأن نزول آیه را مطرح می‌سازد.

این تفسیر در انتها، حاوی فهرستی از آیات، روایات، اشعار، اعلام و کتب است.

از منابع مورد استفاده مولف در تدوین این اثر می‌توان به کتاب‌های قرآن کریم، نهج‌الفصاحه، نهج‌البلاغه، شرح‌نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید، صحیفه کامل سجادیه، احتجاج، اختصاص، ارشاد، الاساس فی‌التفسیر، اعراب‌القرآن‌الکریم و بیانه، اعلام‌الدین فی صفات‌المومنین، اعلام‌الوری باعلام‌الهدی، اقبال‌الاعمال، امالی، بحارالانوار، البرهان فی تفسیر‌القرآن، تفاسیر قرآن (شامل: خازن، البحر‌المحیط، صافی، عیاشی، فرات، قمی، کبیر، منار، منیر، نورالثقلین و...)، تهذیب‌الاحکام، ثواب‌الاعمال، دلائل‌الامامه، علل‌الشرایع، عیون‌ اخبار‌الرضاء(ع)، غیبت نعمانی، القاموس‌المحیط، القواعد الفقهیه، کافی، کلیات دیوان شمس تبریزی، دیوان غزلیات حافظ، مفردات الفاظ‌القرآن، المقنعه، مکاتب‌الرسول، مناقب‌ آل‌ ابوطالب، منطق‌الطیر، من لا یحضره‌الفقیه، المیزان، نهج‌الحق و کشف‌الصدق، الهدی الی دین‌ المصطفی و ده‌ها کتاب دیگر را نام برد.

چاپ اول پانزدهمین جلد از کتاب «تسنیم، تفسیر قرآن کریم» در شمارگان 3000 نسخه، 800 صفحه و بهای 96000 ریال روانه بازار نشر شده است.

از استاد جوادی آملی کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
ادب فنای مقربان جلد 3
ادب فنای مقربان جلد 4
ادب فنای مقربان جلد 5
ادب فنای مقربان جلد1
ادب فنای مقربان جلد2
امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) موجود موعود
انتظار بشر از دین
تفسیر انسان به انسان
حق و تکلیف در اسلام
حماسه و عرفان
حکمت عبادات
حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه
حیات حقیقی انسان در قرآن
حیات عارفانه امام علی (ع)
رازهای نماز
زن در آینه جلال و جمال
شریعت در آینه معرفت
شمس الوحی تبریزی
شمیم ولایت
شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی
صهبای حج
صورت و سیرت انسان در قرآن
عصاره خلقت: درباره امام زمان علیه السلام
فلسفه حقوق بشر
قرآن حکیم از منظر امام رضا (ع)
قرآن در نهج البلاغه
مبادی اخلاق در قرآن
مراحل اخلاق در قرآن
منزلت عقل در هندسه معرفت دینی
نزاهت قرآن از تحریف
نسبت دین و دنیا، بررسی و نقد نظریه سکولاریسم
ولایت در قرآن
پرسش ها و پاسخ ها -20 توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها
پیامبر رحمت

یکشنبه 17 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط