loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تمام امید اقبال لاهوری برای اصلاح جهان اسلام به ایران بود

در ادامه برگزاری مراسم بزرگداشت ایام ولادت شاعر مشرق علامه محمداقبال لاهوری در پاکستان، مراسمی نیز در دانشکده دولتی بانوان در منطقه مصطفی آباد لاهور با حضور دانشجویان و اساتید دانشکده برگزار شد.

پنجشنبه 12 آذر 1394

این مراسم با سخنان شبانه سحر، رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده دولتی بانوان مصطفی آباد آغاز شد که گفت: علامه محمداقبال لاهوری کتاب «اسرار خودی» را ـ که یک صد سال از تحریر آن می گذرد ـ با مد نظر قرار دادن مثنوی پیر و مرشدش مولانای روم، تألیف کرد.

عشق اقبال به مولانا

وی در ادامه با بیان اینکه علامه در این کتاب برای تشریح «فلسفه خودی» بر مطالبی چون عشق تأکید دارد، افزود: اقبال عشق را رمز زندگی می دانست. به عقیده او عشق حجاب چهره هستی را می درد. حرکت ستارگان و اتحاد ذرات عالم، شور و انگیزه یک پارچه حیات، شوق رویش در نبات و تعالی آدمیان، همه از آیات عشق است. عشق تمامی حقارت ها و ضعف ها را با آتش خود می سوزاند و خاکستر می کند.

شبانه سحر ادامه داد: وقتی عشق بر قلب حاکم شد، آنگاه انسان خود را فراموش می کند و عاشق آدم و عالم می شود. در این حالت است که انسان مفهوم واقعی زندگی را درمی یابد. عشق سرچشمه اصول متعالی و اخلاقی است. زمین و آسمان به نیروی عشق درچرخش اند.

در ادامه دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده دولتی بانوان لاهور اشعاری بسیار زیبا از اقبال را به صورت گروهی و همخوانی اجرا کردند.

اقبال، متأثر از فرهنگ اسلامی بود

سپس اکبر برخورداری، وابسته فرهنگی و رییس خانه فرهنگ ایران در لاهور در سخنانی بیان کرد: اقبال اگرچه در غرب تحصیل کرد؛ ولی شیفته غرب نشد. او متأثر از فرهنگ اسلامی بود. عشق و علاقه علامه به زبان فارسی او را به یکی از بزرگ ترین شعرای پارسی گوی تبدیل کرد. زیباترین و پرمعنی ترین نوشته هایش همچون «اسرار خودی» و «رموز بی خودی» به زبان فارسی است. علامه زبان فارسی را زبان تفسیر اسلام و زبان انقلاب می دانست.

وی ادامه داد: اقبال غرب و فرهنگ ویران گر غرب را مسبب ویرانی جهان اسلام می دانست و می گفت که راه نجات مسلمانان در اتحاد با یکدیگر و عمل به تعالیم اسلام نهفته است. اقبال به عنوان یک مصلح جهان اسلام به دنبال اصلاح جهان اسلام بود و مسلمانان را به آزادی ترغیب می کرد. او وقتی از قیام و انقلاب صحبت می کرد؛ امام حسین (ع) را الگو معرفی می کرد و معتقد بود که قیام و انقلاب نوه مکرم پیامبر اسلام (ص) علیه یزید، در تمام اعصار باید سرمشق جوانان مسلمان باشد.

برخورداری همچنین گفت: اقبال، زاهدان و گوشه نشینان را نیز مورد هجوم قرار می داد و در جواب معترضین به کتاب «اسرار خودی» می گوید که اگر به اسلام و قرآن بنگریم؛ متوجه خواهیم شد که قرآن بر رهبانیت خط بطلان کشیده و مسلمانان را به تلاش برای توسعه و پیشرفت جامعه دعوت می کند.

امید اقبال به ایران برای اصلاح جهان اسلام

منیب اقبال، وکیل و نوه علامه محمد اقبال لاهوری نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم، گفت: علامه محمداقبال، شخصیتی همیشه جاودان است. وی تمامی زندگی خود را صرف ترویج اسلام و بیداری مسلمانان کرد. اقبال با استفاده از معارف و تعلیمات بلند اسلامی و دینی، «فلسفه خودی» را به وجود آورد که ویژگی های فراوانی دارد.

وی افزود: فلسفه وی ظاهری غربی ولی باطنی اسلامی، دینی و عرفانی دارد؛ بنابراین با توجه به جایگاه و مقام وی جدا از اینکه آنها از اجداد ما هستند، باید بیش از پیش با گفته هایشان آشنا شویم و به آنها عمل کنیم؛ چون همگی آنها برگرفته از تفاسیر قرآنی و سنت نبی مکرم اسلام (ص) است.

منیب اقبال در پایان سخنان خود بیان کرد: بدون شک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، ارتباطاتی بسیار دیرین و برادرانه دارند. علامه محمداقبال و فرزندش جاوید اقبال، تمامی امیدشان برای اصلاح جامعه اسلامی به ایران بود. علامه اقبال معتقد بود؛ ایران سرزمینی است که به راستی به احکام اسلامی و دینی عمل می کند.

علاقه اقبال لاهوری به ایران و ایرانیان

ناهید اظهر، رئیس دانشکده دولتی بانوان مصطفی آباد لاهور هم گفت: علامه محمداقبال لاهوری، یکی از شخصیت های بسیار مهم جهان اسلامی و کشور پاکستان است که نقشی بسیار مهم در تشکیل این کشور پاک دارد. او در زمانی به دنیا آمد که وضعیت مسلمان در بدترین شرایط بود. وی با استفاده از اشعار و نظریه های خود، روحی تازه به مسلمانان جهان دمید. تمامی اشعار و گفته های وی برگرفته از احکام اسلامی، تعالیم قرآنی و سنت نبی مکرم اسلام (ص) است.

وی تأکید کرد: علامه محمداقبال علاقه بسیار زیادی به ایران و ایرانیان داشته است و ایرانیان هم وی را به عنوان یکی از نام ورترین و سرشناس ترین شاعران پارسی گوی غیرایرانی می پندارند و به وی عشق و محبت می ورزند که برای ما پاکستانی ها مایه افتخار است.

ناهید اظهر در ادامه افزود: جای بسی تأسف است که با وجود اینکه بزرگان و شخصیت های برجسته ما علاقه و روابط بسیار گسترده و عمیقی با ایران و زبان و ادبیات شیرین فارسی داشتند، ما حق آن را به شایستگی ادا نکردیم. در این دانشکده نیز تا سال گذشته زبان و ادبیات فارسی فقط در مقطع دیپلم تدریس می شد؛ اما با تلاش ها و زحمات بخش زبان و ادبیات فارسی، امسال تدریس رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی آغاز شده است.

بنا بر اعلام این خبر، در پایان مراسم مسابقه ای با موضوع «زندگی و اشعار علامه محمداقبال لاهوری» توسط خانه فرهنگ ایران در لاهور بین دانشجویان شرکت کننده برگزار و به نفرات برتر هدایایی اعطا شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط