loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«ظهر روز دهم» قیصر امین‌پور به چاپ سوم رسید

نویسندگان مرتبط : قیصر امین پور

این منظومه که برای کودکان سروده شده است، واقعه عاشورا در صحرای کربلا را با زبانی ساده و آموزنده برای مخاطبانش به تصویر می‌کشد.

تصویرگری فیروزه گل‌محمدی و همچنین طراحی فرم کلی کتاب و انتخاب گرافیک آن توسط کیانوش غریب‌پور به بیان رساتر این مجموعه به نحو موثری یاری رسانده است. قیصر امین‌پور این منظومه را در سال ۱۳۶۴ سروده و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۳ به چاپ رسانده است.
در بخشی از این منظومه می‌خوانیم:
«کودکی شور خدا در سر
با صدایی گرم و روشن
گفت: اینک من،
یاوری دیگر!

آسمان، مات و زمین، حیران
چشم‌ها از یکدگر پرسان:
کودک و میدان؟!»

امین‌پور در این منظومه با پررنگ کردن نقش یک کودک در میدان جنگ دشت کربلا، به کودکان پیام شجاعت و رشادت می‌دهد و نیز روند داستانی آن را با این تاکید برای کودک جذاب‌تر می‌کند.

استفاده تصویرگر کتاب از رنگ‌های گرم برای مشخص کردن اشقیا و رنگ‌های سرد برای انبیا، از همان خاصیت تاثیرگذاری سمبلیک رنگ‌ها در «رنگ‌شناسی ایتن»("ایتن" اولین فردی است که رنگ‌شناسی را تبدیل به یک علم کلاسیک کرد) و همچنین سنت تعزیه پیروی می‌کند. نوع کادربندی و تقطیع سطرهای منظومه نیز کاملا با فضای تصویر شده هم‌خوان و هم‌جهت است.

انتخاب رنگ اخرایی از جانب طراح گرافیک این کتاب نیز به‌گونه‌ای هوشمندانه، گرمای صحرای کربلا و هیجان کارزار را به کودک القا می‌کند. همچنین استفاده از نقوش مهرگونه‌ای که نام عاشورائیان را با رنگ طلایی بر زمینه اخرایی حک کرده است، در واقع تصویری از آیین‌ها و سنت‌های مذهبی ایران‌زمین را در ذهن کودک امروز حک می‌کند.

همچنین در جای جای صفحات کتاب کلماتی از شعر را می‌بینیم که معنا و مفهوم ساده‌ای از آن در مقابلش درج شده است و متن منظومه را برای گروه سنی مخاطب، ساده‌تر و روان‌تر می‌کند.

منظومه «ظهر روز دهم» سروده قیصر امین‌پور برای سومین بار توسط انتشارات سروش، با تصویرگری فیروزه گل‌محمدی، در ۳۶ صفحه گلاسه در قطعی نامتعارف، با جلد گالینگور، در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه به تازگی منتشر و با قیمت ۳۵۰۰ تومان عرضه شده است.

از این شاعر برجسته انقلاب کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آینه های ناگهان
به قول پرستو
تنفس صبح
دستور زبان عشق
سنت و نوآوری درشعر معاصر
مثل چشمه مثل رود
مجموعه کامل اشعار قیصر امین پور: نیمایی ها
گزینه اشعار

سه‌شنبه 19 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط