loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی کتاب «خاطره و گفتمان جنگ»

کتاب «خاطره و گفتمان جنگ» با نگاهی تازه به مساله خاطره‌گویی جنگ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
فرهاد ساسانی در این کتاب سعی دارد تا خارج از ابعاد سیاسی و نظامی مقالات را گردآورد که از دیدگاهی متفاوت به مساله جنگ نگاه کرده‌اند.
7مقاله این کتاب با در اختیار گرفتن واژگانی چون زبان، اجتماع، ساختارها، ارزش‌ها، باورها، کنش ارتباطی و فرهنگ در صدد است نشان دهد که زبان در کنش ارتباطی و در کاربرد اجتماعی‌(گفتمان)، چگونه در بافتی به نام اجتماع و در قالبی به نام فرهنگ ما را به ادراک معانی ویژه‌ای درباره جنبه‌ای از واقعیت سوق می‌دهد و سپس معرفت ما را درباره آن واقعیت سامان می‌دهند.
"خاطره و گفتمان جنگ" نگاهی فرامنطقه‌ای به مساله جنگ دارد و مقالات هفت گانه کتاب که از نویسندگان خارجی است که درباره مساله جنگ از دیدگاه‌های مختلف و در مکان‌های گوناگون می کند.
"چارچوب مطالعه جنگ و یادبود در سده بیستم" نوشته "جی وینتر" و "امانوئل سیوان"، "اشکال خویشاوندی و یادبود پس از جنگ کبیر" از "جی وینتر". "تاریخ نگاران: خاطرات شخصی، جمعی و عمومی خشونت و ستمگری جنگ" از "استوارت وولف"، "تاریخ‌سازی جنگ" نوشته "سیمون جونز"، "جنگ الجزایر در خاطره جمعی فرانسویان" از "آنتوان پروست"، "مخالفت با تسلا والتر بنیامین و رد سوگواری" از "مارتین جی" و "ماهیت انسانی و کارکرد جنگ در تکامل اجتماعی" نوشته "پیتر مه بر" فصل‌های این کتاب 427 صفحه‌ای است.
فرهاد ساسانی درباره این کتاب می‌گوید: "گفتمان جنگ مجموعه‌ای است از ساختارها و روابط حاکم و ناظر بر کلیه وجود نشانه شناختی بیان جنگ که تداعی‌گر ارزش‌ها، باورها و معارف خاصی است."
وی می‌افزاید: "گفتمان جنگ از یک سو در مقابل و در ارتباط با گفتمان‌هایی چون گفتمان سیاست، گفتمان ورزش، گفتمان فمنیسم و مانند آن‌ها،‌ یک گفتمان عام و کلی است و از سوی دیگر،‌ گفتمانی است متکثر و در برگیرنده گفتمان‌های متفاوت جنگ مربوط به فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و زمان‌های متفاوت با ساختارها،‌ روابط ارزش‌ها و باورهای خاص خود که هنگام گفتن، نوشتن و بیان تجلی پیدا می‌کند."
انتشارات سوره مهر کتاب "خاطره و گفتمان جنگ" را با قیمت 5 هزار و500 تومان در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

جمعه 22 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط