loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتابی از مظفر اقبال

مجموعه سخنرانی‌های «مظفر اقبال» با نام «چالش‌های فراروی غرب و مسلمانان» تجدید چاپ شد.

مؤسسه بوستان کتاب قم مجموعه سخنرانی‌های مظفر اقبال اندیشمند پاکستانی را با نام «چالش‌های فراروی غرب و مسلمانان» به چاپ دوم رساند.

این اثر با گردآوری «شمس‌الله مریجی» و با ترجمه «سید عبدالمجید طباطبایی» و با شمارگان 1500 نسخه منتشر شده است.

بخش اول این کتاب به چگونگی پیدایش غرب امروزی می‌پردازد و در بخش دوم، تصویری از اسلام را در آینه غرب منعکس می‌کند که شاخصه‌های آن عبارتند از: «شکل‌ گرفتن شرق‌شناسی، برداشت غرب از اسلام و مسلمانان، طغیان غرب و اروپا علیه دین، قرن بیستم و افول اسلام در غرب، نقش کتاب و صنعت کتاب و رسانه‌ها در این فرآیند و تغییر احساس غربی‌ها درباره اسلام، هراس غربی‌ها از واکنش‌های اسلام‌هراسی و استراتژی‌های غرب در ارتباط با مسئله مسلمانان».

اقبال در بخش سوم، تصویر مسلمانان از خود را بررسی می‌کند و در این میان، یادآوری یک نکته را ضروری می‌داند و آن تفاوتی است میان تصویر مسلمانان از خودشان و واقعیت اسلام که باید این دو را جدای از هم در نظر گرفت.

وی در بخش‌های چهارم و پنجم نیز به موضوع «مسلمانان در آینه مسلمانان» می‌پردازد. اسلام و مسلمانان در آینه غرب، پیدایش جریان‌های فکری غرب، تصویر اسلام در آینه مسلمانان و غرب در آینه اسلام و مسلمانان، عنوان‌های سایر بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

«مظفر اقبال» متولد سال 1954؛ اندیشمند و منتقد اجتماعی ـ سیاسی پاکستانی و از جمله نویسندگانی است که با نگارش مقالات و کتاب‌های متعدد به خصوص در رابطه با اسلام و سنت عقلانی در اسلام از جمله سنت علمی اسلام، نقش بسزایی در آگاهی بخشی مسلمانان در سراسر دنیا داشته است. اقبال که بنیان‌گذار و رئیس مرکز «اسلام و علوم» کاناداست، و از آن زمان تاکنون در سمت‌های پژوهشی و دانشگاهی در دانشگاه‌های ویسکانسین ـ مدیسون، مک‌گیل و ساسکاچوان به فعالیت پرداخته است. او همچنین بنیان‌گذار و سردبیر مجله «اسلام و علوم»؛ نشریه‌ای بین‌المللی در زمینه دیدگاه‌های اسلامی درباره علوم است. دکتر اقبال افزون بر پژوهش‌هایش درباب فرهنگ اسلامی، دستی در ادبیات و داستان‌نویسی هم دارد که بیشتر آن‌ها در نشریات ادبی پاکستان، کانادا و آمریکا به چاپ رسیده است. برخی از آثار وی عبارتند از: «به سوی فهم قرآن»، «اسلام و علم»، «خدا، حیات و کیهان: دیدگاه‌های اسلام و مسیحیت».

چهارشنبه 27 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط