loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی کتاب «جشن حنابندان»

1- از میان قالب های مختلف روایت داستانی آنچه کمتر به چشم می خورد، گزارش نویسی است. شاید علت آن سختی این گونه ادبی و یا استقبال کم از طرف مخاطب و یا دلایل دیگری باشد. به همین جهت است که در میان کتاب هایی که خوانده ایم کمتر به یاد داریم گزارش خوانده باشیم. مگر کارهای بزرگی مثل گزارش های جلال آل احمد. اما آنچه سبب می شود معرفی کتاب این شماره را با یک گزارش نامه نویسی داشته باشیم، فقط تغییر ذائقه و آشنایی زدایی از سلیقه ادبی مخاطب نیست؛ بلکه دلایلی چون شیوایی و رسایی لحن روایت، کشش و جذابیت داستان و از همه مهمتر محتوی ارائه شده در کتاب، همگی ما را بر آن داشت تا "جشن حنا بندان" را معرفی کنیم.

2- جشن حنا بندان شامل 2 گزارش است که توسط محمد حسین قدمی نوشته شده است. این کتاب پس از 20 سال برای دومین بار در سال جدید و توسط انتشارات سوره ی مهر به چاپ رسیده است. کتاب شامل 313 صفحه متن و مابقی اسناد و تصاویر مرتبط با آن است و با قیمت 6800 تومان در نمایندگی های این انتشارات قابل تهیه می باشد .

3- اما نویسنده کتاب محمد حسین قدمی، متولد 1330 در تهران است که سال ها در آموزش و پرورش مشغول به خدمت بوده است. او فعالیت های فرهنگی اش را به سفارش شهید رجایی شروع نمود و از سال 1367 به جمع نویسندگان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری پیوست و از سال 1371 مسئولیت برنامه شب خاطره دفاع مقدس این دفتر را بر عهده دارد. وی در حال حاضر مشغول نگارش خاطرات شخصی اش از سال 1363 تا وقایع نگاری در جنگ 33 روزه لبنان است .

4- جشن حنا بندان شامل 2 گزارش از خاطرات دو عملیات کربلای 5 و بیت المقدس 4 در مناطق جنوب و غرب کشور است. گزارش اول کتاب با ذوق و علاقه شخصی نویسنده و در طول عملیات کربلای 5 نوشته و جمع آوری شده و گزارش دوم آن که مربوط به عملیات بیت المقدس 4 و در مناطق غربی کشور و بخشی از خاک عراق است ( از جمله حوادث مربوط به بمباران شیمیایی حلبچه )، به سفارش سید مرتضی آوینی و برای مجموعه روایت فتح نوشته شده است.

5- محمد حسین قدمی هر دوی این گزارش ها را از میان خاطرات رزمندگان لشگر 27 محمد رسول الله گرداوری نموده. او برای گزارش دوم، کار دقیق تر و انتخاب شده تری انجام داده است، چرا که از میان دسته های مختلف، دسته ی ایمان را که به خط شکنی معروف هستند، در لشگر انتخاب کرده و کار را با آن دسته شروع نموده است. قدمی در این زمینه می گوید: " ما دنبال دسته و گروهی در جنگ بودیم که دارای تیپ و شخصیت های مختلف باشند. پس از تحقیق و بررسی این گروه را در گروهانی از لشگر 27 محمد رسول الله یافتیم. کار را از خانه ، مدرسه ، مسجد و محل کار شروع کردیم. زندگی با آنان را در پادگان ها ، رزم های شبانه، لحضات تنهایی و راهپیمایی های روزانه در سرما و سختی و در غم و شادی بررسی کردیم که حاصل کار در غالب کتاب جشن حنا بندان آورده شده و از آن فیلم مستند 4 قسمتی "دسته ایمان" تولید و در برنمامه های روایت فتح پخش شد. "

6- دلمان نیامد دست نوشته ی رهبر انقلاب در باره کتاب را در پایان این معرفی نیاوریم. ایشان می گویند: " روز و شبی چند در لحظه‌های پیش از خواب، در فضائی عطرآگین و مصف‍ّا و در معراج شور و حالی که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خوانندة خود عطا می‌کند، سیر کردم و خدا را سپاس گفتم، هم بر آن قطره عشقی که در جان این نویسنده افکنده و چنین زلال‌ِ اندیشه و ذوقی را بر قلم او جاری ساخته است و هم بر آن دست قدرتی که نقشی چنان بدیع و یکتا بر صفحه تاریخ معاصر پدید آورده و صحنه‌هایی که افسانه ‌وار از ذهن و چشم بشر این روزگار بیگانه است، در واقعیت زندگی این نسل از ملت ایران نقش زده است...

بیشتر فضیلت‌هایی که تاریخ انسان را زیور بخشیده و آرایش داده و مشعل و راهنمای افراد بشر شده است، محصول لحظة پرباری از زندگی یک یا چند انسان است. صبر، زهد، امتناع، گذشت، شجاعت، صدق، ایثار، و همة فضائل بشر که در سرگذشت او می‌بینیم از این قبیل است. هزاران لحظة پربار در هر روز و شب حماسة هشت سالة ملت ایران مکنون است و هر که با نگاهی هنرمندانه آن‌ها را ببیند و با قلمی هنرمندانه آن را ثبت و ماندگار کند و پیش از این‌ها، با توفیقی الهی به این همه دست یافته باشد، مشعل رهروان معراج انسانی را جانمایه و فروغ بخشیده است، و این کتاب و نویسنده‌اش در آن زمره‌اند."
منبع: موج چهارم

کتاب "جشن حنابندان" شامل خاطراتی از دو عملیات‌ کربلای5 و بیت المقدس 4، با بازنگری و اضافه شدن مطالب جدید، طرح روی جلد تازه و عکس‌های رنگی، پس از گذشت 19 سال از چاپ اول، توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت و انتشارات سوره مهر به چاپ دوم خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری ایبنا، محمدحسین قدمی، نویسنده کتاب "جشن حنابندان" با اشاره به روند تکمیلی تحقیقات این اثر گفت: چاپ عکس‌های رنگی و آوردن مدارک به جا مانده از رزمندگان "دسته ایمان" در شب‌های عملیات و لحظه‌های تنهایی همراهانی مانند صادق آهنگران و شهیدان بهروز فلاحت‌پور و مرتضی آوینی، از ویژگی‌های چاپ جدید این کتابند.
وی افزود: سال 1365 مسوول صفحه جبهه و جنگ روزنامه "صبح آزادگان" بودم. تشویق و ترغیب دوستان نویسنده ،مرا وادار به نوشتن خاطرات و گزارشهای مستمر کرد تا جایی که توسط این نوشته‌ها با شهیدمرتضی آوینی آشنا شدم و به سفارش ایشان این مطالب در قالب کتاب"جشن حنابندان" در سال 1368 توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری به چاپ اول رسید.
قدمی خاطرنشان کرد: ما دنبال دسته و گروهی در جنگ بودیم که دارای تیپ و شخصیت‌های مختلف باشند. ‌پس از تحقیق و بررسی این گروه را در گروهانی از لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) یافتیم و کار را از خانه، مدرسه، ‌مسجد و محل کار شروع کردیم.

وی افزود: زندگی با آنان را در پادگان‌ها، رزم‌های شبانه، لحظات تنهایی و راهپیمایی‌های روزانه در سرما و سختی‌ها و در غم و شادی بررسی کردیم که حاصل کار در قالب کتاب" جشن حنابندان" آورده شد و از آن فیلم مستند چهار قسمتی "دسته‌ایمان" تولید و دربرنامه‌های روایت فتح پخش شد.
محمد‌حسین قدمی تصریح کرد: این فیلم مستند، گزارش اول کتاب"جشن حنابندان" را شامل می‌شود و گزارش دوم شرح مکتوب همراه با عکس و تفصیلات سفر جنوب و خاطرات تلخ و شیرین زندگی با دسته3 از گروهان 3 گردان حمزه سیدالشهداء لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) تا عملیات کربلای 5 را دنبال کرده است.
این نویسنده دفاع مقدس درباره کارنامه کاری خود از کتاب‌های؛ ییلاق سنگر‌ها(شامل دو گزارش از سفر با آزادگان به مناطق جنگی)، مشق‌های آسمانی(خاطرات فرهنگیان رزمنده)، دو شهر عشق(سفرنامه مکه ومدینه)، زمزمه محبت(خاطرات معلمان)، فریاد بلند اسارت، حدیث پیروزی، غرور، ابراهیم بت‌شکن، بوی نون گرم و تازه، من چیستم؟، بازی‌های فکری و آموزشی( برای کودک و نوجوان)، خاطرات بخشی‌پور(محافظ شهید محمد‌جواد تندگویان)، نامه‌های شهید محمد جوکار و هزار روز اسارت و همچنین مقالاتی در مجلات"امید امام"، "امید انقلاب" و " پیام انقلاب" نام برد.
وی تصریح کرد: فیلم داستانی کوتاه هشت میلیمتری "معجزه" را از دو حادثه واقعی در جبهه‌های غرب کشور برای سپاه پاسداران باختران(کرمانشاه) در زمان جنگ تهیه و تدوین کردم.
محمد حسین قدمی، مدیر شب‌های خاطره دفاع مقدس در حوزه هنری، در باره جذب خاطره‌گویان هشت سال دفاع مقدس و نشر گفته‌های آنان اظهار داشت: خاطرات اشرف‌السادات مساوات سیستانی از جمله کسانی که خاطرات خود را در این برنامه بیان کرد با عنوان "کنار رود خین" ،چاپ شد. همچنین خاطرات خانم‌ها؛ منصوره دباغ، زهرا حسینی، معصومه آباد، فاطمه ناهیدی و مریم کاتبی به صورت مستقل در قالب کتاب منتشر شده یا در حال انتشار است.
وی در پایان گفت: تمام خاطرات گفته شده در شب‌های خاطره به صورت کتاب ارائه می‌شوند. تا‌کنون دو جلد گزیده خاطرات منتشر شده و به‌تدریج مجلدات بعدی آماده چاپ خواهند شد.
شب خاطره دفاع مقدس با حضور فرماندهان، رزمندگان، ‌جانبازان، ایثارگران و ‌خانواده‌های شهیدان دوران دفاع‌مقدس ،نخستین پنج‌شنبه هر ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.
محمد‌حسین قدمی سال 1330 در شهر تهران متولد شد. وی معلم است و از سال 1354 فعالیت فرهنگی خود را به سفارش شهید محمد‌علی رجایی آغاز کرده است.
قدمی از سال 1367 به جمع نویسندگان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری پیوست و از سال 1371 مسوولیت برنامه شب خاطره دفاع مقدس این دفتر را عهده‌دار شد.
وی در حال حاضر مشغول نگارش خاطرات شخصی خود از سال 1363 تا وقایع نگاری در جنگ 33 روزه در لبنان است.

شنبه 30 خرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط