loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«جستارهایی در تاریخ نگاری معاصر ایران» را از کتاب فروشی ها بخواهید

کتاب «جستارهایی در تاریخ نگاری معاصر ایران» اثر یعقوب توکلی از سوی دفر نشر معارف روانه بازار کتاب شد.

دوشنبه 23 آذر 1394

کتاب «جستارهایی در تاریخ نگاری معاصر ایران» اثر یعقوب توکلی (عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. این کتاب به جریان ها و رویکردهای تاریخ نگاران انقلاب اسلامی می پردازد و ویژگی هر جریان و رویکرد را در قالب مقاله یا گفتگوی انتقادی به صورت تفصیلی بیان می کند.
این کتاب از سه بخش مقالات، گفتگوها و ضمایم تشکیل شده است. تاریخ نگاران بی طرف، تاریخ در میانه داستان و واقعیت، نگرش شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی، شوونیسم شاهنشاهی و یهودی گرایی، تاریخ نگاری در عصر پهلوی، تاریخ نگاری توجیهی پهلوی ها، تاریخ نگاری چپ در ایران، اَشراف برای خود تاریخ می نویسند، صف بندی ها در تاریخ نگاری مشروطه، مشکلات تاریخ نگاری معاصر ایران، ارزیابی وضعیت فرهنگ نامه نویسی در سازمان تبلیغات اسلامی، ادبیات خاطره شفاهی غالب شده است، همدلی و تعامل؛ ضرورت تاریخ نگاری انقلاب اسلامی، نظریه رسمی تاریخی، ضرورت اتقان و استناد در زندگی نامه غیرداستانی و گونه ها و نگرش های زندگی نامه مستند، عناوین مقالات و یادداشت های نویسنده در بخش اول کتاب هستند.
در بخش دوم گفتگوهایی درباره جریان های تاریخ نگاری انقلاب اسلامی، ماهیت، دیدگاه ها و راهبردهای تاریخ نگاری انقلاب اسلامی، بررسی موضع مورخ در تاریخ نگاری، ادوارد براون استراتژیست استعمار و کتاب «حدیث پیمانه» در بوته نقد آمده است.
در بخش ضمایم هم نقد محمود کاشانی بر کتاب درسی دبیرستان و پاسخ توکلی به این انتقادات و نگاهی به دانشنامه امیرالمومنین(ع) زیر نظر حجت الاسلام محمد محمدی ری شهری آمده است.
توکلی جریان های فعال در عرصه تاریخ نگاری معاصر ایران را به 8 دسته تقسیم می کند و ویژگی های هر یک از این جریان ها را به تفصیل بیان می کند: 1. تاریخ نگاران موافق پهلوی (شامل تاریخ نگاری پهلوی ها، تاریخ نگاری سفرا و سیاستمداران غربی، تاریخ نگاری خادمان جدا شده و تاریح نگاری تجاری نویسی)، 2. تاریخ نگاری مخالفان رژیم پهلوی (شامل تاریخ نگاری اسلامگرایان، تاریخ نگاری ملی گرایان، تاریخ نگاران چپ گرا)، 3. تاریخ نگاری محققان خارجی و نویسندگان حامی انقلاب اسلامی، 4. تاریخ نگاری دانشگاهی، 5. تاریخ نگاری روشنفکری، 6. راهی برای پژوهش در تاریخ، 7. نظریه رسمی تاریخی، بایسته ها، موانع و مشکلات، 8. همدلی و تعامل؛ ضرورت تاریخ نگاری انقلاب اسلامی.
نویسنده در بخشی از کتاب می نویسد: «پدیده های تاریخی و سیاسی از منظر هر نویسنده با عقاید ویژه او تجزیه و تحلیل می شود و یکسان دیدن منظرهای نویسندگان، خیلی مطابق با واقع نیست. این درست است که بزرگان تاریخ نگاری و اساتید علم تاریخ تأکید می کنند که مورخ باید بی طرف باشد و این امر یک ضرورت در امر تاریخ نگاری است، اما همیشه هم، ظرفیت مورخ به آن معنا نیست که بیان خلاف واقعی صورت گیرد.»
توکلی در ادامه می نویسد: «بحث ما در بررسی مقوله نگرش شناسی تاریخی به این فرضیه برمی گردد که هیچ مورخ و گوینده ای در بیان حوادث تاریخی بی طرف نیست. در این که مورخ باید بی طرف باشد به لحاظ ایده آلی، حرف درستی است، ولی به لحاظ علمی و عملی، غالباً مورخان دارای موضع هستند و بی طرفی مورخ، کمتر پذیرفتنی است. بنابراین لازم است به واسطه بازکاوی و بازشناسی، گرایش های نویسندگان تاریخ معاصر مشخص گردد.»
چاپ اول کتاب «جستارهایی در تاریخ نگاری معاصر ایران» در 344 صفحه با قیمت 13 هزار تومان به جامعه فرهنگی و علمی عرضه شده است.
دفتر نشر معارف پیش از این کتاب های «راز درخت سیب» (داستانی درباره شکل گیری انقلاب اسلامی)، «امام خمینی(ره)، مردی در انتهای افق»، «شوق استاد» (درباره استاد شهید مطهری) و «سرچشمه» (درباره شهید آیت الله بهشتی)، «شخصیت‏ شناسی تاریخ معاصر» و «نگرش شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» را از این نویسنده و پژوهشگر منتشر کرده است و به زودی دو جلد کتاب «تاریخ و سیاست» (جلد اول: دوره پهلوی و جلد دوم: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) را از این پژوهشگر منتشر می کند.
برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه فرمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط