loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جریان‌شناسی شعر انقلاب اسلامی منتشر شد

سعید علایی کتاب "جریان شناسی شعر انقلاب اسلامی" را توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد. نویسنده‌ این اثر سعی کرده است تا با جستجوی سویه های مضمونی و نیز قالب‌های شعری - خصوصا غزل سه دهه‌ اخیر - تصویری جامع و مبسوط از شعر انقلاب اسلامی ارائه دهد.

پیش از این، دو اثر در همین زمینه از سوی دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عناوین "شعر فارسی در دوره‌ پهلوی دوم" و "درآمدی بر ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی" منتشر شد و اثر حاضر تکمیل کننده حلقه‌ "ادبیات و انقلاب اسلامی" این ناشر خواهد بود.

در بخشی از معرفی این کتاب آمده است: "انقلاب اسلامی نقطه‌ عطفی بر یکی از مهم‌ترین برهه‌های فرهنگ اسلامی ایران است که اگرچه ظاهر در آن ساحت سیاست تجلی یافته اما باطن اصیل آن در عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگی این جامعه تحقق یافته و خواهد یافت. عصاره‌ رسالت انقلاب اسلامی، هویت بخشی به جامعه‌ای بود که در عین قوت و استعداد، نیروی حرکت و اعتماد و شکوفایی را از او ستانده بودند؛ جامعه‌ای که نه تنها در مرزهای جغرافیایی یک کشور بلکه در پهنای وسیع یک امت گم گشته تعریف می‌شد. انقلاب اسلامی ایران منادی عزت و عظمت و هویت برای تمام جهان اسلام بود... .

در این میان، شعر فارسی - ایرانی که خود، رسالت احیا و بازسازی فرهنگ جامعه را به یاد آورده بود با انقلابی شگرف در محتوا و متن مواجه شد که می‌سزد آن را "انقلاب اسلامی در شعر فارسی" بدانیم. این انقلاب هم میراث گرانقدر شعر اصیل و متعهد فارسی را زنده کرد و هم دغدغه‌ افق نگاه شاعران ایرانی را در مضامین دینی و اجتماعی و سیاسی تعمیق نمود خصوصا که از ویژگی‌های انقلاب اسلامی، شناخت دقیق حاجات و آلام و آسیب‌های فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی بود."

گفتنی است "جریان شناسی شعر انقلاب اسلامی" تالیف سعید علایی در 432 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و با بهای 3500 تومان به فروش می رسد.

منبع: شبکه خبری ایران
www.inn.ir

یکشنبه 7 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط