loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رونمایی از دروس شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی

مراسم تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله انصاری شیرازی و رونمایی از کتاب دروس شرح منظومه این استاد حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین تجلیل از شخصیت علمی، اخلاقی و عرفانی آیت الله یحیی انصاری شیرازی و رونمایی از مجموعه 4 جلدی دروس شرح منظومه وی صبح امروز به همت موسسه بوستان کتاب در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

در این مراسم آیت الله حسن ممدوحی، از اساتید علوم عقلی حوزه علمیه با اشاره به اینکه در نظام وحیانیت و الاهیت هیچ عبادتی در مرز علم نیست، گفت: غیرت الهی چنان است که بندگانش را به غیر وانگذاشته و پیروی از معصومان (ع) را به عنوان راه رشد و کمال مطرح کرده است.

وی دشمنی مستکبران با شیعه را به دلیل مبارزات بی امان شیعیان بازورگویان عالم دانست و افزود: این مساله به دلیل نظام علمی شیعه است که از سوی علما پایدار شده است.

وی دلیل پیروزی انقلاب اسلامی را رهبری عالمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی در کنار حضور مردم در صحنه دانست و گفت: امروز حوزه های علمیه برای پاسخگویی به شبهات و ترویج پیام دین نیازمند شخصیت هایی چون حضرت امام (ره) علامه طباطبایی (ره) و شهید مطهری است ، چرا که آنچه امروز ما را حفظ می‌کند نظام علمی و تحقیقی حوزه است.

وی با اشاره به شخصیت اخلاقی و عرفانی آیت الله انصاری شیرازی اظهار داشت: وی در عین حال این که یک شخصیت صد در صد روحانی و اهل ذکر و معنویت است، اول انقلابی شهر است.

آیت الله ممدوحی ادامه داد: بهترین لقبی که می توان برای این عالم بزرگوار مطرح کرد، خداباوری است که با تمام وجودش عجین شده است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام مهندسی، عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به فضای موجود در حوزه نسبت به علوم عقلی و فلسفه گفت: بزرگوارانی مثل آیت الله انصاری شیرازی در چنین فضایی کوشیدند تا دستاوردهای علوم عقلی از بین نرود که این کار بسیار دشوار و حرکت در خلاف جهت است.

وی با اشاره به اینکه بین اندوخته های فلسفی و جامعه شکاف وجود دارد، افزود: در غرب، اندیشه های فلسفی پشتوانه نظام های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی است و حتی در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها از آن استفاده می کنند، ولی ما برای کاربردی کردن فلسفه اسلامی در جامعه کار جدی انجام نداده ایم.

حجت الاسلام مهندسی کتاب دروس شرح منظومه را نتیجه سال‌ها تلاش علمی آیت الله انصاری شیرازی دانست که به پیشنهاد علامه حسن زاده آملی تدوین شده است.

وی افزود: شرح منظومه کتابی است که اگر کسی مبانی هستی شناسی، حکمت متعالیه ، اشراق، مشاء و عرفان را نداند برایش قابل استفاده نیست، و آیت الله انصاری شیرازی با توجه به تسلطی که بر این مبانی دارد این کتاب را تدریس کرده است.

در ادامه حجت الاسلام احمد عابدی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی علوم عقلی و عرفانی در حوزه گسترش یافته است، گفت: فلسفه اسلامی کارآیی فراوانی دارد و هیچ ظلمی بزرگتر از گرفتن فلسفه از حوزه نیست.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اسلامی کم حجم است اظهار داشت: یک دوره فلسفه دین عورت پرستی در هندوستان بیش از پنجاه جلد است.

وی با اشاره به شخصیت اخلاقی استاد انصاری شیرازی گفت: در جهان کسی را وارسته تر و متواضع تر از وی سراغ ندارم.

حجت الاسلام عابدی اظهارداشت: الان بیشتر اساتید علوم عقلی حوزه کسانی‌اند که از درس های فلسفه آیت الله انصاری شیرازی بهره برده‌اند.

در پایان این مراسم از مجموعه 4 جلدی دروس شرح منظومه این استاد اخلاق که حاصل نوارهای پیاده شده دروس وی در سال های 60 تا 64 است رونمایی شد.

آیت الله انصاری شیرازی، از اساتید برجسته اخلاق قم و شاگردان برجسته و خاص علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) است که در گمنامی به سر می برد.

دوشنبه 8 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط