loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گذر «زنبق های دهه هشتاد» به ایران افتاد

مجموعه داستان «زنبق های دهه هشتاد» که شامل برگزیدگان جایزه «اُ.هنری» در سال ۲۰۰۶ است از سوی نشر کتاب نیستان ترجمه و منتشر شد.

شنبه 5 دی 1394

جایزه ادبی «اُ. هنری» از سال 1910 و به دنبال درگذشت ویلیام سیدنی پورتر نویسنده نامدار آمریکایی مشهور به اُ. هنری و نیز تاسیس بنیادی به نام این نویسنده، اهدا شد و از ابتدای شکل­ گیری نیز به واسطه تبحر و علاقه نویسنده به شکل ­دهی قالب داستانی کوتاه، تنها در برگیرنده انتخاب برترین داستان های کوتاه توسط نویسندگانی است که به زبان انگلیسی می نویسند.
مسیر بنیاد ادبی اُ. هنری برای شناخت برگزیدگان این جایزه ادبی و اعطای جایزه به آنها از طریق مجلات ادبی معتبر آمریکا وارد عمل شد و در زمانی معینی در هر سال شروع به جمع آوری داستان های کوتاه منتشر شده در معتبرترین مجلات ادبی ایالات متحده کرده و با انتخاب 20 داستان برگزیده و همچنین سه داستان برتر از میان آنها، برگزیدگان خود را معرفی کرده و می کند.
حاصل این اتفاق تا کنون بیش از 90 عنوان کتاب از آثار برگزیده در این جایزه ادبی بوده است که به تازگی و در قالب یک پروژه از سوی انتشارات کتاب نیستان در دست ترجمه قرار گرفته است.
این مجموعه 90جلدی برگزیدگان اُ. هنری که در اصل بهترین های داستان کوتاه ادبیات آمریکا در هر سال هستند، برای مخاطب فارسی از جهت شناخت و تحول و سیر فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی مردم آمریکا و هم شناخت فرم ­ها و زبان ­های داستانی کلاسیک تا مدرن در این 100سال اخیر می تواند قابل اعتنا و تامل بسیاری باشد.
مجموعه داستان «زنبق های دهه هشتاد» که نام خود را از یکی از داستان های برگزیده این جایزه ادبی در سال 2006 وام گرفته است، عنوان کتابی است که داستان های برگزیده این جایزه در سال 2006 را شامل می شود. مجموعه 15 داستان کوتاه که همگی را باید برترین آثار داستانی نویسندگان انگلیسی زبان در آن سال به شمار آورد.
داستان های کتاب «زنبق های دهه هشتاد» به دلیل نوشته و منتشر شدن در اواخر دهه نخست از قرن 21 می تواند به نوعی نشان دهنده خط سیر فکری نویسندگان انگلیسی زبان و نیز بخشی از جریان ادبی ایالات متحده آمریکا در این برهه زمانی باشد.
روایت و تکنیک نویسندگان در این دوره از ایجاز در نوشتن و قرار دادن مختصات انسان مدرن با تمام دغدغه ها و دل شغولی هایش در کپسول داستان کوتاه از سویی و نمایش تعابیر تازه از زندگی فردی و اجتماعی در قرن تازه و نیز نمایشی آئینه ­گون از انسان، باورها و آمالش در قالب درام­ ها و ملودرام های خانوادگی از مهم­ترین موضوعاتی است که می شود در «زنبق های دهه هشتاد» از آن سراغ گرفت.
حضور داستان هایی از نویسندگان صاحب نام همچون آلیس مونرو و ویلیام ترور در این مجموعه از نقاط قوت آن است که باعث شده مخاطب این داستان­ ها بتواند با طعم ناب روایت کلاسیک و البته پیچیده مونرو از عشق و یا روایت افسون­ کننده اسارت یک جوان توسط جادوگر که ترور بازگویی اش را بر عهده داشته را مزه مزه کرده و در عین حال با بخش وسیعی از استعدادها و نگاه های داستانی تازه در ایالات متحده آمریکا آشنا شود.
مجموعه داستان «زنبق های دهه هشتاد» با ترجمه لیدا طرزی منتشر شده است. این مجموعه 90 جلدی با سرپرستی علی فامیان در دست انتشار قرار دارد و به تدریج از سوی نیستان به بازار عرضه خواهد شد.
کتاب نیستان «زنبق های دهه هشتاد» را در 276 صفحه و با قیمت 16 هزار تومان منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط