loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره جدید «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شد

شماره جدید نشریه اطلاعات حکمت و معرفت با سومین ویژه نامه «ما و هگل» منتشر شد.

دوشنبه 14 دی 1394

شماره صد و هفدهم نشریه اطلاعات حکمت و معرفت (دی ماه 94) به مدیرمسئول و سردبیری انشاءالله رحمتی از سوی مؤسسه اطلاعات منتشر شد.
محمدمهدی اردبیلی، دبیر دفتر ماه این شماره در سخن آغازین نشریه نوشت: همه راه ها به هگل ختم می شود. می توان هگل را نقطه اوج و تجلی اعلای فلسفه مدرن و ایده مدرنیته دانست. در اندیشه هگل است که ایده مدرن به والاترین و فراگیرترین شکل نظام مند خود دست می یابد و به همین دلیل است که منتقدان مدرنیته و فیلسوفان پست مدرن، برای تعین بخشیدن به فلسفه خود و صحه گذاشتن بر فاصله شان از اندیشه مدرن، بیش و پیش از هر چیز هگل را در مقام جامع و دربرگیرنده کل فلسفه مدرن مورد انتقاد و حمله قرار می دهند.
متفکران مدرن نهایتا باید در راستای روشن ساختن نسبت خود با هگل بکوشند و متفکران منتقد مدرنیته نیز باید بیش و پیش از هر متفکری، هگل را به عنوان «غول مدرن» مورد انتقاد و هجمه قرار دهند. این هجمه ها از همان نخستین سال های پیش از مرگ هگل آغاز شده و تا به امروز توسط منتقدان پست مدرن ادامه یافته است.
نخستین گفت وگوی دفتر ماه با محمدرضا بهشتی، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران با عنوان «هگل را ناگزیر هرمنوتیکی خواهیم فهمید» و سپس محمدعلی مرادی، مدرس فلسفه با نام «ما هنوز به خودمان نیاندیشیده ایم» صورت گرفته است.
«روشنگری ایرانی و خود آگاهی ادبی»، «مقدمه ای بر روش شناسی سید جواد طباطبایی»، «طباطبایی و کربن؛ بازخوانی یک اثرپذیری»، «نقدی بر تفسیر طباطبایی از پدیدارشناسی روح هگل» دیگر مقالات این شماره را تشکیل داده است.
گفت وگو با احمد بستانی، عضو هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه خوارزمی درباره علامه طباطبایی و هگل آخرین مصاحبه این بخش است.
گنجینه مخطوطات این شماره «شراب روحانی» متن و شرح نامه ای عرفانی از شیخ بهایی، «راز ماندگاری حافظ در چیست»، « قره گز» و «شکوفایی مباحث کلامی در سده های دوم و سوم میلادی» و «عبهر العاشقین» اختصاص دارد.
«انتقادهای رورتی از فلسفه سنتی» به قلم نبی الله سلیمانی و « سیری کوتاه در طبیعیات سهروردی» از مهدی کمپانی زارع در بخش اندیشه و نظر ارائه شده است.
«عرفات العاشقین و ریاض الشعراء» از سوی سید مسعود رضوی نیز در انتهای این شماره بازخوانی و معرفی شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط