loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب فروشی سنتی پاسخگوی نسل جوان نیست

مینویی از آن دست کتاب فروش هایی است که باید عناوینی همچون با سابقه‏، باتجربه و کاربلد را برایش بکار برد.مینویی خوب می داند چه می کند و برای چه کتاب می فروشد و خوب می داند مخاطبانش چه کسانی هستند.او که در حال حاضر مدیریت فروشگاه انتشارات کیهان را بر عهده دارد چند وقتی است از مشتری ها ی پر و پا قرص کتاب های سوره مهر و فروشگاهش از عرضه کننده های فعال این کتاب ها است.گفت و گوی ما با او درباره کتاب و کتاب فروشی و با نگاه ویژه به کتاب دفاع مقدس را بخوانید.

* گفته می شود که کتاب های دفاع مقدس مخاطب عام ندارد و نهادهای دولتی هستند که این کتاب ها را خریداری می کنند،نظر شما به عنوان کسی که یک فروشگاه عمومی دارد در این مورد چیست؟

نه،این گونه نیست.اکثر مخاطبان ما از قشر جوان و نوجوان هستند،به ندرت پیش می آید که نهاد های دولتی به مناسبت همایش ها و سمینارهای خود این کتاب ها را خریداری می کنند.

* در حوزه کتاب های دفاع مقدس کدام کتاب ها بیشترین مخاطب را دارد؟

بیشتر ادبیات داستانی،رمان،داستان کوتاه بین نسل جوان مخاطب دارد.

* در این زمینه نویسندگان نام آشنایی داریم، مخاطبان در هنگام خرید کتاب بیشتر به نام نویسنده توجه می کنند یا خود کتاب و موضوع آن؟

در وهله اول خود کتاب است که مخاطب می آورد.بعد اسم نیز تاثیر دارد وقتی نویسنده مشهور باشد کتاب نیز شخصیت می یابد درست مانند انسان ها که برخی شناخته شده اندو برخی ناشناخته.یک عده کتاب را می خوانند و به خاطر محتوای آن،کتاب را به دیگران معرفی می کنند و نویسنده مشهور می شود.گاهی اوقات نیز کتاب را معرفی می کنیم و می گویم فلان کتاب مربوط به فلان نویسنده است.این دو با هم رابه متقابل دارند.اما اصالتا به خود کتاب و موضوع آن بر می گردد.

* به نظر شما که در حوزه فروش کتاب سابقه دارید فروشگاه ها کتاب ما تا چه اندازه مجهز هستند و می توانند پاسخگوی مخاطب باشند؟

متاسفانه با هجوم فرهنگی غرب کتاب فروشی به صورت سنتی نمی تواند پاسخگوی نسل جوان امروز باشد.کتاب فروشی ها ارزشی ما نیز باید از حالت ارزشی خارج شوند و افرادی و عالمانی را که در این حوزهها تخصص دارند باید دعوت کنند و پاسخگوی سوالات مراجعان باشند.

* کتاب فروشی ها و کتاب های ما حرفه ای نیستند یعنی تصور می شود کسی که فروشگاه مواد غذایی را اداره می کند می تواند کتاب فروش هم باشد،نظر شما در این مورد چیست؟

حرفه در مقابل تعهد نیز مطرح می شود،یعنی تعهد و تخصص دو بحث است که حتی در زمینه ها سیاسی و اجتماعی نیز مطرح است.کتاب فروشی که متعهد نباشد در جهت شیطان گام بر می دارد،این ها در جهت کمی کار می کنند و کیفیت معنوی فراموش می شود.کتاب فروش اگر با انگیزه نباشد و هدفدار به این حیطه نگاه نکند،افرادی که به وی مراجعه می کنند احساس می کنند به زندان وارد شده اند.کتاب فروش اگر صرفا کتاب فروش باشد و انگیزه هدایتی نداشته باشد مانند زهری است که به خورد نسل جوان داده می شود.

* شما به عنوان فروشنده کتاب های انتشارات کیهان میزان رضایت مخاطبانتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما معتقدیم که کتاب مثل کمال انسان انتها ندارد.کتابی که خوب است راه خود را طی می کند تا به تعهد نویسندگان و مسئولین نظام که مکتبی سیاسی و انقلابی است برسد و نسل سوم انقلاب را با تعهد ها نسل اول و دوم آشنا کند و انقلاب را به آنها بشناساند.روزنامه کیهان که مسئولیت آگاهی نسل جوان را در تعهدات خود دنبال می کند به طریقی این راه را طی می کند که هرچه بهتر تشنگی مراجعه کننده را رفع کند و در هر زمینه ای نیاز آنها را رفع نماید.

* به نظر شما عرضه کتاب در کشور ما چه وضعیتی دارد و برای بهبود آن چه باید کرد؟

کتاب فروشی در خیابان انقلاب به خاطر وجود دانشگاه به طور سنتی از قبل انقلاب هم وجود داشته و یک اصالت ذاتی پیدا کرده که قابل انکار نیست.همین را باید تقویت کرد.باید برای کتاب فروشی ها شعبات مختلفی ایجاد شود مثل بقیه کشورها نظیر آمریکا که این کار را کرده اند.در جاهای حساس باید کتاب فروشی ایجاد شود،مخصوصا با مساجد و حسینیه ها را مجهز کرد و کتاب را با کیفیت خوب عرضه کرد.

* ارتباط شما با سوره مهر به تازگی شروع شده و از خریداران خوب سوره مهر بوده اید،این ارتباط تا کنون چگونه بوده و پیشنهاد شما برای ادامه آن چیست؟

در زمان جنگ من از راویان جنگ بودم و اسناد جمع کردم که اکنون کتاب شده،سوره مهر نیز از ناشرانی بوده در این جهت گام برداشته و کتاب ها ارزشمندی در جهت شناساندن ارزش ها انقلاب و به خصوص ارزش های برخاسته از جنگ را به نسل جوان معرفی می کندو بسیار درخشان و کوشاست.این چیزی نیست که من بخواهم مطرح کنم اگر کسی با کتاب های سوره مهر ارتبطا داشته باشد به این حقیقت پی می برد.هنر آن است که مرده را زنده کند و این روح مرده کتابخوانی در بین مردم با خواندن کتاب های سوره مهر زنده می شود.

منبع: سایت سوره مهر

شنبه 13 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط