loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه اقتصاد اسلامی

قلمروی اقتصاد اسلامی و رابطه آن با فلسفه در کتاب «فلسفه علم اقتصاد اسلامی» نوشته سیدحسین میرمعزی از سوی انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
به گزارش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فلسفه علم اقتصاد، شاخه‌ای از فلسفه علم است که به بحث درباره چیستی علم اقتصاد می‌پردازد. در کتاب «فلسفه علم اقتصاد اسلامی» مقصود از فلسفه علم اقتصاد اسلامی، دانشی است که به مطالعه علم اقتصاد اسلامی می‌پردازد.

این دانش می‌کوشد به روش استنباط از نصوص و منابع دینی و روش عقلی به پرسش‌هایی که در فلسفه‌های مضاف به علوم مطرح‌اند، پاسخ‌هایی مستدل ارایه دهد.

مسایلی نظیر تعریف عام اقتصاد اسلامی، اهداف و وظایف آن، قلمرو و گستره آن، مبانی و اقتصاد اسلامی، روش و ساختار آن، رابطه اقتصاد اسلامی با مکتب و نظام اقتصادی، رابطه آن با فلسفه، کلام، فقه و حقوق و اخلاق اسلامی، عمده مباحث این نوشتار را به خود اختصاص داده‌اند.

این کتاب از هشت مقاله تشکیل شده است که به برخی مسایل فلسفه علم اقتصاد اسلامی پرداخته‌اند. موضوعات «روش کشف ماهیت اقتصاد اسلامی»، «دین و اقتصاد؛ نظام اقتصادی اسلام و علم تحلیل اقتصاد اسلامی»، «اسلامی‌کردن علم اقتصاد؛ مفهوم و روش»، «علم اقتصاد اسلامی اهداف، تعریف، وظایف و روش»، «نظریه‌پردازی در اقتصاد اسلامی»، «علم اقتصاد اسلامی؛ تعریف و روش»، «مروری بر الگوهای اقتصاد اسلامی» و «جمع‌بندی و نتیجه‌گیری» از عناوین مقالات این کتاب محسوب می‌شوند.

نخستین چاپ کتاب «فلسفه علم اقتصاد اسلامی» از سوی انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 360 صفحه، قطع رقعی و بهای 40000 ریال به تازگی روانه بازار کتاب شد.

در زمینه اقتصاد اسلامی کتابهای «کلیاتی از اقتصاد اسلامی»(غلامرضا مصباحی مقدم) ، « نظری به نظام اقتصادی اسلام»(شهید مطهری)، «بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام»(شهید بهشتی) و «رهیافت های اقتصادی اسلام»(امام موسی صدر) در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 17 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط