loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«جریان شناسی گروه های سلفی، جهادی و تکفیری» منتشر شد

کتاب «جریان شناسی گروه های سلفی، جهادی و تکفیری» به قلم عبدالله علی بخشی از سوی انتشارات الهدی منتشر شد.

یکشنبه 27 دی 1394

مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، کتاب «جریان شناسی گروه های سلفی، جهادی و تکفیری» را به قلم عبدالله علی بخشی منتشر کرد.
این کتاب که جدیدترین عنوان از مجموعه کتاب های «مطالعات فرهنگی و منطقه ای» است، باتوجه به بحران بین المللی و فراگیر ناشی از گسترش خشونت گروه های تروریستی در خاورمیانه و شمال آفریقا تدوین شده و بصورت تاریخی و تحلیلی، خاستگاه ها و عوامل گسترش گروه های تروریستی در این منطقه را مورد بررسی قرار می دهد.
کتاب «جریان شناسی گروه های سلفی، جهادی و تکفیری» که در سه فصل تدوین شده؛ در فصل اول، زمینه های شکل گیری سلفیت، زادگاه و خاستگاه جریان های سلفی، مفهوم شناسی سلفیت، اصول و مبانی مشترک گروه ها و شخصیت های سلفی و عوامل گوناگونی سلفی گری را مورد بحث قرار می دهد.
در فصل دوم، انواع جریان ها و گرایش های مختلف سلفی از سلفیت تبلیغی تا دیوبندی و اخوانی و جهادی را معرفی کرده است و در فصل سوم با عنوان شکل گیری گروه های تکفیری، به نقش بحران های سوریه و عراق در شکل گیری این گروه ها و همچنین واکاوی ابزارهای تبلیغی گروه هایی همچون داعش و جبهه النصره می پردازد.
به اعتقاد نویسنده آنچه امروز به عنوان جریان ها و گروه های تکفیری شکل گرفته، از یک فرآیند سیاسی و تاریخی برآمده که بدون شناخت سابقه تاریخی و لایه های پنهان آن نمی توان وضعیت فعلی و آینده این جریان را شناخت و راهکاری مطمئن برای مقابله و یا مهار آن ترسیم کرد.
نویسنده در مقدمه این کتاب از بین رفتن خلافت اسلامی و به دنبال آن هجوم گسترده و همه جانبه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قدرت های استعماری را عامل از بین رفتن هویت اسلامی اهل سنت، تاراج سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و از بین رفتن عزت و عظمت مسلمانان بیان می کند که در نتیجه، رشد و گسترش فقر، تهاجم فرهنگی غرب و عقب ماندگی مسلمانان را در پی داشت. متفکران و اندیشمندان کشورهای اسلامی در راستای برون رفت از وضعیت خفت باری که بر کشورهای اسلامی و مسلمانان حاکم شده بود، نظریه ها و راهکارهای متفاوتی ارائه کردند.
برخی از سیاستمداران اسلامی غربگرا، نظریه فراگیری فرهنگ و تمدن غرب را مطرح کردند، برخی نظریه هضم در فرهنگ غرب و سرتاپا غربی شدن و عده ای دیگر از اندیشمندان و متفکران مذهبی اهل سنت با یادآوری دوران طلایی صدر اسلام و مقایسه آن با وضعیت فلاکت بار کنونی مسلمانان، شعار بازگشت و احیای دوران سلف را مطرح ساختند و تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی و رسیدن به عزت و عظمت دیرینه را بازگشت به دوران سلف صالح اعلام کردند. نظریه بازگشت به دوران سلف، به سرعت مورد استقبال عده ای از جوانان پرشور و انقلابی کشورهای اسلامی واقع شد و به دنبال آن ده ها جنبش، سازمان و گروه سلفی در کشورهای مختلف شکل گرفت.
مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، این کتاب را در قطع رقعی و در 200 صفحه، بصورت مصور و با قیمت 16000 تومان، منتشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط