loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتظارات فرهنگی مودب از دولت

نویسندگان مرتبط : علی محمد مودب

علی‌محمد مؤدب با توجه به حواشی و مشکلاتی که جشنواره‌ها و جوایز مختلف ادبی اکنون با آن مواجه هستند، یکی از خواسته‌های خود از مسئولان فرهنگی دولت دهم را تجمیع این جشنواره‌ها و جایزه‌ها عنوان کرد.
علی‌محمد مؤدب، شاعر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره انتظارات فرهنگی‌اش از دولت دهم گفت: بحث اصلی آن است که باید حرمت و اهمیت فرهنگ شناخته شود.
مؤدب افزود: مبنای رشد کشور فرهنگ است. ذهنیت و فرهنگ مردم یک جامعه است که کشور و جامعه‌ای را در جهان مطرح و برتر می‌کند.
این شاعر اظهار داشت: اگر در جزئیات زندگی مردم نگاه کنیم، می‌بینیم این جزئیات سبب می‌شود در مجموع یک کشور یا جامعه پیشرفت یا پسرفت کند.
وی ادامه داد: مسئولان باید این ذهنیت را داشته و با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در این مسیر حرکت کنند.
وی به سخن مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبری در جلسه‌ای مطرح کردند که این همه به ورزش و برخی پدیده‌ها اهمیت داده می‌شود ولی در مقابلش باید به فرهنگ ضریب مناسب و بالاتری داده شود.
وی افزود: بحث این است که ما باید آگاه باشیم که نیاز به تولید فرهنگی و تولید مداوم در حوزه فرهنگ داریم در این صورت ما ساختار‌ها را پدید‌ می‌آوریم و بعد از مؤلفان حمایت می‌کنیم.
وی گفت: وقتی ما ساختارسازی مناسب کنیم و قوانین درست تدوین شود مؤلف می‌تواند خود بدون نیاز و حمایت‌های جدی و مستقیم زندگی خوب داشته باشد.
مودب گفت: اگر ساختارها به طور درست طراحی شوند، قوانین صحیح اجرا شود، نیازهای ما در حوزه فرهنگ درست شناخته شوند، سازمان‌های مرتبط درست در راستای تولید فرهنگی هزینه کنند نه مسایل حاشیه‌ای، با مشکلی مواجه نخواهیم بود.
وی تصریح کرد: اگر این امور صورت گیرد شاهد آن هستیم که کارها و مسایل فرهنگی و چنین اموری حتی به بخش‌های دیگر نیز کمک می‌کنند.
مؤدب بیان داشت: گاهی یک فیلم سینمایی میلیاردها فروش دارد و یا عرضه یک کتاب با استقبال و فروش خوبی مواجه می‌شود. این نشان‌دهنده آن است که کتاب می‌تواند درآمدزا بوده و هزینه زندگی خالق‌اش را تامین کند.
وی در مورد مؤلفان و نوقلمان تأکید کرد: اگر ساختارهای مناسبی برای نوقلمان در دولت ایجاد شود و در حوزه فرهنگ نوقلمان شناسایی شوند، با توجه به نیاز بازار حمایت از نوقلمان مستعد به طور طبیعی انجام می‌گیرد.
وی افزود: هنگامی که به کتاب‌های شعر کودک نیاز داریم آن وقت هر قلم تازه‌ای را که در این زمینه در حال درخشش ببینم مکانیزم بازار به خوبی آن را حمایت می‌کند و این فرد را مطرح و اثرش را معرفی می‌کند.
وی افزود: مسئله اساسی آن است که نیاز به طور درست شناسایی شود و عملکردها مورد بررسی قرار گیرد و حوزه‌هایی که می‌توانند تولید فرهنگی کنند مورد توجه قرار گیرند.
وی گفت: گاه دیده می‌‌شود در مورد برخی از شخصیت‌های فرهنگی کارتون‌هایی ساخته می‌شود، یا بازی‌های رایانه‌ای، ترانه و ... که این آثار می‌توانند بازار ایجاد کنند اما این در حالی است که ما با نظارت دولت مواجه باشیم.
وی در مورد جشنواره‌ها و کارنامه‌ جوایز ادبی گفت: جشنواره‌ها هم به نوعی نشان اهمیت به فرهنگ هستند. اما گاهی دیده می‌شود که با حاشیه و مشکل مواجه می‌شوند که راه‌حل این مشکلات تجمیع جشنواره‌ها است.
وی ادامه داد: شاید بهتر آن باشد تا چندین جشنواره در حوزه خاص را به لحاظ مدیریت و سیاستگذاری جمع کنیم تا بتوانیم مخاطبان را از داخل ایران فراتر بریم.
وی گفت: می‌شود حتی چندین جشنواره هم عرض را یک‌جا با مدیریت، برنامه و جوایز بزرگتر برگزار کرد.
مودب گفت: دلیل اعتبار هر جشنواره‌ یکی داوری و دیگری جایزه است که باید میزان و تعداد داوران، نظر‌خواهی از چهره‌های برجسته را مدنظر قرار داده، جوایز را بالا برد تا بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم.

یکشنبه 11 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط