loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«دادخواست» شاعران منتشر شد

نویسندگان مرتبط : امید مهدی نژاد | محمدکاظم کاظمی

شاید وقتی بشنوید ناشری خصوصی، بدون حمایت نهادهای متولی، دست به تهیه گزیده‌های موضوعی شعر معاصر زده است، تعجب کنید. حتی بیشتر تعجب می‌کنید وقتی ببینید که اولین مجموعه منتشرشده از این سری، مجموعه «شعر اعتراض» است.

اما مؤسسه انتشارات سپیده‌باوران، بنا دارد با همکاری جمعی از شاعران معاصر، چندین گزیده موضوعی شعر معاصر را منتشر کند و مجموعه «دادخواست» (گزیده صد شعر اعتراض) اولین آنهاست. کتاب آفتاب در یادداشتی به تحلیل این کتاب پرداخته است.

«دادخواست»، مجموعه صد شعر اعتراض است، صد شعر اعتراض از شاعرانی چون قیصر امین‌پور، بیژن ارژن، محمدرضا آقاسی، ساعد باقری، حسین اسرافیلی، محمدعلی بهمنی، مریم جعفری، عباس چشامی، سیدحسن حسینی، محسن حسن‌زاده، عبدالرضا رضایی‌نیا، قادر طهماسبی، علیرضا قزوه، محمدرضا عبدالملکیان، عبدالجبار کاکایی، یوسفعلی میرشکاک، علی معلم دامغانی... و تنی چند از شاعران جوان و پیشکسوت دیگر.

دو ویژگی عمده «دادخواست» این است که، اولاً توسط کسانی گردآوری شده است که خود دستی در سرودن شعر اعتراض دارند، یعنی امید مهدی‌نژاد و محمدمهدی سیار؛ که نمونه‌ شعرهای اعتراض‌شان را مطبوعات و نیز مجموعه‌های شعرشان دیده‌ایم. و دوم این‌که یکی از مطرح‌ترین چهره‌های شعر اعتراض، مقدمه این کتاب را نوشته است، یعنی محمدکاظم کاظمی.

محمدکاظم کاظمی در مقدمه مجموعه «دادخواست» سعی می‌کند پاسخی برای چرایی این امر بیابد که «شعر اعتراض» مورد توجه نهادهای متولی رسمی ادبیات و فرهنگ کشور نیست:

«چرا چنین است و این‌کارها آن‌قدر به مسئولان حال نمی‌دهد که آن‌کارها می‌دهد؟ شاید بدین واسطه که آن‌کارها بیشترین منفعت را دارد، با کمترین حاشیه ضرر. بالاخره با برگزاری جشنواره‌های تجلیل و ستایش، از سویی خود را دوستدار اهل‌‌بیت نمایانده‌ایم و از سویی این نگرانی را هم نداریم که یک‌بار یک شاعر با شعرش در پشت تریبون دسته‌گل به آب دهد. ولی در جریان شعر اعتراض، دیگر آن بازگشت هزینه تضمین‌شده نیست و چه‌بسا مسئولی که میز ریاستش را در گرو چندتا غزل و مثنوی اعتراض‌آمیز جوان‌های خام و مصلحت‌اندیش بنهد. شاید اکنون به این پرسش پاسخ داده شده باشد که چرا با وجود این‌همه شعر اعتراض در این سال‌ها، فقط یک مسابقه سالانه و آن هم بیشتر به همت شاعران جوان در این موضوع برگزار شد و پس از حدود بیست سال از پیدایش این گونه شعر در جریان ادبیات انقلاب اسلامی، اولین دفتر منسجم از این شعرها منتشر می‌شود، آن هم باز به همت دو شاعر جوان دلبسته این جریان و یک ناشر غیروابسته به نهادهای رسمی. آن هم در روزگار «باد رنگین» سپردن‌ها و «خاک رنگین» ستاندن‌ها.»

«دادخواست» در 232 صفحه رقعی و با قیمت 3500 تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

این ناشر پیش از این «رجزمویه»(شعرهای امید مهدی نژاد) و «سرلوحه ها»(یادداشت های رضا امیرخانی) را منتشر کرده است که با استقبال فرااونی مواجه شده است. دو کتاب اخیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

قابل ذکر است که این کتاب در روزهای آینده از طریق سایت پاتوق کتاب قابل تهیه می باشد

منبع: شبکه خبر ایران

دوشنبه 26 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط